پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
جریان اصلاحات پس از پایان مجلس ششم که تمام و کمال در اختیار آن‌ها بود، حضورش در پارلمان در هر دوره ضعیف و ضعیف‌تر می‌شد. آن‌ها که در مجلس هفتم اقلیت خوبی از کرسی‌ها را داشتند، در مجلس هشتم این حضور ضعیف‌تر از مجلس قبل خود بود و با برگزاری انتخابات سال ۸۸ و آغاز مجلس نهم، کیفیت و کمیت حضور چهره‌های اصلاح طلب در مجلس در ضعیف‌ترین شکل خود قرار گرفت.

شعارسال: اصولگرایان، اصلاح طلبان و حتی اعتدالیون، رفته رفته گام‌های انتخاباتی خود را برای انتخابات مجلس یازدهم، بلند و بلند‌تر برمی‌دارند تا بتوانند سهم بیشتری از کرسی‌های مجلس یازدهم کسب کنند. کار‌های انتخاباتی تمامی این جریانات کلید خورده و قدم‌های اولیه برداشته شده است؛ اما همه بدون استثنا، در حال تعیین استراتژی و چگونگی حضور در انتخابات مجلس هستند؛ هرچند اصلاح طلبان خیلی ویژه‌تر در مورد موضوع «استراتژی» مشغول به بحث و گفت‌گو هستند.

جریان اصلاحات پس از پایان مجلس ششم که تمام و کمال در اختیار آن‌ها بود، حضورش در پارلمان در هر دوره ضعیف و ضعیف‌تر می‌شد. آن‌ها که در مجلس هفتم اقلیت خوبی از کرسی‌ها را داشتند، در مجلس هشتم این حضور ضعیف‌تر از مجلس قبل خود بود و با برگزاری انتخابات سال ۸۸ و آغاز مجلس نهم، کیفیت و کمیت حضور چهره‌های اصلاح طلب در مجلس در ضعیف‌ترین شکل خود قرار گرفت.

اصلاح طلبان که پس از انتخابات ۸۸ دست خود را کوتاه و کوتاه‌تر از ارکان مختلف در حاکمیت می‌دیدند، در مجلس نیز خیلی ظهور و بروزی نداشتند و شاید همین دوری آن‌ها از کرسی‌های سبز بهارستان و یکدستی ارکان مختلف قدرت در کشور ـ که البته نتیجه مطلوبی نداشت ـ دیگر زمینه ها برای حضور آن‌ها در مجلس و سایر بخش‌ها نظیر دولت، شورا‌ها و ... را فراهم ساخت.

البته ناگفته نماند که هرچند شاید در پیش گرفته شدن استراتژی صحیح انتخاباتی ـ که ائتلاف آن‌ها با اعتدالیون و طیف‌های میانه روی جریان اصولگرا بود ـ در نهایت خروجی مناسبی ـ شاید از حیث عملکرد ـ نداشت، دست کم باعث حضور جدی آن‌ها (اصلاح طلبان) در ارکان مختلف حاکمیت یعنی قوای مجریه و مقننه و همچنین شورا‌های اسلامی شهر به ویژه در کلان شهر‌های بزرگ کشور شد.

حالا آن‌ها می‌خواهند دوباره در انتخابات مجلس یازدهم، همان کیفیت را از حیث تعداد افرادی که به مجلس می‌فرستند، داشته باشند؛ اما قطعا نمی‌خواهند، خروجی آن تجربه لیست امید در مجلس قبلی بر جای مانده باشد؛ هرچند در این راه آن‌ها برخی ابزار‌های خود نظیر «تکرار می‌کنم» سید «محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات را ـ بنا به اذعان خود او و بازتابی که از نظریات مردمی دریافت می‌شود ـ از دست داده اند.

از درون جلسات اصلاح طلبان که در مورد استراتژی انتخاباتی آن‌ها برای انتخابات اسفند بحث می‌شود و همچنین نظراتی که برخی چهره‌های حاضر در این جلسات دارند، خبر می‌رسد که آن‌ها در مورد سناریو‌های انتخاباتی شان که قرار است بر مبنای آن در انتخابات مجلس یازدهم حاضر باشند، به جمع بندی نرسیده اند و نظرات متفاوتی در میان آن‌ها برای چگونگی حضور جریان اصلاح طلب در انتخابات مجلس یازدهم وجود دارد.

چهار نگاه و استراتژی مختلف از سوی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات اسفند ماه وجود دارد؛ نگاه اول تلاش آن‌ها برای حضور حداکثری، موضوع دوم مسأله مشارکت محدود، مسأله بعدی ائتلاف و آخرین راهکار ارائه شده هم تحریم انتخابات است که همه این موضوعات در جلسات اصلاح طلبان موافقان و مخالفانی دارد و به همین دلیل است که آن‌ها هنوز نتوانسته اند خروجی از نظرات همه تصمیم گیران برای تعیین استراتژی انتخاباتی آتی خود بگیرند.

آن‌ها در مورد هر یک از مسائلی که به عنوان استراتژی انتخاباتی تعیین کرده اند، تجربیاتی دارند که طبعا برای تعیین چگونگی حضور آن‌ها در انتخابات مجلس تأثیرگذار خواهد بود، اما با توجه به کثرت نظرات جریان اصلاحات هنوز نتوانسته است از بین چهار استراتژی مطرح، یکی را به عنوان شاخص تعیین کرده و برنامه‌های انتخاباتی خود برای حضور در انتخابات مجلس آتی را بر اساس آن بچیند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار: 21تیر1398، کدخبر: 911131: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین