پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۳
پس از گذشت بیش از ۶سال از وعده ایجاد کمربندی دورود هم‌چنان این پروژه نیمه‌تمام در بلاتکلیفی است تا آمار حوادث در این محور افزایش یابد.پروژه کمربندی شهر دورود در مجموع 12 کیلومتر است که 8 کیلومتر آن تا حدودی انجام‌شده و تنها 4 کیلومتر دیگر باقی مانده اما بحث بر سر همین 4 کیلومتر است که مسئولان مشکل اصلی آن را عدم همکاری مالکان اراضی در مسیر کمربندی می‌دانند.

شعار سال: شهر دورود به‌دلیل موقعیت جغرافیایی یکی از شاهراه‌های ارتباطی است که روزانه شاهد حجم بسیاری زیادی از تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین است و صنعتی ‌ودن این شهر سبب شده تا حجم ترددها به مراتب افزایش پیدا کند، اما نبود کمربندی در شهر دورود سبب‌شده تا تردد وسایل نقلیه سنگین از داخل محدوده شهری انجام شود که این خود افزایش ترافیک، وقوع تصادفات و خسارت به زیرساخت‌های شهری را به‌دنبال داشته است.

ضرورت ایجاد کنارگذر در شهر دورود سبب شد تا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اواخر سال 93 برای ایجاد یک کمربندی دست به‌کار شود تا ظرف سه سال این مطالبه مردم دورود را میسر کند اما از این وعده خوش چندین سال گذشته و پروژه نیمه‌تمام باقی مانده است.

پروژه کمربندی شهر دورود در مجموع 12 کیلومتر است که 8 کیلومتر آن تا حدودی انجام‌شده و تنها 4 کیلومتر دیگر باقی مانده اما بحث بر سر همین 4 کیلومتر است که مسئولان مشکل اصلی آن را عدم همکاری مالکان اراضی در مسیر کمربندی می‌دانند.

مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت پروژه کمربندی یا کنارگذر دورود اظهار داشت: کنارگذر شهرستان دورود 12 کیلومتر است و از آنجا که مشکل تملک دارد بیش از 7 سال است که 4 کیلومتر پایانی آن بلاتکلیف رها شده است.

وی رهاشدن پروژه‌ای با این مسافت کم، آن هم در 7 سال از سوی مردم را قابل‌پذیرش ندانست و افزود: وزارت راه‌وشهرسازی و اداره راه استان مرکزی و دورود باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف این پروژه حیاتی دورود اقدام کنند چراکه عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین سبب سلب آسایش مردم این شهر شده است.

صرف چند سال برای یک پروژه

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از آنجا که در مسیرهای منتهی به دورود خطرات جانی و مصدومان زیادی وجود دارد، باید هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح این مسیرها و بهره‌برداری از کنارگذر دورود اقدامات لازم انجام شود.

وی تملک را مانع پیش‌روی پروژه کمربندی دورود دانست و بیان کرد: کاری که می‌شد ظرف مدت یک سال به سرانجام برسد چندین سال به طول انجامیده و همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

کیانپور با بیان اینکه در کریدور شرق به غرب کشور دورود تنها شهری است که کمربندی ندارد گفت: نبود کمربندی در این شهر سبب ایجاد آلودگی صوتی، وقوع تصادفات و آسیب به زیرساخت‌های شهری شده است.

رضا خالقی مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم کمربندی دورود را یک پروژه ملی دانست و اظهارداشت: این پروژه ملی است و به استان تفویض نشده و از طریق شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل مدیریت می‌شود ولی ما نیز در کنارشان هستیم و جایی که نیاز باشد کمک می‌کنیم.

وی افزود: این پروژه 12کیلومتر است که یک بخشی از کار زیرسازی و ابنیه فنی انجام شده و باید گفت متاسفانه پیمانکار قبلی قابل نبود و شرکت ساخت برای این محور یک پیمانکار جدید گرفت.

محدودیت ذخایر معدنی

مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان عنوان کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل با پیمانکار جدید قرار داد مناسبی بسته(53 میلیارد تومان) و پیمانکار نیز تجهیز کارگاه کرده است اما این پروژه برای اینکه سرعت بگیرد دو مشکل دارد که یکی بحث تملک است که متأسفانه یک سری از ساکنان آن منطقه که عمدتاً کشاورزان و سایر افراد هستند همکاری مناسبی در بحث تملک ندارند.

وی بیان کرد: البته با جلسات متعددی که گذاشتند به یک توافقاتی رسیده‌اند و قیمت ثابتی مشخص شده است،با همکاری فرمانداری دورود این مسئله تا حدودی حل شده و صاحبان زمین‌ها یکی‌یکی دارند پول زمین خود را می‌گیرند و محور را آزاد می‌کنند.

خالقی مشکل بعدی پروژه کمربندی دورود را بحث معدن دانست و گفت: پیمانکار برای اجرای زیرسازی، روسازی و حتی تولید بتن و سیمان مورد نیاز به معدنی نیاز دارد تا مصالح تولید کند اما چون معدن در آنجا محدود و غالباً در تملک یا اجازه شرکت‌های مختلف بود با مشکل مواجه شدند که البته برای این موضوع نیز جلسات متعدد برگزار شد و یک نقطه برای این کار پیش‌بینی کردیم که تصور می‌کنم تا روزهای اخیر مشکل معدن نیز حل و پیمانکار شروع به‌کار کند.

وی تصریح کرد: درصورتی که این دو مشکل پروژه کمربندی دورود حل شود کار سرعت می‌گیرد و از آنجا که پیمانکار هم قوی است و پروژه‌های زیادی داشته پیش‌بینی می‌شود است کار سرعت بیشتری بگیرد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی لرستان خاطرنشان کرد: این پروژه اعتبار مناسبی دارد و از آنجا که کیانپور نماینده مردم شهرستان دورود و ازنا نیز در زمینه تأمین اعتبار بسیاری کرد از نظر اعتباری دغدغه‌ای نداریم.

اعتراض مردم به نرخ تملک زمین

فریبا بهاری فرماندار شهرستان دورود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه اظهار داشت: سالیان سال است که پروژه کمربندی دورود به خاطر یک سری مشکلات نیمه‌کاره باقی مانده است.

وی کمربندی دورود را یک پروژه ملی دانست و افزود: برای اجرای این پروژه چه مردم همکاری نمی‌کنند و چه مشکل اعتبار داشته برای همین سالیان سال نماینده‌ها و فرمانداران مختلفی آمدند و رفتند ولی فعلا به سرانجام نرسیده است.

فرماندار شهرستان دورود نیز مشکل اصلی عدم اجرای کامل این پروژه را بحث تملک زمین دانست و عنوان کرد: مردم اکنون پول نقد می‌خواهند، اعتبار و وجه نقدی هم که از طریق دولت به مردم داده شود و یا از طریق صندوق اعتبار ملی به پروژه تعلق بگیرد نیست که باید اسناد باشد و یک مقداری پول نقد اما مردم می‌گویند باید پول نقد بدهید که وارد شویم.

وی بیان کرد: مشکل اصلی همین بحث تملک است که چندین بار برای حل آن جلسات مختلفی برگزار کردیم، از طریق بخشداری با دهیاران و مردم روستاهایی که زمینشان در مسیر کمربندی است جلسه گرفتیم از طرفی برای این موضوع در فرمانداری با مسئولان مختلف جلساتی برگزار شد و در آخرین جلسه‌ای که داشتیم مردم دوباره نسبت به قیمت‌هایی که سال قبل گفته بودند اعتراض داشتند.

گره کور کمربندی دورود

بهاری گفت: در آخرین جلسه‌ای که با حضور کارشناس دادگستری و نیروی انتظامی انجام گرفت به تفاهم رسیدیم که قیمت هر متر مربع زمین در فلان منطقه چقدر باید باشد و مردم هم تقریباً به آن قیمت راضی شدند اما علی‌رغم اینکه در جلسه راضی شده بودند روی کار که پیمانکار رفته بود دوباره گفته بودند نه قبول نداریم و باید پول نقد بدهید.

وی تصریح کرد: مردم تا می‌خواهند قانع شوند یک سری افراد در روستاها هستند که آنها را تحریک می‌کنند تا منصرف شوند در حالی که اجرای کامل این پروژه به نفع خود مردم است. ما چندین بار در جلسات به مردم گفتیم این پروژه‌ای است که خودتان، فرزندانتان و همشهری‌هایتان از آن استفاده می‌کنید، حجم ماشین‌آلات سنگینی که از وسط شهر می‌گذرد چقدر خطر دارد، ترافیک در شهر ایجاد می‌کند و دردسرهای زیادی برای شهر دارد.

فرماندار شهرستان دورود هزینه تملک زمین را از ابتدای کار تاکنون حدود 10 میلیارد تومان برشمرد و اظهارداشت: همه موانع پروژه در 8 کیلومتر اول تقریباً حل شده و تنها چند پل باقی مانده است بنابراین از مردم انتظار داریم همکاری کنند تا بتوانیم پروژه را به خاطر مردم به سرانجام برسانیم.

مسئولان مختلفی آمدند و رفتند اما گره کور 4 کیلومتر کمربندی شهر دورود باز نشد. پروژه کمربندی یا کنار گذر دورود یکی از پروژه‌های حائز اهمیتی است که علی‌رغم تاکید برخی از مسئولان بر اتمام آن همچنان بلاتکلیف باقی مانده و سال‌های سال است که به سرانجام نرسیده که امیدواریم این پروژه هرچه زودتر به پایان برسد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 1تیر 98، کد خبر: 2037594، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین