پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
یک استاد دانشگاه تهران، شیوه زیستن و روابط صحيح والدين با فرزندان را یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی برشمرد كه در صورت اصلاح، به کاهش خطر اعتياد و حفاظت فرزندان و ساير افراد کمک می‌کند.

شعار سال: محدثه بهرامي با بيان اينكه بخشي مهمي از گسترش بحران اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتي و شيميايي در جامعه به خاطر سهل‌الوصول‌ بودن آن است، افزود: اگر چه عرضه رو به گسترش مواد مخدر در اشکال مختلف و فریبنده نقش مهمی در گسترش اعتیاد دارد اما مهم‌ترین عامل افزایش آمار اعتیاد، شرایط زمینه‌ایِ فرهنگی، خانوادگی، اجتماعی و روانی است که باعث افزایش تقاضا برای مصرف شده است در حاليكه با روش هاي هوشمندانه و اساسي مي توان اکثر این عوامل را پیشگیری و اصلاح كرد.

وي با بيان اينكه بخش مهمی از عوامل موثر در بروز اعتياد را می‌توان حتی با آموزش‌های ساده و فراگیر به سادگی کنترل کرد، اظهار داشت : نحوه زندگی ما و شکل ارتباط ما با فرزندانمان، شکل و میزان حمایت عاطفی‌ای که از آنها می‌کنیم و ارزش‌ها و اهدافی که برای آنها تعریف می‌کنیم از جمله این موارد هستند.

اين رواشناس تاكيد كرد: در واقع شیوه زیستن و روابطی که داریم یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در صورت اصلاح به کاهش خطر اعتياد و حفاظت فرزندان و ساير افراد کمک می‌کند.

بهرامي با اشاره به اينكه فرهنگ‌ها، نهادها و ساختارهای یک جامعه در ايجاد نشاط و اميدي و يا سركوب شدن اهداف و خواسته ها نقش بسيار مهمي دارند، ادامه داد: بسياري از افراد برای فراموش‌کردن مشکلات زندگی و فرار از ناامیدی، به سمت مصرف انواع مخدرصنعتي و داروهاي روانگردان روی می‌آورند.

اين استاد دانشگاه تهران اضافه كرد: غرق‌کردن خود در کار زیاد، تلاش برای کسب درآمد بیشتر و برگزاری مهمانی‌های پر زرق و برق، همه از جمله راه‌هایی برای فراموش‌کردن دردهای اصلی بوده و مصرف مواد مخدر را به اين گونه تجربه مي كنند.

وي با انتقاد از اينكه صدا و سيما در راستاي مقابله با اعتياد به اطلاع رساني درست نمي‌پردازد، گفت : متاسفانه در هیچ تبلیغی، استفاده از راه‌حل‌های منطقی و کارساز و یا حمایت‌های اجتماعی، به عنوان راه‌حل مشکلات و دردهای اشخاص معرفی و حتي عوامل موثر در گرايش به مصرف مواد مخدر بيان نمي شود.

بهرامي افزود: افراد در جامعه‌ای پر از تبلیغات سعی می‌کنند به وسیله عوامل بیرونی مانند خریدکردن، نیازهای درونی خود را به صورت لحظه‌ای ارضا و در طولانی‌مدت آن‌ها را فراموش کنند، مصرف مواد مخدر و روان گردانها نیز یکی از همین راه‌ها است.
وي ، يكي از مهمترين اقدامات در جهت مبارزه اجتماعي با مواد مخدر را کاهش عرضه دانست و اظهار كرد: كاهش عرضه شامل متوقف‌ساختن تولید، قاچاق و توزیع مواد مخدر است و ماهیتی انتظامی و قضایی دارد و توجه به كاهش تقاضا نيز مهم بوده و بايد اين دو در يك جهت مورد هدف قرار گيرند.

اين استاد دانشگاه تهران تاكيد كرد: مسوولان نهادهاي مختلف بايد بدانند كه براي كاهش تقاضاي مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها نياز به ايجاد نشاط و اميد در جامعه است، شعارهاي در حد حرف و وعده و وعيدهاي عملي نشده، جامعه بويژه جوانان را به افرادي افسرده و منزوي تبديل كرده و آنان مصرف مواد مخدر را مرهمي بر ناكامي‌هاي خود مي‌دانند.

براساس گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهرامي خاطرنشان كرد: سونامي اعتياد بايد جدي گرفته اقدامات و برنامه هاي اساسي در جهت اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر هر چه سريعتر عملياتي شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران«ایسنا»، تاریخ انتشار 20 تیر 95 ، کد مطلب: 95040110580: www.isna.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین