پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۲۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
مجتبی شهبازی: «با برگزاری چنین همایش‌هایی بین حسابرسان و حسابداران، مدیران مالی، مدیران بنگاه‎ها و اتاق بازرگانی، شاهد اتفاقات بسیار مطلوبی در این حوزه ازجمله افزایش اطلاعات افراد در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه خواهیم بود»مجتبی شهبازی، یکی از فعالان حوزه تامین مالی در خصوص برگزاری این همایش بیان کرد: در حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه یک ضعف بزرگ که همه کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی باز می گردد؛ پرداختن به این موضوع، لازمه پیشرفت بازارسرمایه و اقتصاد هر کشوری است.

شعار سالدر روز جاری قرار است، چهل و یکمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با موضوع «تامین مالی از بازار سرمایه» در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و با حضور کارشناسان و مقامات اقتصادی برگزار شود.

مجتبی شهبازی، یکی از فعالان حوزه تامین مالی در خصوص برگزاری این همایش بیان کرد: در حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه یک ضعف بزرگ که همه کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی باز می گردد؛ پرداختن به این موضوع، لازمه پیشرفت بازارسرمایه و اقتصاد هر کشوری است.

وی اضافه کرد: در این بین یک بُعد عام وجود دارد که مردم عادی هستند و به عنوان سرمایهگذاران ایفای نقش دارند و یک بعد دیگر شامل افراد خاصتر از جمله ناشران، شرکت‌های بزرگ اقتصادی، مدیران بازار و اقتصادی کشور می شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر برخی از مدیران اقتصادی ضعف اطلاعاتی دارند، یعنی دانش استفاده از قابلیتها و ابزارهای مختلف بازارسرمایه در میان بنگاههای اقتصادی کشور را ندارند.

وی افزود: پس نخستین بُعدی که باید به اصلاح آن بپردازیم، موضوع اطلاعرسانی و فرهنگسازی است که دو بعد عمومی و تخصصی را شامل می‌شود؛ چراکه بسیاری از بنگاهها از حوزه بازار سرمایه دور بوده و آشنایی لازم را با بازار سرمایه ندارند که این ضعف بسیار بزرگی است.

شهبازی درباره نقش افراد در فرهنگسازی گفت: علاوه بر تلاش رشد ضریب نفوذ سهامداران باید فرهنگسازی را بین مدیران، حسابرسان، مدیران مالی و کسانی که در این امر دخیل بوده و در تصمیمگیری بنگاهها نقش مهمی دارند، ایجاد کنیم؛ به این ترتیب بخش ضعف اطلاعرسانی در آینده برطرف خواهد شد.

وی اعلام کرد: یکی از عواملی که میتواند به مدیران انگیزه بدهد، شناخت جذابیت‌های بازار سرمایه است؛ زیرا بسیاری از مدیران و بنگاهها از امکان تامین مالی در ابعاد بزرگ از طریق بازار سرمایه اطلاعات کلی اما ناکافی دارند.

شهبازی، بازار سرمایه را فضای بسیار بزرگی برای تامین مالی دانست و افزود: برای مثال میتوان به نقش بانکها اشاره کرد که در تامین مالی بنگاه‌ها نقش مهمی دارند، ولی در مورد نقش بازار سرمایه در تامین مالی هنوز به نسبتهای مطلوب در حوزه بانکی نرسیدهایم.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: در حال حاضر میتوان گفت پتانسیلهای بازارسرمایه در حال عملیاتی شدن است؛ در این راستا همایش امروز با دید فرهنگسازی قرار است اجرا شود تا جامعه حسابرسان که به عنوان یکی از بازوهای نظارتی در حوزه مالی و بنگاهها هستند از طریق شناخت این فضا به افزایش حضور بنگاه ها در بازار سرمایه کمک کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، می توانیم شاهد افزایش حضور بنگاهها در بازارسرمایه باشیم و گام بسیار مفیدی در فرهنگ‌سازی و افزایش نقش بازارسرمایه در بعد تامین مالی بنگاه ها برداریم.

این کارشناس بازار سرمایه، برگزاری این همایش‏ ها را اقدامی جدی برای آشناسازی افراد حاضر در این صنعت دانست و تصریح کرد: خوشبختانه ابزارهای مالی طی چند سال اخیر تا حدی گسترش پیدا کرده و تنوع بخشی آنها زیاد شده است؛ به این ترتیب، با استفاده از این ابزارها تقریبا هر نوع نیازی را میتوان پوشش داد؛ چراکه شرکتها می‏توانند با توجه به برنامهها و طرح ‏های توسعه‏ ای خود از طریق بازارسرمایه تامین مالی داشته باشند.

شهبازی ادامه داد: در حال حاضر هر بنگاه و شرکتی با توجه به شرایط خود میتواند با استفاده از ابزار مخصوص به خود از بازار سرمایه تامین مالی داشته و از آنجایی که ابزارهای مختلف شامل اوراق های بدهی، مشارک، منفعت، مرابحه، اجاره و ... با تنوع بالایی که دارند میتواند پاسخگوی نیازهای تامین مالی بنگاههای اقتصادی کشور باشند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به تکمیل شدن ظرفیتی بانک ‏ها برای تامین مالی، بنگاهها میتوانند برای تامین مالی خود وارد بازارسرمایه شوند و نیازهای خود را در این بخش تامین و اقدام به انتشار اوراق مختص خود کنند؛ همچنین این ابزارها سبب میشوند بنگاههایی که حتی در بازارسرمایه حضور نداشتند با پتانسیلهای این بازار آشنا شده و حتی تشویق شوند تا به سمت انتشار سهام خود در بورس بیایند.

مدیر معاملات شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد افزود: زیرا در هر زمانی که بازخورد خوبی از تامین مالی شرکتهای جدید در بورس به وجود میآید، منجر میشود تا شرکتهای تازه وارد به مرحله بعدی بازارسرمایه ورود پیدا کنند و سهام خود را در بورس منتشر کنند.

شهبازی معتقد است که بازارسرمایه نسبت به بازارهای دیگر مالی کشور شفافیت بیشتری دارد که از نشانههای آن به فساد مختلفی که در سیستم بانکی پیش آمده اشاره و توضیح داد: با توجه به اینکه طی چند سال اخیر تامین مالیهایی با حجمهای بالا از طریق بازارسرمایه انجام شده است، مشابه این فسادها حتی یک مورد نیز در بازار سرمایه وجود ندارد و این موضوع نکته بسیار مهمی در این بازار است.

وی دلیل این موضوع را شفافیت موجود در بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: این موضوع میتواند به نفع کل اقتصاد کشور باشد، چراکه باعث کاهش ریسک بازار و افزایش بازدهی بنگاه‌ها شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران ، تاریخ انتشار 29خرداد 98، کد خبر: 58141، www.sena.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
در حوزه بورس، بانک پاسارگاد از جمله بانک هایی است که نمی شه بیهوده ارزش نوسان گرفت. خواسشون هست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین