پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲
سومی تیم ملی جوانان در آسیا، نایب قهرمانی تیم بزرگسالان و کسب مدال برنز در اسلحه سابر در مسابقات جهانی و آسیایی در بخش انفرادی و حضور در رنکینگ ششم دنیا از جمله دستاوردهای شمشیربازی ایران از ابتدای سال 98 بود که سرآمد آن کسب نخستین مدال مسابقات جهانی توسط مجتبی عابدینی است.این مدال نشان داد که شمشیربازی ایران در حال پیشرفت است و تنها برای کسب موفقیت در مسابقات پیش رو نیاز به حمایت دارد. المپیک 2020 از جمله مسابقات مهم پیش روی شمشیربازی است و امید می‌رود با توجه به کسب مقام چهارمی مجتبی عابدینی در المپیک 2016 ریو شمشیربازی ایران با حمایت‌های مسئولان ورزش به مدال خوشرنگی دست یابد.

شعار سال: سومی تیم ملی جوانان در آسیا، نایب قهرمانی تیم بزرگسالان و کسب مدال برنز در اسلحه سابر در مسابقات جهانی و آسیایی در بخش انفرادی و حضور در رنکینگ ششم دنیا از جمله دستاوردهای شمشیربازی ایران از ابتدای سال 98 بود که سرآمد آن کسب نخستین مدال مسابقات جهانی توسط مجتبی عابدینی است.

این مدال نشان داد که شمشیربازی ایران در حال پیشرفت است و تنها برای کسب موفقیت در مسابقات پیش رو نیاز به حمایت دارد. المپیک 2020 از جمله مسابقات مهم پیش روی شمشیربازی است و امید می‌رود با توجه به کسب مقام چهارمی مجتبی عابدینی در المپیک 2016 ریو شمشیربازی ایران با حمایت‌های مسئولان ورزش به مدال خوشرنگی دست یابد. بر همین اساس خبرنگار «ایران» با فضل‌الله باقرزاده که سال‌هاست ریاست فدراسیون شمشیربازی را برعهده دارد و حالا یکی از رشته‌های موفق ورزشی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، گفت و گویی انجام داده است.

آقای باقرزاده! در ابتدا در خصوص دلایل موفقیت‌های شمشیربازی در چند سال اخیر صحبت کنید و اینکه دلیل پیشرفت این رشته چه بوده است؟

مهم‌ترین موضوع برای شمشیربازی دیده شدن بود و هدف ما این بود تا بیش از پیش دیده شویم. برای رسیدن به این هدف فدراسیون تلاش کرد که نتایج خوبی در مسابقات برون مرزی کسب کند که خوشبختانه این اتفاق در سال‌های اخیر افتاد و مدال آوری شمشیربازی باعث شد تا توجهات به این رشته بیشتر شود. طرح پیشرفت شمشیربازی از سال 2012 کلید خورد و ما یک سهمیه مسابقات المپیک 2012 لندن را کسب کردیم و توانستیم در المپیک حضور یابیم. پس از آن در المپیک 2016 ریو سهمیه المپیک ما به عدد 2 رسید و ما در ریو تا مرز کسب مدال هم رفتیم. حقیقتاً در المپیک ریو مجتبی عابدینی شاهکار کرد و به عنوان چهارمی المپیک دست یافت. این کار بزرگ عابدینی باعث شد تا دولت محترم جوایزی که برای مدال آوران برنز المپیک را در نظر گرفته بود، به عابدینی تقدیم کند و این کار ارزندهای بود که دولت تدبیر و امید انجام داد و این موضوع باعث تشویق سایر شمشیربازان ما شد. پس از المپیک ریو همین مسیر را ادامه دادیم و نه تنها توانستیم سهمیه المپیک توکیو را کسب کنیم بلکه حالا به دنبال کسب سهمیه تیمی در المپیک 2020 هستیم، مسابقاتی که در الجزایر برگزار می‌شود و شانس این را داریم که در بخش تیمی هم کسب سهمیه کنیم. تلاش ما بر این است که 4 سهمیه کسب کنیم و با تیم کامل در المپیک توکیو حضور یابیم.

افتخارات سال‌های گذشته چگونه به کسب نخستین مدال تاریخ در مسابقات جهانی تبدیل شد؟

مجتبی عابدینی نابغه‌ای است در شمشیربازی دنیا. او با فکر بازی می‌کند و هیچ شمشیربازی مثل او در دنیا وجود ندارد که با هوش بالا بازی کند. عابدینی نسبت به سایر شمشیربازان دنیا جثه کوچکی دارد اما از نظر فکری از تمامی شمشیربازان دنیا بهتر عمل می‌کند. او موفق شد به نخستین مدال جهانی دست پیدا کند و این افتخار بزرگی بود که باعث شد تا توجهات به شمشیربازی بیشتر شود. علاوه بر عابدینی ما داشته‌های خوب دیگری هم در این رشته داریم که در صورت سرمایه‌گذاری می‌توانیم به افتخارات بیشتری دست یابیم. یکی از این افراد پیمان فخری است که افتخارات اخیر توسط این مربی بسیار فکور و خوشنام به دست آمد. فخری نام بزرگی در شمشیربازی دنیاست و هم اکنون ما با اتکا به این عوامل توانستیم 90 درصد سهمیه المپیک توکیو را کسب کنیم. فخری یکی از بهترین مربیان دنیاست و او هرکجای دنیا مربیگری کند کمتر از 10 هزار دلار نمی گیرد چرا که ارزش این مربی همین قیمت است. تیم‌های ملی ژاپن، کویت و حتی امریکا به او پیشنهاد دادند تا هدایت تیم ملی‌شان را برعهده بگیرد و در زمان این پیشنهادها من در کنار فخری بودم اما او کشورش را دوست دارد و به عشق کشورش این پیشنهادها را قبول نکرد. فخری در ایران بین 800 تا هزار دلار دریافت می‌کند در حالی که می‌تواند با حضور در کشورهای دیگر 10 برابر این رقم را دریافت کند.

البته گلایه‌هایی هم مطرح است و عابدینی پس از کسب مدال تاریخی برنز جهان از فدراسیون گلایه کرد.

من معتقدم که گلایه‌های او کاملاً درست است. او یک هزارم یک فوتبالیست در لیگ درآمد ندارد در حالی که مدال‌های المپیک توسط همین بچه‌ها کسب می‌شود. باید به این بچه‌ها توجه شود چرا که امثال عابدینی‌ها و پاکدامن‌ها متأهل هستند و باید از طریق ورزش زندگی شان را بگذرانند. ورزشکار حرفه ای نیاز به حمایت‌های حرفه ای دارد و این حمایت‌ها باید توسط فدراسیون و سایر مسئولان انجام گیرد.

فدراسیون درخصوص حمایت از ورزشکاران چه وظیفه‌ای دارد و تاکنون چگونه از شمشیربازان حمایت کرده است؟

فدراسیون به نوبه خودش هم مسئول است اما نکته این است که بودجه‌ ما محدود است و در صورت افزایش بودجه ما می‌توانیم به ورزشکاران‌مان بیشتر رسیدگی کنیم. البته در این بین خواسته‌هایی هم داریم که این خواسته‌ها باید توسط مسئولان ورزش عملی شود.

می‌توانید درخصوص نیازها و خواسته‌هایتان صحبت کنید؟

یکی از نیازهای ما این است که سالن شمشیربازی به فدراسیون شمشیربازی اختصاص یابد. سالن شمشیربازی در استادیوم آزادی قرار دارد و این یکی از زیباترین سالن‌های جهان است که ان‌شاءلله مجدداً این سالن به ما بازگردانده شود. این سالن با تجهیزات زیرساختی که به صورت اختصاصی مربوط به رشته شمشیربازی است تا سال 1380 در اختیار فدراسیون شمشیربازی بود و در این سال سالن 5 هزار نفری را از فدراسیون گرفتند و به خوابگاه بانوان تبدیل شد تا سال 2012 که این سالن را به فدراسیون کشتی دادند که فدراسیون کشتی هم اکنون این سالن را در اختیار دارد و این سالن مجهز به مرکز تمرینات تیم‌های ملی کشتی اختصاص یافته است. این سالن به سولهای تبدیل شده که هم اکنون توسط فدراسیون کشتی در حال استفاده است. انتظارمان از مسئولان ورزش این است که این سالن را به فدراسیون شمشیربازی بازگردانند که در صورت اختصاص آن به فدراسیون، کشورمان به مرکز شمشیربازی آسیا تبدیل خواهد شد. علاوه بر این فدراسیون توانست لیگ شمشیربازی را با وجود محدودیت‌های مالی به صورت منظم برگزار کند و در بحث استعدادیابی هم موفق بودیم و استعدادهای بسیار خوبی را کشف کردیم. در این مسیر حمایت‌های خوبی توسط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک صورت گرفت و این قابل تقدیر است. همین که صالحی امیری در مصاحبه خود می‌گوید که شمشیربازی شانس کسب مدال در المپیک 2020 است، ارزش زیادی دارد و این موضوع نشانه توجه مسئولان است. لیگ شمشیربازی در حال برگزاری است اما دریافتی شمشیربازان ما بسیار اندک است. انتظار ما این است که اسپانسرها از ما حمایت کنند.

پس شرایط فدراسیون از نظر مالی چندان مناسب نیست؟

کمیته ملی المپیک 80 درصد بودجه سال 98 را به فدراسیون شمشیربازی پرداخت کرده اما در حال حاضر با توجه به سرسام آور بودن هزینه‌ها، ارقامی که به فدراسیون‌ها تعلق می‌گیرد کم است. هزینه کردن در ورزش در واقع سرمایه گذاری است چرا که ورزش عاملی است برای ایجاد شادابی و نشاط در جامعه. علاوه بر این بحث غرور ملی هم مطرح است که یک ورزشکار با کسب مدال باعث می‌شود تا پرچم کشور به اهتزاز درآید، بنابراین هر چه در ورزش هزینه کنیم، به نفع ماست.

مسئولان ورزش و دولت دوازدهم تا چه حد به فدراسیون کمک کرده؟

رشته شمشیربازی یکی از رشته‌های مطرح المپیک است و دنیا روی این رشته سرمایه‌گذاری کرده است. کره‌ای‌ها، چینی‌ها، ژاپنی‌ها، هنگ‌کنگی‌ها و تمام کشورهای آسیایی در این رشته سرمایه‌گذاری می‌کنند و ما نیاز به حمایت بیشتر از سوی دولت محترم هستیم. دولت تدبیر و امید در این وضعیت بد اقتصادی حمایت‌های خوبی داشته و محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری بخوبی از این رشته حمایت کرده و رئیس جمهور محترم هم همیشه با پیام‌های دلگرم کننده‌شان، پشتیبان ورزشکاران هستند. دولت با تمام محدودیت‌هایی که با آن مواجه است به حوزه ورزش به خوبی کمک می‌کند. ما جزو رشته‌های مدال آور هستیم و نیاز داریم برای گسترش این رشته در داخل کشور و کسب نتایج درخشان در دنیا، بیش از پیش مورد حمایت قرار بگیرم.

شرایط شمشیربازی برای کسب سهمیه المپیک توکیو چگونه است؟

با نتیجه ای که مجتبی عابدینی در مسابقات قهرمانی آسیا و جهانی که کسب 2 مدال برنز در این مسابقات گرفت، ما سهمیه المپیک را کسب کرده‌ایم اما ما به دنبال سهمیه تیمی هستیم تا به جای یک شمشیرباز 4 شمشیرباز به المپیک اعزام کنیم. از این 4 شمشیرباز 3 نفر در انفرادی شرکت می‌کنند و ما اگر سهمیه تیمی را کسب کنیم در المپیک 2020 به مدال خواهیم رسید چرا که در المپیک کلاً 8 تیم حضور دارد و ما تیم ششم دنیا و اول آسیا هستیم و اختلاف امتیاز ما با چینی‌ها که تیم دوم آسیا هستند 71 امتیاز است، به این خاطر که ما در مسابقات قهرمانی آسیا دوم آسیا شدیم و چینی‌ها چهارم آسیا شدند. در قهرمانی جهان که در بوداپست مجارستان برگزار شد تیم ما ششم دنیا شد، چینی‌ها یازدهم دنیا شدند. شمشیربازی ما از آسیا جلوتر است و ما بالاتر از تیم‌های قدرتمندی همچون فرانسه و امریکا هستیم و همچنین نتیجه‌ای در تاریخ شمشیربازی نداشتیم. با حمایت‌های دولت مطمئن باشید که در المپیک 2020 حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

به هر حال شمشیربازانی همچون مجتبی عابدینی روزی از دنیای قهرمانی خارج خواهد شد و برای سال‌های آینده و جایگزینی نفرات فعلی چه برنامه‌ای دارید؟

در اسلحه سابر علی پاکدامن با 26 سال یکی از جوانان آتیه دار شمشیربازی است و غیر از او شمشیربازی به نام رهبری داریم که او هم بی نظیر است. فخری یکی از برنامه‌هایش پشتوانه‌سازی است و در حال حاضر هم شمشیربازان باآتیه‌ای داریم. ما تاکنون کوچک‌ترین مشکلی با ورزشکارانمان نداشتیم و اینها به وطن خود عشق می‌ورزند و از جان و دل برای پرچم کشورشان مایه می‌گذارند. عابدینی شاید پیشنهادات زیادی درخصوص تغییر تابعیت داشته باشد اما وطنش را دوست دارد و به خاطر این دوست داشتن حاضر نیست برای کشور دیگری بازی کند. وظیفه ما حمایت از آنهاست. وزارت ورزش هم در حال استعدادیابی است و این طرح یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند ورزش‌مان را متحول کند و در آینده نه چندان دور شاهد درخشش ورزشمان باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران آنلاین ،تاریخ انتشار 4 شهریور 98، کد خبر: 496142، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین