پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۴۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
اوایل هفته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ویدئویی را در شبکه اجتماعی توئیتر و اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت که خبر از طراحی اندروید داخلی می‌داد در این فیلم گفته می شد این سیستم عامل اندرویدی قرار است روی تلفن همراه تولید داخل نصب شود. در همین راستا حمید سعیدی مدیرعامل تلفن همراه جی ال ایکس نیز اعلام کرد تلفن همراه مجهز به اندروید ایرانی که «آریا مینی» نام دارد، شهریورماه به بازار می‌آید

شعار سال: «به‌نظرم مسئولان می‌خواهند به امریکا و گوگل بگویند که ما نیز می‌توانیم سیستم عامل خاص خود را تولید یا سفارشی‌سازی شده کنیم.» رضا اصغری برنامه نویس با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: وزارت ارتباطات با این اقدام نشان داد که می‌توانند مستقل عمل کنند و این پالس را به گوگل می‌دهد که اگر روزی اپ‌های ایرانی را قطع کردید کار ما روی زمین نمی‌ماند و جایگزینی برای آن وجود دارد بنابراین می‌تواند راهی برای مقابله با تحریم‌ها در این حوزه باشد.

اصغری افزود: البته از آنجایی که تلفن همراه این برند را ندارم به همین دلیل آن را تست نکرده ام. تا آنجایی که می‌دانم اندروید را سفارشی کرده و وابستگی آن را به سرویس‌های دیگر مانند گوگل قطع کرده‌اند.

وی با مثبت ارزیابی کردن این اقدام، گفت: تمام دنیا این کار را انجام می‌دهد ولی باید اعتماد کاربران عمومی را جلب کرد بنابراین اگر در این زمینه موفق عمل کنند کاربران زیادی از این برند به همراه اندروید سفارشی‌سازی شده استفاده خواهند کرد.البته منظور از جلب اعتماد هم بحث حریم خصوصی نیست، بلکه کاربران باید اطمینان حاصل کنند که اگر از این تلفن همراه استفاده کنند، نرم افزارهایی که نیاز دارند روی این تلفن همراه نصب و کاربردی خواهد شد.

خطری به‌نام آنتی ویروس

«کشور ما دانش تولید سیستم عامل بومی و سفارشی کردن سیستم عامل‌های دیگر را دارد و اکنون تنها خواسته‌اند دوباره و به شکل جدیدی آن را رسانه‌ای کنند.» میلاد نوری دیگر برنامه نویس با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: ولی گذاشتن نام «ایرانی» روی این سیستم عامل سفارشی‌سازی شده بی‌معنی به نظر می‌رسد پس بهتر بود از همان نام سفارشی‌سازی شده یا بومی‌سازی شده استفاده می‌شد چون هر برند تلفن همراه برای خود اندروید را سفارشی‌سازی می‌کند و این امری طبیعی است.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات افزود: اکثر کشورهای دنیا کاری که ما انجام می‌دهیم را انجام می‌دهند ولی نام کشور خود را روی آن نمی‌گذارند. کشوری مانند کانادا نیز اندروید تولید کرده و آن را سفارشی کرده ولی نام «کانادایی» بر آن نگذاشته است. یا مثلاً سامسونگ نیز از اندروید استفاده می‌کند و سامسونگ اپ را روی آن تعبیه کرده و اپلیکیشن‌هایی را که خود مایل است را روی آن پیاده می‌کند. به عبارتی کشورها، برندها و تیم‌های توسعه دهنده در حال انجام این کار هستند. ما تنها کشوری هستیم در دنیا که اندروید را سفارشی و بومی‌سازی کرده و نام «ایرانی» بر آن گذاشته‌ایم.

نوری در ادامه درباره قطع سرویس‌های گوگل روی این سیستم عامل بومی‌سازی شده نیز گفت: گوگل یک سپر امنیتی به‌نام گوگل پلی پروتکت دارد که این نرم افزار تنها به‌دنبال اپلیکیشن‌هایی می‌گردد که به حریم خصوصی کاربران ورود و مخرب هستند. به عبارتی مانند آنتی ویروس عمل می‌کند. وقتی می‌خواهیم اندرویدی را سفارشی‌سازی کنیم قابلیت این را دارد که همه بخش‌های آن را دستکاری کنیم و در این سیستم عامل بومی‌سازی شده که نام ایرانی برای آن گذاشته‌اند در حقیقت این سرویس سپر امنیتی را حذف کرده‌اند.

وی افزود: حذف این بخش از اندروید کار خطرناکی است چون این سرویس مانند آنتی ویروس عمل می‌کند و اگر برنامه‌ای مخرب کل برنامه‌های کاربران در جهان را آلوده کند، کاربران ایرانی چگونه می‌خواهند از آن مطلع شوند. این سپر اپلیکیشن‌های آلوده را شناسایی و هشدار داده و در صورت خطر بالا آن را به‌صورت خودکار حذف می‌کند آیا برای این مورد فکر کرده اند؟ به نظر می‌رسد این سیستم عامل سفارشی‌سازی شده دارای آنتی ویروس نیست.

وی درباره اینکه این سیستم چقدر می‌تواند با تحریم‌ها مقابله کند نیز گفت: بحث ما این است که اصلاً گوگل اجازه بارگذاری اپ‌های ایرانی را نمی‌دهد اگر اپ‌های ایرانی روی گوگول بارگذاری شده‌اند، نام و هویت دیگری غیر از ایرانی برای خود ثبت کرده‌اند بنابراین چه چیزی را می‌خواهد حذف کند؟ اپلیکیشن‌های ایرانی در فروشگاه‌های ایرانی کار خود را بارگذاری می‌کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران آنلاین، تاریخ انتشار 18تیر 98، کد خبر: 485438، www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
0
این هم مث خودرو تولید داخل بلای جونمون نشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین