پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
با گذشت دو روز از آغاز چهارمین همایش ملی فناوری نانو در دانشگاه یزد، اختتامیه چهارمین همایش ملی و کارگاه‌های تخصصی علوم و فناوری نانو در دانشگاه یزد برگزار شد.

شعار سال: فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمامی گرایشات علمی راه یافته واز فناوریهای نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر در حال توسعه می‌باشد. از ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی گستره طراحی و ساخت ساختمان ها هر روزه شاهد نوآوری‌های جدیدی در زمینه مصالح کارآراتر و پربازده ترمقاومت، شکل پذیری، دوام و توانایی بیشتر نسبت به مصالح سنتی است.

انجمن نانو فناوری ایران، برگزاری سلسله همایش‌های ملی و کارگاه‌های آموزشی علوم و فناوری نانو موسوم بهNCWNNرا در دستور کار خود قرار داده است. این همایش ها به صورت ادواری هر دو سال یکبار در بهار برگزار می‌شود کهاولین همایش در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ در دانشگاه تربیت مدرس با استقبال پرشور اساتید، دانشجویان، محققان و صاحبنظران حوزه‌های مختلف علوم و فناوری نانو تشکیل شد.

بر این اساس در نظر داریم در این گزارش نسبت به برگزاری چهارمین همایش ملی و کارگاه های تخصصی علوم و فناوری نانو موسوم بهNCWNN۱۳۹۸ که در روزهای ۳۱ مرداد ماه و ۱ شهریور ماه ۱۳۹۸ در دانشگاه یزد برگزار شد اقدام نماییم.

نانو شیمی، نانو فیزیک و فوتونیک، نانو مواد، سرامیک و کامپوزیت، نانو زیست فناوری، نانو پزشکی، نانو محاسبات، نانو مکانیک، نانو الکترونیک از جمله محورهای اصلی این همایش هستند.

چهارمین همایش ملی و کارگاه‌های تخصصی علوم و فناوری نانو نیز همانند سال های گذشته در روز پنج شنبه ۳۱ مردادماه در تالار فرهنگ دانشگاه یزد آغاز به کار کرد.

در آیین افتتاحیه این همایش که با حضور اعضای هیات علمی، دانشجویان و علاقه‌مندان برگزار شد، رئیس انجمن نانو فناوری ایران با معرفی انجمن نانو فناوری کشور از آغاز
این انجمن از سال ۸۱ با هدف گسترش و پیشبرد سطح دانش نانو و از برنامه‌های کلان انجمن نانو که تحقق اهداف انجمن نیز در همین راستا در حرکت است، سخن گفت.

در حال حاضر بیشتر از ۳۰ هزار نفر در این انجمن عضو بوده که ۷۰ درصد اعضا پیوسته و دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

تشکیل کمیسیون‌های تخصصی، تدوین برنامه‌های راهبردی، تاسیس شعبات مختلف انجمن در استان‌های کشور، واژه گزینی در حوزه نانو فناوری و ... از برنامه‌های این انجمن بوده و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سلسله همایش‌های بین المللی و علمی از مهم‌ترین برنامه‌های این انجمن است.


در روز نخست آیین افتتاحیه این همایش، رئیس گروه توسعه سرمایه‌های انسانی ستاد فناوری نانو نیز با تاکید بر اینکه ایران در بحث نانو وضعیت قابل قبولی در دنیا دارد از ۲ برنامه‌ راهبردی ستاد فناوری نانو در ۱۰ سال گذشته گفت و در ادامه به دو برنامه این ستاد اشاره کرد که اول تامین زیرساخت از جمله توسعه منابع انسانی، توسعه تجهیزات و توسعه علم بوده و برنامه دوم نیز بر کسب و کار و تولید ثروت از نانو تاکید کرد.

گفته می‌شود که حوزه‌های اولویت دار فناوری نانو در کشور آب و محیط زیست، سلامت و انرژی است یعنی در واقع فناوری نانو برای بهبود کیفیت زندگی مردم تلاش می‌کند.

در این همایش از روند مقالات علمی منتشر شده در زمینه نانو طی
۱۸ سال گذشته در کشور گفته شد که حدود شش درصد از تولید مقالات ISI مرتبط با فناوری نانو در دست ایران است و همچنین ۴ استاندارد حوزه نانو توسط ایران تعریف شده است.


تعداد شرکت‌های نوپا در مرکز رشد حوزه نانو ۱۳۰ شرکت بوده که در کل ۳۰۰ شرکت در این حوزه فعال هستند و همچنین ۶۰۰ محصول شناسنامه دار در زمینه نانو وارد بازار شده اند. همچنین در کشور ۸۲ آزمایشگاه دانش آموزی برای نانو وجو دارد که همگی از تجهیزات ساخت کشور استفاده می‌کنند.

با گذشت دو روز از آغاز چهارمین همایش ملی فناوری نانو در دانشگاه یزد، اختتامیه چهارمین همایش ملی و کارگاه‌های تخصصی علوم و فناوری نانو بعد از ظهر جمعه اول شهریور ماه در پردیس علوم دانشگاه یزد برگزار شد.


 
محسن خواجه امینیان، دبیر اجرایی این همایش به ارائه آماری از همایش امسال در یزد پرداخت. در این آمار بیان شد که بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که طی دو مرحله داوری شده و از این میان حدود ۵۵ مقاله به صورت سخنرانی شفاهی و ۱۲۲ مقاله در بخش پوستر پذیرش شده اند.

مسابقه‌ ملی نانو فناوری نیز به عنوان یکی از بخش‌های جانبی این همایش جمعه اول شهریور ماه در دانشگاه یزد برگزار شد.

در مراسم اختتامیه همایش نانو که با حضور استادان، دانشجویان و پژوهشگران برگزار شد، محسن خواجه امینیان دبیر اجرایی این همایش ضمن تشکر از تمام شرکت کنندگان و داروان پنل‌های تخصصی اعلام کرد که تمامی مقالات برگزیده در سایت سیویلیکا و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام Isc بارگذاری خواهد شد.

محور اصلی مقالات ارائه شده در این همایش محور‌های نانو مواد کامپوزیت و نانو فیزیک و فتونیک و نانوپزشکی و نانو زیست شناسی نانو محاسباتی نانو الکترونیک مکانیک هفت بوده که از میان این مقالات ۱۸۰ مقاله پذیرفته شده است.

در این مراسم همچنین از سه پوستر برگزیده تقدیر شد.که بر اساس رای هیات داوران حسین اعرابی اردکانی از دانشگاه پیام نور مرکز اردکان به عنوان پوستر برگزیده انتخاب شد. شیما فرهانی از دانشگاه یزد به عنوان نفر دوم و فرزانه محمودی از دانشگاه، ولی عصر رفسنجان نیز به عنوان نفر سوم در بخش پوستر انتخاب شدند.


همچنین برگزیدگان مسابقه نانو (نانو فیزیک) که در حاشیه این همایش برگزار شد نیز به ترتیب مریم السادات قرشی از دانشگاه صنعتی شریف با ۳۸ امتیاز و نفر دوم ابراهیم یزدی از دانشگاه یزد با ۳۶ امتیاز معرفی و تقدیر شدند.

به گفته مسئولان برگزاری این همایش، هرساله این همایش برگزار می‌شود اما یک سال در میان به صورت بین المللی و داخلی ملی خواهد بود و داوران سطح و کیفیت برگزاری همایش امسال را خوب ارزیابی کردند.

در حاشیه برگزاری این همایش برای میهمانان شرکت کننده در روز پنجشنبه عصر برنامه یزدگردی برگزار شد که در همین راستا این افراد از بافت تاریخی شهر یزد نیز بازدید کردند.

دانشجویان شرکت کننده در این همایش از دانشگاه های دولتی، مراکز پژوهشی سراسر کشور، آزاد و پیام نور در این همایش شرکت کرده بودند.

در پایان نیز با اهدای لوح تقدیر از عوامل اجرایی همایش تقدیر و تشکر شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 3 شهریور 98، کد مطلب: 786358: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین