پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۵۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۴
یکی از ناظران عالی بافت جهاني يزد با بیان این كه شناخت و آسیب‌شناسی اين بافت از عهده انجمن‌ صنفي مرمت‌گران و معماران خارج است، ايجاد انجمني علمی از اين اقشار را براي شناخت كافي این بافت و سپس آسیب شناسی آن پيشنهاد كرد.وي افزود: ثبت جهانی بافت تاريخي يزد در واقع فرصت باارزش و مغتنمی بود که به مردم يزد و كشورمان تعلق گرفت هرچند كه این فرصت ارزنده از آن ما نبود و متعلق به گذشتگان ما بود ولي در حين حال باید سعی کنیم این میراث جهانی را حفظ کنیم چرا که چنین رويدادي بسيار نادر است و عدم پاسداري از اين ميراث در حقیقت خيانت به آیندگان است.

شعار سال: «علی امیری اردکانی» با اشاره به فرصت ثبت جهاني بافت تاريخي يزد اظهار كرد: ثبت جهانی بافت تاریخی يزد مانند هر پدیده دیگری فرصت ها و چالش‌هایی را به همراه دارد که بايد با انتخاب فرصت‌ها از آن بهره گيريم و از چالش‌هاي آن دوري گزينيم.

وي افزود: ثبت جهانی بافت تاريخي يزد در واقع فرصت باارزش و مغتنمی بود که به مردم يزد و كشورمان تعلق گرفت هرچند كه این فرصت ارزنده از آن ما نبود و متعلق به گذشتگان ما بود ولي در حين حال باید سعی کنیم این میراث جهانی را حفظ کنیم چرا که چنین رويدادي بسيار نادر است و عدم پاسداري از اين ميراث در حقیقت خيانت به آیندگان است.

به گفته‌ي اميري اردكاني، در چنين شرايطي هر قدر زمان صرف اين بافت ارزشمند شود قطعاً منجر به تولید فرهنگ خواهد شد كه می‌توانیم این فرهنگ را به جهانیان نيز عرضه کنیم اما باید اين نكته را نيز به خاطر داشته باشیم که با این امانت گرانبها به دقت برخورد کنیم چرا که این بافت تبلور باور گذشتگان است و از آنجایی که عرضه فرهنگ نیازمند صدور و استخراج کالایی نیست، هر چه بیشتر ارزش آن را دریابیم و از آن بهره‌برداری کنیم، تولید فرهنگ نیز افزایش خواهد یافت.

وي تاكيد كرد: این که تولید فرهنگ منجر به باروری بیشتر بافت تاریخی می‌شود، مسئله مهمی است که تنها انسان‌هايي شايسته و درخور به آن واقف هستند؛ افرادي با فرهنگ و داراي جهان‌بیني قوی، مطالبه‌گر، آشنا به فرهنگ، هنر، علم و دانش و بینش.

وي نگاه کاسب‌کارانه و کالاگونه به بافت تاریخی را فاجعه بزرگی خواند که باید مدیریت شود چرا که این بافت تاریخی و جهانی از مولفه‌های فراوانی مانند مولفه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، باستان‌شناختی، مردم‌شناختی، روان‌شناختی و بوم‌شناختی به عنوان تمام مولفه‌های یک بافت تاريخي برخوردار است.

اين ناظر عالي بافت جهاني يزد با اين باور كه انسان‌هايي جامع بايد با این بافت تاریخی سر و کار داشته باشند، اظهار كرد: این موضوع مهم از عهده دانشگاه‌ها برنمی‌آید چرا که کسب دانش، هنر، جامعه‌شناختی، فرهنگ و ادب، موضوعاتی پرورشی هستند.

وي گفت: راهکار اصلی براي حراست از اين بافت تاريخي، رهبری و مديريت قشر آگاه جامعه است که منجر به همسو شدن تمام اقشار ‌شود و مسئولیتی نیست که بتوان آن را بر عهده یک نفر گذاشت.

وي حمايت انسان‌هایی با بینش قوی و همچنين براي طي اين مسير مهم ارزيابي كرد تا بتوان در وهله‌ي بعد بررسي اين بافت را از طريق مطالعه و شناخت تمام جوانب آن انجام داد.

اميري اردكاني مسئوليت اصلي در مقوله‌ي رهبري و مديريت بافت تاريخي را بر دوش مرمت‌گران و معماران دانست و با تاكيد بر اين كه این فعالیت سنگین نيازمند دانش کافی است و صرفاً انجمن‌های صنفی این قشر نمي‌توانند در اين امر مهم موفق باشند، تشكيل انجمنی علمی مرمتکاران و معماران را پيشنهاد كرد تا در ابتدا نسبت به این بافت به شناخت کافی برسند و سپس آسیب‌شناسی کالبدی، فضایی و عوامل پس پشت کالبد را انجام دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 26 تیر 98، کد خبر: 67846، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
0
این کار با تاسیس انجمن های علمی جلو نمی رود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین