پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۶۳۲
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
افضلی گفت: پایین بودن نرخ تضمینی خرید گندم که حدود ۱۷۰۰ تومان است باعث شده این محصول در بازار آزاد تا ۲۵۰۰ تومان نیز معامله شود که این خود سبب شده که تحویل گندم به سیلوها کاهش یابد.
شعارسال: چرا کشاورزان گندم خود را به دولت تحویل نمی‌دهند؟ این مسئله به مسئله مهمی در حوزه کشاورزی تبدیل شده چرا که دولت بر اساس نرخ تضمینی گندم، این محصول را از کشاورزان ۱۷۰۰ تومان خریداری می کند در حالی که کشاورزان می توانند آن را به نرخ ۲۵۰۰ تومان در بازار آزاد بفروشند.

اوایل امسال سازمان برنامه و بودجه قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۹۸ را کیلویی ۱۷۰۰ تومان ابلاغ کرد. مجری طرح گندم پیش از سیل‌های اخیر اعلام کرده بود تولید ما نسبت به سال گذشته یک میلیون تن افزایش خواهد داشت. تولید گندم سال گذشته ۱۳.۵ میلیون تن بود. گذشته از این، نرخ خرید تضمینی گندم کیلویی ۱۴۷۰ تومان و ‌سپس کیلویی ۱۶۰۰ تومان و پس از اعتراضات بسیار از سوی کشاورزان به ۱۷۰۰ تومان افزایش یافت.

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در این باره به اقتصاد۲۴ گفت: سیل فقط چند استان را درگیر کرده بود در حالی که در سایر استان‌ها سبب افزایش تولید گندم نیز شده است.

وی افزود: پایین بودن نرخ تضمینی خرید گندم که حدود ۱۷۰۰ تومان است باعث شده این محصول در بازار آزاد تا ۲۵۰۰ تومان نیز معامله شود که این خود سبب شده که تحویل گندم به سیلوها کاهش یابد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه کشاورزان گندم خود را به سیلو تحویل نمی‌دهند افزود: تولید امسال به دلیل ازدیاد بارندگی خوب بوده و امیدواریم بحث تحویل گندم به سیلوها با میزان تولید آن به یک تعادل برسد.

این نماینده استان خراسان جنوبی تصریح کرد: دولت باید قیمت تضمینی گندم را افزایش داده و حداقل به دو هزار تومان برساند زیرا قیمت تمام اقلام افزایش پیدا کرده است.

افضلی در ادامه گفت: تا دو هفته پیش تولید گندم به سه میلیون تن رسیده بوده ولی آمار و ارقام جدید را از وزارت جهاد کشاورزی استعلام نکرده‌ایم و برآوردمان این است که تا پایان شهریورماه این مقدار به ۹ میلیون تن برسد که در این صورت می‌توان به سیلوها تحویل داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقدار سه میلیون تن برای استان‌های گرمسیر است و تا پایان شهریور ماه فرصت برداشت باقی است و هنوز استان‌های سردسیر به فصل برداشت نرسیده‌اند که قطعاً با برداشت گندم در این استان‌ها به حدی خواهیم رسید که نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 29 تیر 1398 ، کدخبر: 118281 ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین