پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
با وجود این که دولت از رشد اقتصادی می‌گوید، آمارها از افزایش ضریب جینی و بیشتر شدن شکاف طبقاتی در 5 سال دولت روحانی حکایت می‌کند.

شعارسال: روزنامه جام جم با انتشار این مطلب نوشت: ضریب جینی در طول سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته است. ضریب جینی به معنای توزیع درآمد است که در دو دهه اخیر تحت تأثیر سیاست‌هایی که دولت‌ها اتخاذ کرده‌اند فراز و فرود داشته است. مثلاً در طول سال‌های 84 تا 90 به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و توزیع یکسان ثروت بین مردم ضریب جینی به شدت کاهش یافت.

البته عدد ضریب جینی قبل از انقلاب اسلامی ایران حدود نیم بود اما با شروع انقلاب اسلامی توزیع درآمد وضعیت بهتری پیدا کرد. یکی از راه‌های بهبود نرخ ضریب جینی توسعه روستاهاست.

سیاستی که در پنج سال گذشته مورد توجه مسئولان اجرایی کشور قرار گرفت، آزادسازی قیمت بدون در نظر گرفتن شکاف طبقاتی بود. به این معنا که معتقد بودند نرخ ارز آزادسازی شود تا صادرات افزایش یابد در حالی که تجربه ثابت کرده با افزایش نرخ ارزصادرات رشد زیادی نخواهد داشت.

درباره سیاست‌های نادرست دیگر در راستای افزایش نرخ ضریب جینی می‌توان به خصوصی‌سازی نادرست اشاره کرد. واگذاری و خصوصی‌سازی‌های نامناسب به افرادی که زمین کارخانه برایشان اهمیت داشت نه کارگر و تولید آن باعث افزایش بیکاری در کشور شد که این موضوع هم دوباره به شکاف طبقاتی دامن می‌زند.

جام‌جم همچنین می‌نویسد: بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص ضریب جینی در سال 97 به بدترین وضعیت خود در دهه 90 رسید.

شاخص ضریب جینی در سال گذشته 0/409 اعلام شده است که بالاترین رقم نسبت به سال‌های قبل بوده است.

از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هر سال ضریب جینی بالاتر رفته که بیانگر افزایش نابرابری درآمدی و شکاف طبقاتی میان اقشار مختلف جامعه است. سال 92 در ابتدای دولت یازدهم شاخص ضریب جینی 0/365 بود که پایین‌ترین رقم در دو دهه اخیر محسوب می‌شد؛ اما به گفته اقتصاددانان، سیاست‌های اقتصادی اخیر موجب افزایش ضریب جینی شده است.

آمارهای منتشر شده بیانگر آن است که حتی سال 95 که رشد اقتصادی دو رقمی اعلام شد، ضریب جینی افزایش یافت. این نشان می‌دهد رشد اقتصادی در سال‌های اخیر به ضرر اقشار فقیر و به سود ثروتمندان بوده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار، از اواسط دهه 80 تا سال 1392 ضریب جینی به‌طور متوسط رو به کاهش بوده و به عبارتی، توزیع درآمد به سمت عادلانه‌تر شدن حرکت کرده است.

آنچه به گزارش روزنامه جام‌جم باید افزود این است که افزایش ضریب جینی در 5 سال گذشته با وجود افزایش فروش نفت - به ادعای آقای روحانی در پسابرجام- اتفاق افتاده است یعنی بالا و پایین شدن درآمدها، تاثیری در کاهش ضریب جینی در دولت روحانی نداشته و به اعتبار عدم اولویت‌گذاری این مهم، شکاف طبقاتی در این دوره افزایش یافته است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه کیهان، تاریخ انتشار: 12شهریور1398 ، کدخبر: 169230: www.kayhan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین