پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۷۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۳
صنعت تولید و تجارت آبزیان ایران صنعتی جوان است که سابقه‌ای کمتر از چهار دهه در کشور دارد؛ خوشبختانه با تلاش پرورش دهندگان میگو و ماهی، تلاش صیادان، سرمایه گذاری، برنامه ریزی و مدیریت واحدهای فرآوری و صادرکنندگان هر ساله شاهد افزایش میزان صادرات محصولات آبزیان کشور از نظر مقدار و ارزش هستیم به طوری که سال گذشته 132 هزار و 227 تن صادرات به ارزش 400 میلیون دلار داشتیم.

شعار سال: بنا به گفته دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران عمده صادرات میگو یعنی 70 درصد به کشور چین انجام می شود؛ متأسفانه چون سازمان دامپزشکی با همتای چینی خود تفاهم نامه قرنطینه دامی امضاء نکرده است صادرات به شکل غیر مستقیم از بنادر سایر کشورها و به نام محصول یک کشور دیگر انجام می شود و به نام ایران نیست هرچند طرف چینی می داند این میگو متعلق به کشورمان است.

«علی اکبر خدایی» دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: اتحادیه در سال 76 به نام اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران راه اندازی شد و در سال 96 به اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران تغییر نام داد و هم اکنون 122 نفر از سراسر کشور عضو این اتحادیه است .

وی افزود: فعالیت های این اتحادیه شامل تولیدات صنعتی مانند پرورش دهندگان میگو، فرآوری و بسته بندی آبزیان و کارخانجات غذا و کنسرو بوده و تجارت آبزیان شامل واردکنندگان، صادرکنندگان و شرکت های فعال در عرضه و توزیع داخلی ماهی است.

خدایی تصریح کرد: در زمینه تولید و تجارت آبزیان 40 شرکت رسمی فعالیت می کنند که از این میان 15 شرکت فعالیت بیشتری دارند و 80 درصد صادرات آبزیان توسط آنها انجام می شود.

صادرات 132 هزار و 227 تن آبزیان در سال گذشته

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران بیان کرد: در سال گذشته 132 هزار و 227 تن صادرات آبزیان به ارزش 400 میلیون دلار داشتیم؛ بیشترین نوع صادرات به ماهیان حرام گوشت با ارزش 200 میلیون دلار و 50 درصد ارزش دلاری اختصاص داشته و میگو با 100 میلیون دلار در رتبه دوم و ماهیان خاویار، کنسرو، تن ماهی و... در رتبه سوم صادرات قرار دارد.

صادرات آبزیان به 44 کشور دنیا

وی افزود: صادرات آبزیان به 44 کشور دنیا مانند کشورهای جنوب شرق آسیا، چین، کره، مالزی و تایلند، کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر، عمان، کویت و امارات که بیشترین سهم را دارد، کشورهای خاورمیانه مصر و ترکیه و کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، انگلستان، ایتالیا و سهم عمده به فرانسه اختصاص دارد.

خدایی تصریح کرد: در سال گذشته تعدادی از صادرکنندگان که ناشناس بودند وارد بازار شدند و با کارت های یک بار مصرف بازرگانی صادرات انجام می دادند. یکی از بزرگترین صادرکنندگان که سال ها ی قبل 350 کانتینر آبزیان صادر می کرد در سال 97 تنها به دلیل پروسه طولانی ارز نیمایی 70 کانتینر صادر کرد.

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران ادامه داد: بسیاری از صادرکنندگان شناسنامه دار کنار رفتند و افراد دیگر که تجربه چندانی در این زمینه ندارند وارد بازار شدند و این موضوع به ضرر تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی است. همچنین باعث شده تا صادرکنندگان اصلی امسال تمایلی به انجام این کار نداشته باشند.

وی اظهار کرد: صادرکنندگان با نرخ دلار آزاد خریداری و صادر می کنند در حالی که دولت می گوید ارز خود را باید به نرخ ارز نیمایی تحویل دهند و این به ضرر صادرکنندگان است مگر تولیدکننده و پرورش دهندگان ماهی محصولات خود را بر اساس نرخ نیمایی می فروشند، متأسفانه دولت مواد اولیه ای را که به تولیدکننده می دهد کنترل و نظارت نمی کند؛ صادرکنندگان زحمات زیادی متحمل می شوند تا ارز وارد کشور شود؛ با این اختلاف قیمتمیان ارز آزاد و سامانه نیما باعث شده تا به ضرر صادرکننده تمام شود.

گمرکات غیرقانونی بیشتر از نرخ واقعی پایه صادرات از صادرکنندگان هزینه می گیرند

خدایی بیان کرد: نرخ واقعی پایه صادرات آبان سال گذشته به گمرکات ابلاغ شده است اما چند ماهی است که گمرک بیشتر از نرخ واقعی پایه صادرات از صادرکنندگان هزینه می گیرد؛ متأسفانه گمرک یک سویه بدون تشکیل جلسه کمیته قیمت گذاری و اخذ نظر همه اعضای کمیته که متشکل از نمایندگان بخش های مرتبط بوده اقدام به افزایش غیرقانونی حودد 30 درصد نرخ واقعی پایه صادرات کرده است؛ این موضوع باعث شده تا یک بدهی صوری برای صادرکنندگان ایجاد شود، در حالی که صادراتی با این رقم و مبلغ نداشته و دریافت نکرده اند. همچنین با این اتفاق صادرکنندگان شناسنامه دار این ریسک را انجام نمی دهند که صادرات را با نام خود انجام دهند.

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران افزود: به نوعی صادرکنندگان مجبور هستند ارز اضافه تری را از بازار آزاد تهیه کنند و به سامانه نیما تحویل دهند.

70 درصد صادرات میگو به کشور چین انجام می شود

وی درباره مشکلات دیگر صادرکنندگان گفت: عمده صادرات میگو یعنی 70 درصد به کشور چین انجام می شود؛ متأسفانه چون سازمان دامپزشکی با همتای چینی خود تفاهم نامه قرنطینه دامی امضاء نکرده است صادرات به شکل غیر مستقیم از بنادر سایر کشورها و به نام محصول یک کشور دیگر انجام می شود و به نام ایران نیست هرچند طرف چینی می داند این میگو متعلق به کشورمان است.

خدایی بیان کرد: این مشکل بزرگی است باید هر چه زودتر سازمان دامپزشکی و وزارت جهادکشاورزی برای رفع آن تلاش کنند؛ البته تا کنون اقداماتی انجام شده اما به نتیجه نهایی نرسیده ایم، نیاز است تا در سطوح بالاتر وزارتخانه های مربوطه مانند جهاد کشاورزی، امور خارجه و ریاست جمهوری برای رفع آن وارد میدان شوند.

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران تصریح کرد: همتای چینی بنا به دلایلی در انجام این کار تعلل می کند به طوری که وزارت جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی توان عبور از این سد را ندارند.

وی افزود: نبود این تفاهم نامه باعث شده تا چینی ها تمام بنادر خود را ببندند و اجازه ورود میگو را به شکل مستقیم ندهند اگر این مشکل رفع نشود تمام تولیدکنندگان ضرر می کنند، چرا باید از مسیرهای غیر عادی محصولات خود را صادر کنیم تقاضای خوبی برای میگوی کشورمان وجود دارد و نباید از مسیرهای غیر معمول و پر ریسک عبور کنیم؛ اگر مشکلی به وجود آید نمی توانیم حق و حقوق خود را به طور کامل از طرف مقابل بگیریم و این یک نقطه ضعف برای تجار ایرانی محسوب می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر ، تاریخ انتشار 22خرداد 98، کد خبر: 49771، www.hakimemehr.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین