پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
آغاز دوباره لیگ برتر فوتبال ایران، دلالی در فوتبال را افزایش داده است. بازیکنان با همراهی برخی رسانه‌ها و دلالان، جو روانی ایجاد می‌کنند که فلان بازیکن از باشگاه‌های مطرح پیشنهاد دارد.
شعارسال: در میان خبر‌های نقل و انتقالات فوتبال ایران، گاهی اخباری شنیده می‌شود که به وضوح رد پای دلال‌ها را در فوتبال نشان می‌دهد، هر سال چند بازیکن داخلی و تعداد بیشتری بازیکن خارجی، با رزومه‌های غیر واقعی جذب تیم‌های ثروتمند داخلی می‌شوند و بدون اینکه بازی اثرگذاری داشته باشند، میلیارد‌ها تومان سرمایه به جیب می‌زنند. همین وضعیت باعث شده نهاد‌های برگزار کننده لیگ فوتبال، قوانینی ایجاد کنند که هر بازیکنی اجازه حضور در لیگ برتر ایران را نداشته باشد، قوانینی که البته گاهی دور زده می‌شود، اما در نهایت در مواردی توانسته مانع رشد دلال‌ها شود.

موضوع دلالی در فوتبال را در روزهای پیش علی خطیر معاون ورزشی باشگاه استقلال مطرح کرد و وینفرد شفر را متهم به دلالی در استقلال کرده بود. او با انتشار متن تصاویر گفت‌وگوی پیامکی با شفر، این ماجرا را افشا کرد.

یکی از اتفاقات روتین در دلالی فوتبال، قیمت‌گذاری و ایجاد فضای روانی در نقل و انتقالات است؛ در نمونه اخیر فرشاد احمدزاده بازیکن پرسپولیس سال قبل وقتی این تیم از پنجره نقل و انتقالات محروم شد، پرسپولیس را رها کرد و به لهستان رفت اما در این تیم که در سطح دوم لیگ لهستان قرار داشت، باز هم بازی با فرشاد احمدزاده نرسید و او گاهی از نیمکت ذخیره‌ها و گاهی از سکوی تماشاگران، تماشاگر شکست‌های پی در پی تیم خود بود.

تیم فرشاد احمدزاده در رنکینگ فیفا در رتبه ۸۲۸ بالاتر از گسترش فولاد و پایین‌تر از صنعت نفت آبادان و صد‌ها رتبه پایین‌تر از پرسپولیس است. طبیعتا اگر فرشاد احمد زاده پرسپولیسی نبود، حتی برای بازی در تیم‌های دسته یک هم به فوتبال ایران معرفی نمی‌شد، اما حالا در ابتدای هفته شایعه شده احمدزاده از تراکتور و سپاهان پیشنهاد دارد اما او گفته اگر برانکو باشد مقصد من فقط پرسپولیس است!

این جوسازی‌ها که یک بازیکن بین چند پیشنهاد یک تیم را انتخاب کند، در همه این سال‌ها توسط رسانه‌هایی خاص دامن زده می‌شود و در نهایت پولی کلان را جابجا می‌شود و هیچ ثمره‌ای برای تیم‌ها ندارد.

شاید هواداران استقلال به یاد بیاورند سال قبل بعد از چند تجمع و فشار هواداران، در نهایت پولی در اختیار باشگاه استقلال قرار گرفت تا مرتضی تبریزی با سر و صدای فراوان با این تیم بیاید، اما تبریزی اثری در تیم استقلال نداشت و با مرور ابتدا به نیمکت و بعد به سکو‌ها تبعید شد، گرچه بعد از رفتن شفر دوباره به ترکیب بازگشت.

چندی پیش سخنانی به نقل از یک دلال منتشر شده بود که دلالی را بهترین و راحت‌ترین شغل دنیا می‌دانست. او البته گفته بود مدیران عامل باشگاه‌ها نیز این روزها شغل دلالی می‌کنند: «این روزا مربی‌ها و مدیران عامل زرنگ شده‌اند و [به بازیکنان]می‌گویند بیا درصدی را که می خواهی به دلال بدهی دور بزن خودم با رقم بالاتر جذبت می‌کنم، هر چقدر بالاتر گرفتی برای من. اینجوری به دلال درصد ندادی و پولی هم گیر ما می‌آید.»

به گزارش رویداد۲۴ بخش عمده گردش مالی و جابجایی مربیان و بازیکنان در فوتبال ایران متاثر از خواست و برنامه دلال‌هاست. این جریان مالی که باید در لیگ برتر شمایلی حرفه‌ای داشته باشد، عملا یک فرآیند صوری و ناسالم است که این روزها واقعیتی مسلم به شمار می‌رود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 25 خرداد 1398 ، کدخبر: 178177 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین