پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۱۶۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: تمام محصولات تراریخته در سطح عرضه کنترل می شوند و در صورتی که تراریخته باشند اما برچسب نداشته باشند، حتماً برخورد می کنیم.
شعارسال: وحید مفید افزود: در حال حاضر عدد دقیق انواع محصولات تراریخته موجود در بازار را حضور ذهن ندارم. باید برچسب تراریخته بر روی برخی برندهای غلات حجیم شده در صورت استفاده از ذرت تراریخته، نصب شود. برخی از این غلات ها نیازی به درج برچسب ندارند چون از ذرت غیرتراریخته استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: برخی محصولات در کشور مانند ذرت، سویا و کلزا از نوع تراریخته وجود دارد و فرآورده های غذایی در صورت استفاده از این محصولات تراریخته باید آن را روی برچسب خود اعلام کنند.

مفید درباره روغن های تراریخته نیز گفت: تراریختگی در مواد غذایی بیشتر مشمول انواع روغن می شود و محصولات دیگر به صورت مصرفی نداریم.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: تراریختگی بیشتر در مورد کلزا یا روغن سویا صدق می کند اما روغن آفتابگردان تراریخته نیست.

مفید، درباره عبارت «اصلاح شده» روی برخی مواد غذایی مانند شیرکاکائو یا شیر موز گفت: «اصلاح شده» با تراریخته متفاوت است و معنای دیگری دارد و این محصولات تراریخته نیستند.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: شرکت های غذایی تا آذر سال گذشته (۹۷) فرصت داشتند تا برچسب تراریختگی را نصب کنند.

مفید افزود: هشت آزمایشگاه علاوه بر آزمایشگاه مرجع در کشور می توانند تراریختگی را تعیین کنند.

به گزارش ایرنا، سازمان غذا و دارو قبلاً اعلام کرده بود که درج تراریختگی در برچسب جلوی ترکیبات، صرفاً احترام به مشتری و فراهم کردن قدرت انتخاب برای مصرف‌کننده است و هیچ ارتباطی با ایمنی و سلامت آن فرآورده ندارد.

در حال حاضر فقط برای چهار محصول تراریخته از جمله ذرت، کلزا، سویا و پنبه دانه مجوز تراریخته داده می شود و این محصولات باید مراحل ارزیابی خطر را پشت سر بگذرانند تا مجوز بگیرند.

سازمان غذا و دارو قبلاً تاکید کرده بود که مواد غذایی حتی اگر یک دهم درصد نیز از تراریخته استفاده کرده باشند باید در برچسب تراریخته داشته باشند. به طورمثال هم اکنون برخی روغن ها در بازار مانند روغن کلزا تراریخته هستند و باید حتماً برچسب تراریخته داشته باشند.

براساس آمار سازمان غذا و دار و،۱۲۲ رخداد تراریخته در مصرف سویا در جهان اجازه مصرف دارد اما ایران تا ۱۰ رخداد را تائید کرده و اگر در هر محصول غذایی هر کدام از ۱۱۲ رخداد باقیمانده مجوزدار مصرف شده باشد، حد تحمل مسئولان سازمان غذا و دارو صفر است و اجازه نمی دهد.

به گزارش ایرنا، گیاه تراریخته به گیاهی گفته می‌شود که یک یا چند ژن محدود را از گونه‌های دیگری به جز خزانه ژنتیکی آن گیاه از طریق روش‌های مدرن ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک دریافت کرده باشد. هدف از این کار، بهبود مقاومت گیاه نسبت به برخی از آفات یا بیماری‌های گیاهی (تنش‌های زیستی)، افزایش تحمل تنش‌های غیر زنده همچون شوری و کم‌آبی، بهبود کیفیت و بازارپسندی محصول، افزایش تولید و عملکرد گیاه، افزایش بهره‌وری در کشاورزی و در نهایت، افزایش سطح سلامت جامعه از طریق کاهش مصرف انواع سموم و کودهای شیمیایی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 26 خرداد 1398 ، کدخبر: 83356002 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین