پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
مجری طرح توسعه گلخانه‌ها گفت: بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی گلخانه‌ها که از سال ۹۵ اجرای آن آغاز شد، قرار است تا افق ۱۴۰۴، ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار توسعه گلخانه داشته باشیم.

شعار سال: حبیب‌ رادفر روز گذشته در نشست مدیران کل معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی که به مناسب چهل‌و‌یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد، با بیان این‌که ۳۲۰ هزار هکتار از سطح زیرکشت فضای آزاد را باید شناسایی و آن را به گلخانه منتقل کنیم، گفت: در این راستا فضای آزاد کشت سبزی و صیفی حذف می‌شود و این محصولات به گلخانه منتقل خواهند شد. ضمن این‌که ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی فضای باز برای تولید محصولاتی مثل غلات و دانه‌های روغنی آزاد می‌شود.

رادفر مجموعه بارش‌های کشور را ۴۱۳ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: ۷۱ درصد از این میزان تبخیر می‌شود و ۲۹ درصد آن در خاک فرو می‌رود.

به گفته این مقام مسئول، با اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها تا افق ۱۴۰۴، چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد که این رقم ۲۳ برابر سد کرج است.

 

رتبه سوم ایران در تولید انار جهان

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری نیز از تولید ۹۱۷ هزار و ۵۲۸ تن انار در سال گذشته خبر داد و گفت: ایران رتبه سوم را در تولید انار جهان دارد.

زهرا جلیلی‌‌مقدم با بیان این‌که سطح زیرکشت محصولات باغی براساس آخرین آمار رسمی سال گذشته بالغ‌بر ۷۳۴ هزار هکتار و تولید آن بیش از هشت‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است، گفت: امسال یک‌میلیون و ۲۰۰ هزارتن تولید خرما داشتیم و در جایگاه دوم دنیا در تولید این محصول قرار داریم؛ همچنین سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تن خرما صادر کردیم.

به گفته وی، در سال گذشته سه‌‌میلیون و ۹۶ هزار و ۳۳۶ تن پرتقال و ۷۵۱ هزار و ۷۴۶ تن نارنگی تولید شده است.

وی اظهار کرد: از برنامه‌های در دستورکار این دفتر اجرای روش‌های نوین به‌باغی برای حفظ بازار با توجه به اقلیم موجود در کشور، اصلاح و نوسازی باغ‌های خرما و نخل، حمایت از صندوق ملی مرکبات، توسعه دامنه برداشت مرکبات و ساماندهی تولید نهال است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در ادامه همچنین به مشکلات محصول کیوی و برداشت زودهنگام آن اشاره کرد که به از دست دادن برخی بازارهای این محصول منجر شده بود و گفت: پیگیری‌های لازم را برای اصلاح برداشت انجام داده‌ایم.

جلیلی در ادامه به اجرای طرح احیای باغ‌های آبادان و خرمشهر و باغ‌های موز سیستان و بلوچستان که در سیل اخیر آسیب دیدند نیز اشاره کرد و گفت: سیل اخیر به برخی از باغ‌های موز در استان سیستان و بلوچستان خسارت‌های زیادی وارد کرد که برای احیاء و بازسازی آن باید اقداماتی ازجمله حذف بخشی از این باغ‌ها و اصلاح آن‌ انجام داد. وی همچنین به میزان تولید انار و خرما در کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۹۱۷ هزار و ۵۲۸ تن انار تولید شده که نشان‌دهنده رتبه سوم ایران در تولید انار جهان است. همچنین سطح کل زیرکشت تولید نخل در سال گذشته ۲۵۶ هزار و ۱۷۶ هکتار بود که حاکی از جایگاه دوم ایران در تولید این محصول در دنیاست.

 

بیش از ۱۳ هزار هکتار گلخانه فعال داریم

در ادامه مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها‌، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد: بیش از ۱۳ هزار هکتار گلخانه فعال در کشور وجود دارد.

غلامرضا تقوی به فعالیت‌های بخش گلخانه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳ هزار و ۹۲۷ هکتار سطح گلخانه‌ای فعال در کشور داریم، ولی تعداد گلخانه‌های ساخته شده در کشور بیش از این رقم است. از این میزان بیش از ۱۰ هزار هکتار مربوط به سبزی و صیفی و حدود دوهزار و 700 هکتار آن مربوط به گل و گیاهان زینتی است.

وی در ادامه اظهار کرد: سطح کل گیاهان زینتی اعم از فضای باز و گلخانه‌ها در ایران هفت‌هزار و 820 هکتار است که سطح گیاهان زینتی در گلخانه‌ها دوهزار و 667 هکتار و سطح گیاهان زینتی در فضای باز پنج‌هزار و 153 هکتار است. همچنین ایران رتبه پنجم تولید گل و گیاه زینتی در آسیا بعد از تایلند و رتبه یک‌صدوهفدهمین در صادرات را داراست.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها‌، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه اضافه کرد: آمار صادرات گل و گیاهان زینتی در سال ۱۳۹۷، 11 هزار و 466 تن به ارزش 5/50 میلیون دلار بوده است.

تقوی به جایگاه جهانی ایران در تولید سبزی و صیفی اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای فائو در سال ۲۰۱۳ چین رتبه اول از نظر میزان تولید کل سبزی و صیفی، هند در رتبه دوم، آمریکا رتبه سوم، ترکیه چهارم و ایران رتبه پنجم را دارد.

وی در ادامه گفت: در حوزه سبزی و صیفی یعنی در تولید خیار، گوجه، فلفل و بادمجان دومیلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات گلخانه‌ای داریم.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها‌، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی به وضعیت تولید قارچ خوراکی در کشور اشاره کرد و گفت: براساس آخرین آمار موجود در سال ۱۳۹۷ سطح زیرکشت قارچ‌های خوراکی ۸۳۷ هکتار و میزان تولید آن ۱۶۴ هزار تن است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تولید در سال ۱۳۹۸ به ۱۷۷ هزار تن برسد.

تقوی اضافه کرد: استان تهران با ۴۱ هزار تن تولید دارای رتبه اول، استان البرز با ۲۵ هزار تن تولید دارای رتبه دوم است و پس از آن استان‌های فارس، خراسان‌رضوی، اصفهان، قزوین با مجموع 1/44 هزار تن تولید دارند. مصرف سرانه قارچ خوراکی در کشور بیش از 2/1 کیلوگرم است. همچنین واحدهای قارچ خوراکی به‌ترتیب در استان‌های تهران، فارس، خراسان‌رضوی و اصفهان بوده است. به گفته وی، ایران دارای رتبه ششم تولید قارچ خوراکی در دنیا بر اساس آمارهای فائو در سال ۲۰۱۷ بوده است.

 

۱۰ درصد خرمای جهان در ایران تولید می‌شود

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه این نشست با بیان این‌که ایران در تولید گل‌محمدی و زعفران رتبه اول دنیا را دارد، گفت: ۷۰ درصد این دو محصول در ایران تولید می‌شود.

حسین زینلی با اشاره به این‌که یکی از ذخایر ارزشمند کشور وجود هشت هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی است، گفت: دو هزار گونه از این گیاهان از نوع دارویی هستند که در 40 سال اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و طی دو تا سه سال گذشته توجه ویژه‌ای به آنان شده است.

وی با بیان این‌که این گیاهان ارزآوری و ارزشمندی زیادی را برای کشور دارند، گفت: یک‌هزار و ۷۲۸ گونه دارویی انحصار ایران است و در صورت توجهی کوچک به این حوزه در ۱۰ گیاه می‌توانیم رتبه اول را در دنیا داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان این‌که دومین محصول ارزآور در بخش باغبانی زعفران است، گفت: گیاه زعفران در سال گذشته علی‌رغم وجود تحریم‌های شدید۳۵۱ میلیون دلار صادرات داشته، ضمن این‌که ایران در حوزه تولید گل‌محمدی با ۲۴ هزار هکتار سطح زیرکشت و زعفران با ۱۱۷ هزار هکتار سطح زیرکشت رتبه اول را دارد. زینلی گفت: بیش از ۷۰ درصد تولید این دو محصول مربوط به ایران است. وی با بیان این‌که در حوزه زعفران هرجا احساس کنیم کشاورز خسارت می‌بیند، وارد بازار می‌شویم و اجازه افت قیمت را نمی‌دهیم، تصریح کرد: سال گذشته و امسال دولت در بازار زعفران مداخله کرد و در سال جاری ۷۱ نوع زعفران از کشاورزان خریداری کرد که این باعث شد قیمت از پنج به ۹ میلیون تومان و درحال‌حاضر به ۱۱ میلیون تومان افزایش یابد.

زینلی اضافه کرد: در ماه‌های آینده زعفران خریداری شده توسط دولت به‌منظور صادرات در بورس کالا عرضه خواهد شد.

وی همچنین میزان صادرات گیاهان دارویی را در سال گذشته ۵۷۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: امیدواریم امسال این رقم به بیش از ۷۰۰ میلیون دلار برسد.

 

ذخیره ۶۰ هزار تن سیب و پرتقال برای شب عید

مدیرکل دفتر میوه‌‌‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی هم با بیان این‌که ۲۵ هزار تن سیب درختی و ۳۵ هزار تن پرتقال به‌عنوان ذخایر شب عید در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به میزان تولید، مشکلی در تنظیم بازار شب عید نداریم.

داراب حسنی میزان تولید محصولات باغبانی را ۲۴ میلیون تن پیش‌بینی کرد و افزود: میزان تولید محصولات گلخانه‌ای نیز سه میلیون تن در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که تنظیم بازار شب عید امسال به وزارت صمت محول شده است، گفت: حدود ۲۵ هزار تن سیب درختی و ۳۵ هزار تن پرتقال تامسون شمال و پرتقال جنوب برای ذخایر شب عید در نظر گرفته شده است.

حسنی با اشاره به این‌که میزان تولید مرکبات در کشور 5/5 و میزان تولید سیب درختی چهار میلیون تن است، تصریح کرد: بنابراین مشکلی برای تأمین میوه شب عید وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که ایران رتبه چهارم جهان را در تولید سیب درختی دارد، اضافه کرد: در تولید محصولاتی مثل زردآلو، انگور و کشمش ایران به‌ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم، هفتم و سوم جهانی قرار دارد.

در ادامه این نشست علی برابری، مشاور معاون وزیر در امور بازرگانی، از ایجاد ترمینال محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: در این زمینه با معاونت صنایع وارد مذاکره شده‌ایم و برای جلوگیری از نوسانات سینوسی عرضه محصولات کشاورزی، ایجاد این ترمینال‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

تشکیل باشگاه تولیدکنندگان زیتون در کشور

در ادامه مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، هم با اشاره به این‌که طرح توسعه باغ‌های زیتون از سال ۷۲ در کشور آغاز شده است، گفت: درحال‌حاضر در ۲۶ استان کشور زیتون تولید می‌شود که استان‌های زنجان، فارس، گلستان، سمنان و قزوین بیش‌ترین سطح زیرکشت را در این زمینه دارند.

رحمت‌الله پریچهر، سطح زیرکشت باغ‌های زیتون را ۹۲ هزار و ۶۳۰ هکتار عنوان کرد و گفت: ۱۴۷ هزار و ۲۲۴ تن زیتون از این سطح تولید می‌شود، ضمن این‌که میزان تولید روغن 5/11 هزار تن است.

وی رتبه جهانی در تولید زیتون را بیستم و رتبه کشور در سطح زیرکشت را ۱۶ جهان اعلام کرد و افزود: برای تولیدکنندگان بیش از پنج تن زیتون باشگاه تولیدکنندگان زیتون را شکل دادیم.

پریچهر ادامه داد: در گذشته حدود ۷۰ درصد محصول زیتون تبدیل به کنسرو و ۳۰ درصد تبدیل به روغن می‌شد که اکنون این رقم به ۵۰‌ـ۵۰ رسیده و تلاش می‌کنیم درصد تبدیل را به ۸۰ـ۲۰ برسانیم؛ چراکه تولید روغن باید نخستین مولفه ما در حوزه توسعه کشت زیتون باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار -، شماره: 81156

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین