پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۰۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
محمدجواد لاریجانی از بخشی از اظهارات اخیر حجت‌الاسلام روحانی در گفتگوی تلفنی‌اش با ایمانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه انتقاد کرد. "این موضع که توقف تحریم‌ها می‌تواند آغاز اقدامی از سوی ایران در نسبت با ۱+۵ باشد، موضعی اشتباه و ساده‌بینانه‌ و همراه با برداشت‌های خطرناک است".
شعار سال:محمدجواد لاریجانی گفت: "این موضع که توقف تحریم‌ها می‌تواند آغاز اقدامی از سوی ایران در نسبت با ۱+۵ باشد، موضعی اشتباه و ساده‌بینانه‌ و همراه با برداشت‌های خطرناک است".

محمدجواد لاریجانی معاون اسبق وزارت امور خارجه و از کارشناسان ارشد حوزه روابط بین‌الملل از بخشی از اظهارات اخیر حجت‌الاسلام روحانی در گفتگوی تلفنی‌اش با ایمانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه انتقاد کرد.
روحانی در بخشی از این گفتگوی تلفنی به مکرون گفته بود که "توقف کلیه تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و 1+5 باشد". (به‌نقل از سایت ریاست‌جمهوری)

برخی رسانه‌های غربی هم پس از این گفتگوی تلفنی مدعی شدند که حجت‌الاسلام روحانی در این گفتگوی تلفنی موافقت کرده است که در صورت متوقف شدن تحریم‌ها، ایران گفتگوهایی را در زمینه هسته‌ای با 1+5 آغاز کند.
هرچند ایران این موضوع را نفی کرده و یا دست‌کم تأیید نکرده است اما محمدجواد لاریجانی تأکید کرد اساساً این موضع که توقف تحریم‌ها می‌تواند آغاز اقدامی از سوی ایران در نسبت با 1+5 باشد، موضعی "اشتباه" و "ساده‌بینانه‌" و همراه با برداشت‌های خطرناک است.

لاریجانی متذکر شد: ایران و آمریکا و مجموعه‌ دیگر کشورهای عضو 1+5 پس از سالها مذاکره، به توافق برجام دست یافتند که هرچند از نظر ما توافق معیوب و دارای ایرادات اساسی است، اما توافق‌کنندگان موظفند که به این قرارداد کاملاً پایبند باشند، لذا این وظیفه آمریکاست که به تمام تعهداتش پایبند بوده و تمام تحریم‌ها را بر اساس تعهداتش لغو کند و اروپا نیز موظف است به همین شیوه رفتار کند، لذا سخن گفتن از اینکه با توقف تحریم‌ها از سوی آمریکا، ایران هم کاری انجام دهد، موضع نادرستی است.

وی همچنین اضافه کرد که اساساً لفظ «توقف» تحریم‌ها نیز غلط است و دولتمردان ما نباید همان اشتباهی را که در گذشته مرتکب شدند تکرار کنند؛ موضع رسمی جمهوری اسلامی همواره بر ضرورت لغو و برداشته‌شدن کامل تحریم‌ها بر اساس معاهده‌ است که باید دارای پایداری و ثبات باشد. توقف می‌تواند اثدامس موقتی باشد و هروقت میلشان کشید آن را کم و زیاد کنند، یعنی ابتدا یک توقف می‌دهند برای مذاکره و هر وقت لازم شد آن را تنظیم می‌کنند!

معاون اسبق وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: هدف راهبردی آمریکا در استراتژی اصطلاحاً فشار حداکثری این است که با حربه‌ و ابزار تحریم‌ها، ایران را مجدداً به سر میز مذاکره‌ای که در واقع فقط نامش مذاکره است و محتوای آن تحمیل است، کشانده و مجدداً امتیازات هنگفتی را از ایران در مسئله هسته‌ای و سایر مؤلفه‌های قدرت و امنیت ملی ایران بگیرد؛ لذا ما نباید به تحقق این راهبرد آمریکا کمک کنیم، بلکه استراتژی ما همان استراتژی مقاومت فعال است و این آمریکاست که نه‌تنها باید به برجام پایبند باشد، بلکه خسارتهای واردآمده در پی عدم‌پایبندی‌اش را نیز باید جبران کند. و اروپا هم باید به وظایف و تعهداتش در قبال برجام تعهد کامل داشته و برای جبران خسارتهای ناشی از خروج آمریکا اقدام کند.

لاریجانی در پایان گفت که البته تعهد اروپا به برجام نمی‌تواند منوط به تعهد آمریکا باشد. این امر در برجام نیامده و «تحریم» هم ناظر به واقعیت خارجی است نه «برچسب تحریم», یعنی اینکه برچسبی را بردارند و برچسب جدید بزنند، لذا موضع درست همان است که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد: هیچ مذاکره جدیدی درباره برجام وجود ندارد و به‌خصوص با آمریکا هیچ مذاکره‌ای معقول و موجه نیست.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری جهان نیوز،تاریخ انتشار:17تیر1398،کدخبر:693321،www.jahannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین