پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۲۶۹۹
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
وبسایت فاکس بیزینس در گزارشی به بررسی نقش تنگه بسفر ترکیه در مبادلات نفت، گاز و غلات میان روسیه، آسیای مرکزی و اروپا پرداخت.

شعار سال:وبسایت "فاکس بیزینس" در گزارشی نوشت: کودتای نظامی نافرجام ترکیه باعث بسته شدن تنگه بسفر استانبول شد. این مسئله اهمیت ترکیه را از نظر مبادلات کالا میان روسیه، آسیای مرکزی و اروپا به مردم جهان یادآور شد.

در زیر دلایل اصلی که نشان می دهد ترکیه نقش مهمی در انتقال نفت و کالاهای دیگر دارد، آورده شده است.

تنگه بسفر: تنگه بسفر آبراهی در کشور ترکیه است که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می کند. این تنگه دو قاره اروپا و آسیا را از یکدیگر جدا می کند. تنگه بسفر یکی از مهم ترین مسیرهای جهان برای حمل و نقل دریایی نفت است. بیش از 3 درصد از ذخایر جهانی نفت (روزانه حدود 3 میلیون بشکه) که بیشتر آنها از روسیه و دریای خزر است از این آبراه 17 مایلی (حدود 27 کیلومتری) عبور می کند.

از این مسیر همچنین مقادیر زیادی غلات از روسیه، اوکراین و قزاقستان به بازارهای جهانی ارسال می شود. اما پس از کودتای نظامی نافرجام ترکیه، این تنگه روز شنبه به دلایل امنیتی چندین ساعت بسته بود. حدود یک چهارم صادرات غلات در جهان از بنادر دریای سیاه منتقل می شود. تنگه های ترکیه از جمله دشوارترین مسیرهای انتقال کالا در جهان محسوب می شوند. دولت آمریکا پیشتر اعلام کرد: هر ساله حدود 48 هزار کشتی از این تنگه ها عبور می کنند و این مسیرها را به یکی از پر رفت و آمدترین دروازه های دریایی جهان تبدیل کرده اند.

مسیر دریای خزر: خطوط لوله از مسیر "بسفر" با حدود 0.7 میلیون بشکه نفت از کشورهای دریای خزر از جمله آذربایجان و قزاقستان می گذرد تا به پایانه های صادراتی ترکیه از جمله بندر جیهان در دریای مدیترانه برسد.

نفت کردستان و کالاهای ایران: جیهان یکی از مقاصد نهایی خطوط لوله از کردستان عراق است و روزانه حدود 0.5 میلیون بشکه نفت منتقل می کند. ترکیه همچنین نفت و برخی محصولات پتروشیمی را از همسایه خود ایران وارد می کند. اما برخی منابع خبری از توقف صادرات ایران به ترکیه پس از بسته شدن مرز دو کشور خبر دادند.

ترکیه، مصرف کننده انرژی: ترکیه همچنین یکی از مصرف کنندگان اصلی انرژی در جهان محسوب می شود. این کشور جزو 5 کشور استفاده کننده گاز در اروپاست و از این نظر با فرانسه همتراز است. ترکیه روزانه کمتر از 1 میلیون بشکه نفت پالایش می کند و به یکی از 7 مصرف کننده بزرگ نفت در اروپا تبدیل شده است. نفت این کشور از عراق، دریای خزر، ایران و روسیه وارد می شود.

غلات و طلا: ترکیه پس از مصر، دومین وارد کننده گندم از روسیه است. این کشور از ژوئیه 2015 تا مه 2016 (خرداد 94 تا اردیبهشت 95)، 3 میلیون تن گندم خریداری کرده است. این کشور همچنین ذرت و جو را از بنادر دریای سیاه روسیه وارد می کند. ترکیه یکی از 10 کشوری است که بازار طلای جهان را در اختیار دارد. داده های "شورای جهانی طلا" نشان داد در سال 2015 تقاضا برای خرید طلا در ترکیه به 72 تُن (حدود 3 هزار میلیارد دلار) رسید.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 28 تير 1395، کد مطلب: 95040115416:www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین