پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۸۱۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
سازمان نظام مهندسی کشاورزی تدابیری برای کاهش زمان صدور مجوز از مدت زمان یک ماه به ۲ هفته اندیشیده است.
شعار سال : سازمان نظام مهندسی کشاورزی با عنوان یکی از نهادهای صدور مجوز در وزارت جهاد، تمامی مراحل زائد صدورمجوز را به منظور تسهیل مجوزهای کسب و کار حذف کرده است. براین اساس متقاضیان دریافت مجوز پس از ثبت نام در سامانه می توانند در کوتاه ترین زمان مجوز مربوط را دریافت کنند.

با وجود انتقادات متعدد متقاضیان نسبت به مدت زمان بالای صدورپروانه، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اعلام کرده است که با توجه به تدابیر سازمان نظام مهندسی به عنوان پرچم دار بهبود فضای کسب و کار، صدور مجوزها از مدت زمان یک ماه به حدود ۲ هفته کاهش پیدا خواهد کرد.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که بسیاری از متقاضیان دریافت مجوز با ارسال پیامک هایی گلایه های خود را نسبت به فرآیند صدور مجوز، ثبت نشدن تمامی مجوزها در سامانه و فراهم شدن زمینه رانت و فساد و همچنین تاخیر در صدور مجوزها را اعلام کرده اند که از این رو برای پیگیری مشکلات و اطلاع از آخرین جزئیات به سراغ مسئولان ذی ربط رفتیم تا از صحت و سقم ماجرا با خبر شویم:

**تشبیه صدور مجوز کسب و کار بخش کشاورزی به اتوبان:

محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه محدویتی در صدور مجوز گلخانه وجود ندارد، اظهار کرد: هم اکنون متقاضیان گلخانه در صورت دارا بودن شرایط برای کشت محصولاتی همچون صیفی، درخت، درختچه و... بدون هیچ محدودیتی می‌توانند مجوز لازم را دریافت کنند.

وی از تسهیل مجوز‌های کسب و کار در ارتباط با حوزه کشاورزی خبر داد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی در اولین قدم خود تمامی سنگ اندازی‌های مرتبط با دریافت مجوز را برداشته است و بنده تعجب می‌کنم که برخی متقاضیان اظهاراتی مبنی بر طولانی بودن زمان دریافت مجوز، به نمایش نگذاشتن مجوزها در سامانه صدور و سخت گیری وزارت جهاد کشاورزی برای صدور مجوز را مطرح می‌کنند.

طهماسبی درباره مجازات ثبت نشدن مجوز‌ها در سامانه گفت: بنده اطلاعی از این موضوع ندارم و تنها مطلع هستیم که تمامی مراحل صدور مجوز به منظور شفافیت در سامانه ثبت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه آیا اظهارات متقاضیان مبنی بر عدم صدور مجوز به زمین‌های مالکیتی صحت دارد، بیان کرد: صدور مجوز برای افراد دارای زمین با سند ۶ دانگ نه تنها محدودیتی ندارد، بلکه ما خود به دنبال ترغیب این افراد برای کشت‌های گلخانه‌ای هستیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری گلخانه ای بلندمدت است، افزود: با توجه به آنکه کشت محصولات گلخانه‌ای همانند کشت محصولات زراعی نیست که ظرف مدت یکسال به بهره برداری برسد، از این رو بانک به متقاضیان زمین‌های اجاره‌ای به مدت زمان محدود تسهیلات پرداخت نمی‌کند چرا که براساس ضوابط و مقررات، بانک باید از بازپرداخت اقساط از محل بهره برداری اطمینان خاطر داشته باشد.

طهماسبی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی بار‌ها اعلام کرده است که تاسیس گلخانه نه تنها تغییر کاربری محسوب نمی‌شود، بلکه یک صنعت سبز برای افزایش تولید، کاهش مصرف آب، تولید خارج از فصل، ایجاد اشتغال و فعالیت کشاورزی فناورانه به شمار می‌رود که بسیاری از مسئولان به سبب مشکل کمبود آب تصمیم گرفته اند با توسعه گلخانه‌ها و تولید در محیط کنترل شده از فشار بر منابع آبی بکاهند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره مقایسه صدور تسهیل مجوز‌های کسب و کار در حوزه کشاورزی با دیگر کشور‌ها بیان کرد: صدور مجوز کسب و کار در کشور ما همانند اتوبان است که متقاضیان واجد شرایط بدون هیچ محدودیتی ظرف مدت زمانی کوتاه می‌توانند مجوز مورد نیاز را از طریق سامانه دریافت کنند.

وی ادامه داد: متقاضیان احداث گلخانه می‌توانند از زمین‌های اوقافی با موافقت سازمان اوقاف، زمین‌های مشاعی با تایید شورای اسلامی یا مدیریت جهاد کشاورزی، منابع ملی و طبیعی از طریق سازمان امور اراضی استفاده کنند، ضمن آنکه در ارتباط با شهرک‌های کشاورزی، اگر افراد مالک زمین هستند، اسناد به اسم افراد انتقال داده می‌شود و چنانچه افراد سرمایه گذار بخواهند از فرصت شهرک‌های کشاورزی نیز استفاده کنند، اراضی به صورت اجاره‌ای به آن‌ها واگذار می‌شود.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، اگر متقاضیان دریافت مجوز دارای تمامی شرایط باشند، ظرف کمتر از یک ماه مجوز برای آن ها صادر خواهد شد و می توانند برای دریافت تسهیلات اقدام کنند و چنانچه افراد آورده شخصی و وثیقه برای احداث گلخانه را نداشته باشند، بدیهی است که صدور مجوز آن‌ها با مشکلاتی روبروست.

**صدور مجوز گلخانه در کوتاه ترین زمان بدون دریافت وجه:

علی اشرف منصوری مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ، با اشاره به اینکه در فرآیند صدور مجوز‌های کسب وکار شهرک‌های کشاورزی محدودیتی وجود ندارد، اظهار کرد: در اواخر سال ۹۶ و ۹۷، مسیر صدور مجوز‌ها در شهرک‌های کشاورزی را با مجوزی که از وزیر جهاد کشاورزی اخذ شد، اصلاح کردیم.

وی با اشاره به اینکه فرآیند دریافت مجوز‌ها برای شهرک‌های کشاورزی را بسیار کوتاه کردیم، افزود: براین اساس اگر مدارک متقاضیان آماده باشد، مجوز آن ها یک روزه صادر خواهد شد و از این بابت مشکلی در شهرک‌های کشاورزی وجود ندارد.

منصوری ادامه داد: در ۲ هفته گذشته، نظام صدور و پروانه مجوز توسط وزیر جهاد کشاورزی اصلاح و بسیاری از استعلاماتی که منشا قانونی نداشت، حذف شد.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به تسهیل فرآیند دریافت صدور مجوز در ارتباط با گلخانه، بنده تصور می‌کنم که صدور مجوز برای فعالیت گلخانه‌ای در حوزه کشاورزی و سایر فعالیت‌های اقتصادی کشور به سهولت انجام می‌شود. از این رو افرادی که با بوروکراسی پیچیده در این خصوص روبرو شدند، به شهرک‌های کشاورزی و جهاد کشاورزی استان‌ها مراجعه کنند تا مشکل آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود.

/

وی درباره اینکه اظهارات متقاضیان مبنی بر تاخیر صدور مجوز برای صاحبان زمین صحت ندارد، بیان کرد: افرادی که خود مالک زمین هستند و سطح اراضی آن‌ها بیش از ۵ هکتار باشد، در صورتی که بخواهند گلخانه تاسیس کنند، می‌توانند در قالب شهرک‌های کشاورزی فعالیت کنند و چنانچه اراضی آن‌ها کمتر از این میزان باشد، می‌توانند با مراجعه به سازمان نظام مهندسی و جهاد کشاورزی در قالب نظام نامه جدیدی که وزیر طی یک الی ۲ هفته اخیر ابلاغ کرده است، مجوز خود را در کوتاه‌ترین زمان دریافت کنند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به اینکه در کوتاه‌ترین زمان بدون دریافت وجه به متقاضیان مجوز می‌دهیم، گفت: براین اساس متقاضیانی که ماه هاست برای دریافت مجوز دچار مشکل هستند و نسبت به این موضوع انتقاد دارند، به ما مراجعه کنند تا بنده خود موضوع آن‌ها را پیگیری کنم.

منصوری در پاسخ به این سوال که متقاضیان نسبت به ثبت نشدن تمامی مجوز‌ها در سامانه انتقاداتی دارند، گفت: با توجه به آنکه تمامی فرآیند دریافت مجوز گلخانه به منظور شفافیت و جلوگیری از فساد در سامانه ثبت می‌شود، بنده از افرادی که چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند، تقاضا دارم به ما مراجعه کنند تا موضوع را بررسی کنیم چرا که با توجه به اهمیت این پروژه، مانعی در اجرای پروژه گلخانه‌ها در استان‌ها وجود ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تمامی مسئولان نظام بر توسعه گلخانه در سطح گسترده تاکید دارند، بیان کرد: تمامی مسئولان نظام بر این موضوع که سطح گلخانه‌های کشور به سبب شرایط اقلیمی، ایجاد ارز آوری و تحقق شعار سال باید توسعه یابد،اتفاق نظر دارند و از همین رو منابع تسهیلاتی از طریق بانک کشاورزی برای پرداخت به متقاضیان پیش بینی شده است.

به گفته وی، صدور پروانه برای افرادی که زمین و آب در اختیار دارند، در صورتی که چاه آن‌ها مجوز آب داشته باشد مانعی ندارد.

**با سامانه ای شدن فرآیند صدور مجوز بساط رانت و فساد جمع شد:

شاهرخ رمضان نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ، با اشاره به اینکه تمام مراحل صدور مجوز در سامانه ثبت می‌شود، اظهار کرد: براین اساس اظهاراتی مبنی بر رانت و فساد مبنی بر ثبت نشدن صدور پروانه در سامانه را تایید نمی‌کنم، چنانچه موردی وجود دارد، تقاضا دارم که افراد به ما اطلاع دهند.

به گفته وی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی پرچم دار و علمدار بهبود فضای کسب و کار و صدور مجوز‌ها در بخش کشاورزی است.

رمضان نژاد با اشاره به اینکه در ارتباط با صدور مجوز گلخانه‌ها تمامی مراحل زائد حذف شده است، افزود: براین اساس سرمایه گذاران در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند نسبت به دریافت و صدور مجوز اقدام کنند، چرا که سازمان نظام مهندسی شرایطی را فراهم کرده است تا متقاضیان برای ثبت مجوز نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند.

به گفته این مقام مسئول، سازمان نظام مهندسی به منظور تسهیل در صدور مجوز‌های کسب و کار، مراجعه اضافی را از سر راه دریافت کنندگان مجوز برداشته است و در راستای اسناد بالادستی پرینت پروانه‌ها این قابلیت را دارد که به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه درخواست صدور مجوز‌ها به منظور فرآیند صدور مجوز ظرف مدت زمان کمتر از یک ماه به صورت هفتگی رصد و پایش می‌شود، بیان کرد: در هفته گذشته از مجموعه ۱۶۰ مجوز گلخانه که در حوزه‌های مختلف صادر شده، متوسط زمان بری ۲۰ روز بوده است. به عنوان مثال از ۳۰۵ مجوز دام و طیور متوسط زمان بری ۳۲ روز، از ۱۴۳ پروانه مجوز طیور زمان بری ۳۷ روز و از مجموعه ۴۱ مجوز مربوط به شیلات و آبزیان متوسط زمان بری ۳۵ روز بوده است، در حالیکه با اتخاذ تمهیدات سازمان در نظر داریم که صدور مجوز‌ها را به ۲ هفته کاهش دهیم.

رمضان نژاد سامانه‌ای کردن ارجاع کار را یکی از اقدامات سازمان نظام مهندسی کشاورزی برشمرد و گفت: براین اساس بهای خدمات برحسب تعرفه وزارت جهاد کشاورزی دریافت می‌شود و به هیچ عنوان امکان دریافت مبالغ بیش از تعرفه وجود ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: در قالب رفع موانع تولید و پیگیری کمیته سیاست اقتصاد مقاومتی دستگاه‌ها موظند ظرف مدت زمان ۲ هفته پاسخگوی استعلامات سازمان نظام مهندسی باشد.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی به عنوان پیشگام در بهبود فضای کسب و کار، اخذ مجوز‌های کسب و کار را با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌دهد، به طوریکه با تاکید وزیر جهاد کشاورزی مراحل اضافی حذف شده و استعلامات در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.

رمضان نژاد در پایان با تاکید بر تسهیل صدور مجوز‌ها به منظور تحقق شعار سال تصریح کرد: در شرایط فعلی بخش کشاورزی از جمله بخش‌های اقتصادی بوده که برای سرمایه گذاران به لحاظ ارزآوری تولیدات محیط مناسبی است، از این رو شرایط امروز کشور حکم می‌کند که در راستای بهبود فضای کسب و کار اقداماتی را انجام دهیم.

**انتقاد متقاضیان دریافت مجوز نسبت به فرآیند صدور و سخت گیری وزارت خانه های مربوط:

پهلوانی یکی از متقاضیان دریافت مجوز برای احداث گلخانه زعفران در کرج نسبت به بوروکراسی های اداری و سخت گیری جهاد کشاورزی انتقاداتی دارد که برای آگاهی از آخرین جزئیات پای درد و دل‌های وی نشستیم.

پهلوانی ۱۰ سالی است که ۱۴ هزار متر زمین را از یکی از اقوام خود به منظور احداث گلخانه زعفران اجاره کرده است.

وی می گوید: با وجود پیگیری‌های مکرر، سازمان نظام مهندسی به هیچ عنوان مجوز کشت زعفران را به بهانه‌های مختلف نمی‌دهد و می‌گوید که از زمین‌های متعلق به وزارت جهاد کشاورزی باید برای کشت محصولات گلخانه استفاده کنم.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران برای پیگیری مشکل وی موضوع را از محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی جویا شد، که طهماسبی با تکذیب الزام استفاده زمین‌های وزارت جهاد کشاورزی برای کشت محصولات گلخانه‌ای می‌گوید:کشت گلخانه زعفران ممکن است از لحاظ بانگ توجیه اقتصادی نداشته باشد، حال اگر فرد متقاضی در خصوص اجاره زمین و توجیه اقتصادی بانک مشکلی ندارد، اسناد و مدارک لازم را به معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اطلاع دهد تا در اسرع وقت پیگیری‌ها لازم انجام شود.

فرد دیگری به سبب عدم مجوز بهره برداری از چاه با مشکلاتی از طرف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برای دریافت مجوز استخر ۲ منظوره روبرو شده است.

این متقاضی با وجود داشتن چاه سطحی با عمق ۶ متر در زمین کشاورزی خود، تاکنون موفق به دریافت مجوز بهره برداری نشده است که موضوع را از سازمان نظام مهندسی و کمیسیون انرژی مجلس جویا شدیم و آن‌ها شرط موافقت صدور مجوز در سامانه را به سبب خشکسالی‌های اخیر و شرایط اقلیمی منوط به داشتن مجوز چاه، بهره برداری آب دانستند.

برخی افراد نیز نسبت به تاخیر در صدور مجوز در سامانه انتقاد داشتند که رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اتخاذ تدابیر لازم از کاهش صدور مجوز‌ها به ۲ هفته خبر داد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار30 تیر 97، کدخبر: 7007722،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین