پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۱۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
معاون امور دارویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مساله قاچاق و روش‌های غیرمنطقی در فروش دارو، گفت: بخشی از دارو به صورت سازمان یافته و بخشی از آن نیز به صورت مصرف مردمی و چمدانی از کشور خارج می شود.
شعارسال: محمدرضا شانه ساز افزود: طی نامه‌ای به بخش گمرک نیروی انتظامی از آن‌ها خواستیم روی خروج دارو از کشور نظارت کنند تا فردی نتواند بیش از نیاز مصرف یک نفر، دارو از کشور خارج کند.

وی اضافه کرد: دارو یکی از کالاهایی است که مسافران خارج کشور برای مصرف شخصی خود می‌برند چون داروی ایران با داروی کشورهای خارجی، تفاوت قیمت فاحشی دارد.

شانه ساز، خروج دارو برای مصرف شخصی از سوی مسافران را به نوعی صادرات دارو خواند و گفت: این روش کاهش میزان صادرات دارو را به نوعی جبران می کند که منطقی و اصولی نیست.

تشریح علل ایجاد وقفه در صادرات داروی ایران

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به صادرات دارو گفت: در مقاطع مختلف به دلیل کنترل قیمت یا دسترسی آسان تر مردم به دارو و کالاهای اساسی، وقفه‌ای در صادرات دارو پیش می آید.

شانه ساز افزود: ارزی که برای تولید دارو به عنوان یارانه به آن اختصاص داده می شود، حتی ارزان تر از قیمت واقعی خود آن ارز محاسبه می شود. در بحث صادرات این چالش وجود دارد که چگونه ارزی که به دارو می‌دهیم در صادرات باید بازگردد.

وی ادامه داد: در برطرف شدن این چالش، چند ماهی وقفه افتاد اما اخیرا دستورالعملی از سوی دولت صادر شده و کارگروهی را تعیین کرده که براساس آن مقرر شده مابه التفاوت اقلامی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفتند و با رقم های بالاتر در حال صادر شدن هستند، آن مابه التفاوت به حساب خاصی واریز شود.

معاون وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد: با این راهکار بخشی از کاهش صادرات دارو و تجهیزات پزشکی طی چند ماه گذشته جبران شود و از سوی دیگر خزانه دولت بتواند از قیمت واقعی ارزی که به دارو تخصیص داده شده است، بهره مند شود.

شانه ساز بدون اشاره به میزان آمار صادرات دارو خاطرنشان کرد: متاسفانه سال گذشته به دلیل بحث ارز، میزان صادرات دارو کاهش پیدا کرد.

صادر نشدن دارو به دلیل کمبود

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایرنا مبنی براینکه برخی صاحبان صنایع دارویی اعلام کرده اند که به خاطر کمبودهای دارویی اجازه صادرات ندارند، گفت: در برخی اقلام دارویی همیشه این اتفاق می افتد و مربوط به مقطع فعلی نیست.

شانه ساز افزود: در داروهای تولید داخل که به هر دلیلی کمبودشان را پیش بینی می کنیم ممکن است محدودیت هایی در صادرات آن اتفاق بیفتد و همیشه به این شکل عمل می شده است.

وی اضافه کرد: البته صاحبان صنایع دارویی حق دارند چون تلاش می کنند بازاری را برای صادرات تصاحب کنند و سهمی را در بازار بگیرند اما بعد دچار مشکل می شوند، راهش این است که همان تولیدکننده ها در درجه اول نگذارند کمبودهای دارویی اتفاق بیفتد.

کاهش نقدینگی صنایع دارویی

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایرنا که صاحبان صنایع دارویی براین باورند که کمبود دارویی وجود ندارد بلکه انباشت مطالبات آنها، زنجیره تامین دارو را با اخلال مواجه می کند، گفت: در حال حاضر به دلیل بالارفتن هزینه های درمانی و بیمارستانی طی چند سال اخیر و عدم جبران افزایش این هزینه ها در سازمان های بیمه گر، داروخانه ها و صنایع دارویی دچار مشکل پرداخت نشدن مطالبات و در نهایت منجر به کاهش نقدینگی می شود.

شانه ساز افزود: هم اکنون بسیاری از شرکت های دارویی در خرید مواد اولیه خود به دلیل عدم توانمندی در خرید ارزی که بعد از چالش ها و زمان طولانی به آنها تخصیص داده شده است، با مشکل مواجه می شوند.

وی اضافه کرد: اگر بحث نقدینگی در صنایع داروسازی از طریق پرداخت مطالبات آنها یا از طریق پرداخت وام های کم بهره جبران شود به طور یقین یکی از عوامل مهم در جبران شدن کمبودهای مقطعی برخی اقلام دارویی خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 9 شهریور 1398 ، کدخبر: 83455805 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
0
خدا لعنتشون کنه تو این شرایط تحریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین