پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۴۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: وضعیت حال حاضر این دانشگاه مطلوب نیست و نشانه‌های فعالیت جبهه مشارکت از تبدیل شدن دانشگاه تهران به یک پایگاه حزبی حکایت می‌کند.

شعار سال: محمدصادق کوشکی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره وضعیت مدیریت علمی این دانشگاه بیان کرد: دانشگاه‌ها و راس همه آن‌ها دانشگاه تهران در دولت تدبیر و امید قصه غم‌باری را رقم زدند. واقعیت این است که دولت روحانی نه نگاهی به دانشگاه‌ها دارد و نه اهمیتی برای آن‌ها قائل است حتی راهبردی برای مواجهه با دانشگاه‌ها نداشته و ندارد.



کوشکی ادامه داد: از همین روی بود که بخش افراطی اصلاحات و مشخصا جبهه مشارکت یا جبهه منحله مشارکت بعنوان یک سهم، در اختیار گرفتن دانشگاه‌ها را از روحانی مطالبه کردند و دراین راستا چهره‌هایی برای در اختیار گرفتن پست وزارت آموزش عالی پیشنهاد شدند که پیش از این چهره مطلوب جبهه مشارکت بودند. سپس تا مدت‌ها وزارت علوم و به دنبال آن دانشگاه‌ها و مشخصا دانشگاه تهران در بلاتکلیفی مدیریتی به سر می‌برد و دانشگاه تهران با سرپرست اداره می‌شد.

وقتی دانشگاه‌ها سهم جبهه مشارکت می‌شوند

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: وقتی یک محیط دانشگاهی با سرپرست اداره می‌شود کامل مشخص است که چه مشکلاتی گریبانگیر آن خواهد شد، درواقع در هر دو دولت روحانی این موضوع وجود داشت و عملا دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه تهران سهم جبهه مشارکت شد.

وی با بیان اینکه جبهه مشارکت باعث روی کارآمدن چهره‌های وابسته به خود در جایگاه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران شده است، گفت: نگاه جبهه منحله مشارکت این است که تا حدممکن نیرو‌های وابسته خود را به بدنه علمی و مدیریتی دانشگاه تزریق کنند و این افراد کسانی باشند که تفکر آن‌ها را در ساختار آینده دانشگاه ادامه دهند.


کوشکی با ذکر نمونه‌های متعددی از حضور دیدگاه و تفکر جبهه مشارکت در دانشگاه تهران، بیان کرد: نمونه‌های بسیاری را شاهد هستیم که دانش‌آموختگان دانشگاهی با شرایط قانونی و امتیاز‌های مناسب علیرغم آنکه از سوی گروه‌های آموزشی با رای بالا برای عضویت هیئت علمی انتخاب شده بودند، اما توسط جبهه مشارکت رد شدند و چهره‌های وابسته به آن‌ها به عضویت هیئت علمی دانشگاه درآمدند.

فارغ‌التحصیلان خارج از کشور به جای نخبگان روی کار می‌آیند

کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: به خوبی شاهد بودیم که در گروه مطالعات منطقه‌ای دو فارغ‌التحصیلی که امتیاز و سابقه علمی پژوهشی خوبی داشتند رای بالایی از اعضای هیئت علمی گرفتند، اما در هر دو مورد مسئولان وابسته به جبهه مشارکت این افراد را حذف کردند و به جای آن‌ها افرادی را آوردند که از سوی گروه مطالعات منطقه‌ای بنا به دلایلی همچون ضعف بنیه پژوهشی یا عدم تناسب مدارک تحصیلی با تخصص‌های مورد نیاز گروه، مردود اعلام شده بودند.

به گفته وی مسئولان دانشکده به صراحت اعلام می‌کنند که آن‌ها تشخیص می‌دهند چه فرد یا افرادی عضو هیئت علمی دانشگاه شوند و رای بالای اعضای گروه و سوابق افراد دلیلی برای انتخاب آن‌ها نیست.

کوشکی عنوان کرد: درحقیقت مسئولان دانشگاه تاکید داشتند اولویت با فارغ‌التحصیلان خارج از کشور است و مطلوب نیست که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شوند. این موضوع تفکر یکی از اعضای جبهه مشارکت است که به صراحت در حضور تمام اعضای هیئت علمی ابراز می‌کرد که اولویت با فارغ‌التحصیلان خارج است، حتی اگر چنین فردی در گروه رای نیاورد یا تخصصش متناسب با نیاز‌های گروه نباشد. جالب است که برای عضویت چنین افرادی که گاه سابقه همکاری با ضدانقلاب در خارج از کشور را داشتند، همه تلاش‌های خود را به کار می‌بستند و گاهی به روش‌های غیرقانونی مثل دور زدن هیئت عالی جذب روی می‌آوردند.


استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: با نگاهی ساده به اعضای هیئت علمی روی کار آمده در دوره تدبیر و امید به خوبی نمایان است که فشار‌ها و بی‌توجهی به ضوابط اداری و پژوهشی نگاه وابسته به جبهه مشارکت باعث شده آن‌ها وابستگان خود را در دانشگاه‌ها بعنوان عضو هیئت علمی تحمیل کنند.

هرچه وابسته‌تر جایگاهی بالاتر

وی با اشاره به عامل دیگری که به حیثیت دانشگاه تهران ضربه جدی زده است، افزود: دیدگاه جبهه مشارکت به دنبال این بوده است که مدیران دانشگاه به هر قیمتی از همفکران خودشان باشند مثلا فردی که به مدیریت یکی از دانشکده‌ها منصوب شد، استادیاری با رکود علمی است که طی ۲۷ سال حتی توانسته جایگاه خود را به دانشیاری ارتقا دهد با این حال دو بار بدون اخذ آرای اکثریت اعضای هیئت علمی، بعنوان رییس یکی از دانشکده‌های دانشگاه تهران انتخاب شده است. این موضوع نهایت اهانت به علم و پژوهش و اساتیدی است که سعی کردند مدارج علمی را برای رسیدن به جایگاه دانشیاری یا استاد تمامی طی کنند.

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: حتی رده‌های بالای مدیریت دانشگاه تهران هم عملا در تیول مدیرانی بودند که وفاداری خودشان را به دیدگاه مدیران افراطی اصلاحات نشان دادند و اینگونه افراد علیرغم سن بالا مجددا به کار دعوت شدند و پست و مسئولیت گرفته‌اند. چنین روند غیرعلمی و سیاست‌زده‌ای به طور جدی مانع رشد علمی و پژوهشی دانشگاه تهران و دلسردی اساتید و اعضای هیئت علمی نسبت به انجام فعالیت‌ها شده است.

اجرای خلاف قانون سند۲۰۳۰ در دانشگاه تهران

کوشکی درباره مباحث و مشکلات فرهنگی نیز گفت: مدیریت دانشگاه تهران تمام هم و غم خود را اولویت‌های سند ۲۰۳۰ قرار داده است حتی بعد از آنکه مقام معظم رهبری صراحتا با اجرای این سند مخالفت کردند، درحقیقت دانشگاه تهران باقدرت، تمام امکانات بیت‌المال را برای محقق شدن جز به جز ابعاد مختلف سند ۲۰۳۰ صرف می‌کند.


وی با اشاره به مثالی در این مورد بیان کرد: قبل از دولت تدبیر و امید سالن غذاخوری خاص اساتید و کارمندان زن و مرد وجود داشت، اما یکی از اولویت‌های مدیریت دانشگاه در سال‌های تدبیر و امید این بود که این مکان را به مکان مختلط تبدیل کند و عملا این فضا به رستورانی عمومی مبدل شد که روزانه شاهد حرکات زننده و بی‌حجابی دانشجویان در آن هستیم. از آنجایی که درحال حاضر اساتید مکانی مختص خود ندارند و مجبور به سرو غذا در کنار دانشجویان هستند، اعتراضات اینگونه پاسخ داده می‌شود که رستوران به پیمانکار سپرده شده است.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عملکرد اداره مشاوره را نشانه‌ای دیگر از تمایل دانشگاه به اجرای سند
۲۰۳۰ دانست و اظهار داشت: مطالب ارائه شده در جزوات و کاتالوگ‌های منتشر شده از سوی اداره مشاوره در طی این سال‌ها شرم‌آور و خلاف مقررات عمومی است که امکان طرح آن‌ها با جزئیات در رسانه جایز نیست. بعنوان مثال در این جزوه که اتفاقا در اختیار دانشجویان کارشناسی هم قرار می‌گیرد، توصیه می‌شود که در ایام امتحانات مصرف مشروبات الکلی کاهش پیدا کند یعنی به صراحت در این جزوه به دانشجویان اعلام می‌شود که مصرف مشروبات الکلی موردی ندارد، اما در ایام امتحانات برای رشد تمرکز، باید کاهش پیدا کند. اگر مقامات دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران ندانند که چنین مواردی را نباید منتشر کنند آیا اصلا صلاحیت نشستن بر کرسی ریاست دانشگاه را دارند؟

هنجارشکنی‌های مادر نظام آموزش عالی کشور تمامی ندارد

وی با بیان اینکه مکان‌های فرهنگی تحت مدیریت دانشگاه تهران عملا به مکان‌های فساد تبدیل شده‌اند؛ تصریح کرد: برخی مکان‌های تحت مدیریت دانشگاه تهران به کافه‌ها و محل‌هایی برای اختلاط دختران و پسران و رفتار‌های خلاف شرع و قانون تبدیل شده اند البته حجم این موارد به یک یا دو مورد خلاصه نمی‌شود.


کوشکی بیان کرد: دانشگاه تهران به تعبیر مقام معظم رهبری مادر نظام آموزش عالی کشور است و هنجارشکنی‌ها و اجرای سند ۲۰۳۰ در این دانشگاه باعث شده تا دانشگاه‌های دیگر با استناد به این حرکت، الگو گیرند درحقیقت جبهه مشارکت تمرکز اصلی خود را روی این دانشگاه گذاشته بود، چون وقتی اتفاقی در دانشگاه تهران رخ دهد و عادی شود بقیه دانشگاه‌ها نیز از آن الگو می‌گیرند. خط مقدم نظام دانشگاهی کشور بدین شکل است.

وقتی جای نیروهای حراست و دانشجویان تغییر می‌کند

کارشناس علوم سیاسی دانشگاه تهران به برنامه‌های اجرایی از سوی ادارات فرهنگی اشاره کرد و گفت: جشنواره‌ها و تئاتر‌هایی که در دانشگاه برگزار می‌شود محتوای صحیحی ندارند و دانشجویان معمولا با پوشش‌های زننده و شرم‌آور در آن‌ها حضور می‌یابند، درواقع بخشی از سازمان مرکزی دانشگاه تهران به یک تالار نمایش یا تماشاخانه مبدل شده است و ماموران و نیرو‌های حراست اجازه دخالت و تذکر دادن را ندارند چرا که برای این کار مواخذه خواهند شد.

به گفته وی، به بهانه ورزش کردن در ساختمان‌های دانشگاه تهران دانشجویان دختر و پسر با یکدیگر فوتبال یا والیبال بازی می‌کنند و وسایل ورزشی را دانشگاه بدون هیچ مخالفت و واکنش منفی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

صدای حاشا بلند است

کوشکی گفت: سال گذشته بیش از ۱۰۰ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به ریاست این دانشگاه نامه نوشتند و خواستار رسیدگی و انجام وظایف قانونی در این رابطه بودند، اما رییس دانشگاه تهران حتی وقت ملاقات به اینگونه افراد نداد و نامه تسلیم دفتر ریاست شد درحقیقت رییس دانشگاه تهران حتی به اندازه یک دقیقه هم واکنشی نشان نداد و عملا وضعیت دانشگاه را طبیعی اعلام کرد.


وی ادامه داد: در ماه رمضان جمعی از هنجارشکنان با حمایت دانشگاه علیه حجاب شعار دادند، مقابل مسئولان روزه‌خواری کردند، اما مسئولان دانشگاه نه تنها مانع این تجمع نشدند بلکه عملا فضا را برای آن‌ها باز کردند، چون درحالت عادی امور و مرور دانشجویان چک می‌شود، اما در آن روز، ورود به دانشگاه آزاد شده بود و مسئولان حاضر شدند تا صحبت‌های آنان را بشنوند.

عدم تمکین دانشگاه تهران از وزارت علوم / خودمختاری ادامه دارد

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به دیگر رفتار‌های ناپسند مدیریتی مدیران این دانشگاه بیان کرد: شاید تعداد سفر‌های هیئت رئیسه دانشگاه در چند سال اخیر کم‌نظیر یا بی‌نظیر باشد یعنی در مقطعی که دانشگاه با بحران ارزی و بودجه روبه رو است و بسیاری از مطالبات اساتید و دانشجویان به بهانه نداشتن بودجه نادیده گرفته می‌شود؛ دستگاه‌های نظارتی باید تعداد و هزینه‌های سفر‌ها و حق ماموریت‌ها را بررسی کنند و ضمن مقایسه با دوره‌های گذشته خروجی و دستاورد‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند.

کوشکی اظهار داشت: دانشگاه تهران برای اجرای مقررات در خیلی از موارد تذکرات وزارت علوم را شنوا نیست، مخصوصا در دوره وزارت منصور غلامی که حتی حاضر به تمکین از وزارت علوم نشده و خود را مطیع نشان نمی‌دهد و به صراحت اعلام می‌کنند که قصد اجرای خواسته‌های وزارت علوم را ندارند، چون خودشان تصمیم گیرنده هستند.

به گفته وی، در دانشگاه تهران نوعی خودمختاری وجود دارد که با جهت دهی و خط دهی بخش افراطی اصلاحات همراه بوده و عملا دانشگاه در چنگ جبهه مشارکت است.

اساتید انقلابی دانشگاه تهران تحت فشار هستند

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: عملا دانشگاه تهران به یک پایگاه حزبی تبدیل شده است؛ منویات جبهه مشارکت اجرا می‌شود و دیدگاه‌های خلاف جریان جبهه مشارکت با اهانت و برجسب زدن، سرکوب خواهند شد.

کوشکی افزود: اساتید پیرو اجرای قانون و اهداف عالیه انقلاب اسلامی در بایکوت به سر می‌برند و کاملا تحت فشار هستند، حقوق برخی از آن‌ها قطع و در برخی موارد با آن‌ها قطع همکاری می‌شود. بعضی از این اساتید بخصوص اساتید جوان حزب‌اللهی هر لحظه می‌ترسند که مبادا وضعیت پیمانی آن‌ها قطع شود یا وضعیت آن‌ها را به رسمی آزمایشی یا رسمی تبدیل نکند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 7 مرداد 98، کد مطلب: 780898: www.snn.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین