پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۵۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد است.
شعارسال: مجید تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، طی نامه‌ای در این مورد به دبیرکل این سازمان، با اشاره به اینکه حسب اعلام مقامات دولت فعلی آمریکا، این تحریم‌ها به دلیل نقش و جایگاه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، اعمال شده است، اعلام داشته که این امر به خوبی نشان می‌دهد که رژیم ایالات متحده از دیپلماسی که یکی از بزرگترین دستاوردها برای حفظ صلح و امنیت میان ملل به حساب می‌آید، بیزار است.

وی اضافه کرده است این محدودیت غیرقانونی بخشی از سیاست کلی آمریکا در زمینه اجرای تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران و اعمال فشار بر نمایندگان آنها است.

نماینده ایران همچنین این اقدام غیرقانونی آمریکا را نقض آشکار اصول اساسی حقوق دیپلماتیک، بویژه اصل نقض ناپذیری مصونیت مقامات عالی رتبه خارجی، از جمله مصونیت وزرای امور خارجه، به عنوان یک هنجار و قانون پذیرفته شده جهانی دانسته است.

روانچی با اشاره به محدودیت‌های تحمیل شده در سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به نیویورک برای شرکت در نشست‌های سازمان ملل، اعلام کرده است که اقدامات آمریکا نقض فاحش ماده 105 منشور سازمان ملل متحد، کنوانسیون مزایا و مصونیت‌های سازمان ملل و موافقتنامه مقر سازمان ملل بوده و همچنین هرگونه محدودیتی در انجام وظایف وزرای امور خارجه مغایر با اصول عرفی تثبیت شده مندرج در کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک است.

نماینده ایران به مغایرت این اقدام آمریکا با بسیاری از قطعنامه‌های مربوطه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز اشاره کرده که بر تعهدات حقوقی آمریکا مبنی بر رعایت مزایا و مصونیت‌های هیئت‌های اعزامی به سازمان ملل متحد تأکید داشته و تصریح می‌کنند که این تعهدات نباید مشمول محدودیت‌های ناشی از روابط دوجانبه کشور میزبان سازمان ملل باشد. این قطعنامه‌ها همچنین از آمریکا می‌خواهند که بلادرنگ هرگونه محدودیت اعمال شده علیه هیئت‌های اعزامی به سازمان ملل را رفع کند.

وی اضافه کرده است که اقدام آمریکا علاوه بر نقض جدی اصول اساسی حقوق بین الملل، تهدیدی علیه چندجانبه‌گرایی بوده و روشی است برای کسانی که می‌خواهند به جای اتحاد، بین ملتها تفرقه ایجاد کنند.

روانچی در نامه خود اعلام کرده است جامعه جهانی باید رفتار غیرقانونی آمریکا را محکوم کند و سازمان ملل و اعضای آن نیز با دفاع از اصول اساسی حقوق بین الملل، در مقابل این اقدام آمریکا ایستادگی کنند.

وی همچنین خواستار ایفای نقش فعالانه دبیرکل سازمان ملل در برخورد با این روند خطرناک برای حقوق و روابط بین‌الملل، چندجانبه‌گرایی و یکپارچگی سازمان ملل شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 16 مرداد 1398 ، کدخبر: 98051608066 ، www.isna.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین