پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
سفیر ایران در یونسکو با بیان اینکه میراث فرهنگی فقط برای پز دادن نیست و باید از کودکی آن را شناخت،‌ گفت: قنات‌های ایران که در یونسکو به ثبت جهانی رسید برای ساخت، ۴۵۰ میلیون روز کار می‌برد.

شعار سال: احمد جلالی امروز در نشست خبری که در سازمان میراث فرهنگی به بهانه ثبت جهانی 11 قنات و بیابان لوت برگزار شد، اظهار داشت: رسانه‌های ما و صدا و سیمای کشور ما در موضوع میراث فرهنگی کم‌کار است و از سوی دیگر گاهی مسئولان هم حرف‌هایی می‌زنند که ریشه‌های مقررات بین‌المللی آن را نمی‌دانند. تاریخ را در هیچ کشوری نمی‌توان خرید.

وی با بیان اینکه کشوری که تاریخ دارد چیزی دارد که دیگران نمی‌توانند آن را خریداری کنند، گفت: تاریخ، میخ استحکام کشورهاست.

سفیر ایران در یونسکو تصریح کرد: عده‌ای در ایران فکر می‌کنند فقط میراث فرهنگی آنجایی است که خوشگل باشد کاشی‌های قشنگ داشته باشد در حالی‌که میراث فرهنگی فقط برای پز دادن نیست بلکه همه باید برای شناخت آن تلاش کنند بچه‌ها باید بدانند از چه کشوری با چه تاریخی هستند، چرا آموزش و پرورش ما در ای زمینه کودکان را طوری پرورش نمی‌دهد که بچه میراث تاریخی کشورش را بشناسد؟

جلالی درباره پرونده ثبت جهانی قنات‌های ایران در یونسکو نیز گفت: این 11 قنات که ثبت شد در مناطقی از کشور وجود دارند که اگر قنات اختراع نمی‌شد قطعا در آن مکانها امکان زندگی وجود نداشت.

*ساخت قنات‌ها 450 میلیون روز کار می‌برد

وی ادامه داد: ساخت قنات‌ها در ایران 450 میلیون روز کار می‌برد و در کشور 10.5 میلیارد متر کعب آب می‌دهد. 3 هزار سال پیش کسانی در این بایابان‌ها در ایران با تکنولوژی آن دوره به گونه‌ای کار کرده‌اند که هنوز آب در آنها روان است.

*سهم آثار ثبتی هر کشور در یونسکو سهم در تمدن بشری را نشان می‌دهد

سفیر ایران در یونسکو تصریح کرد: وقتی کشوری در فهرست جهانی یونسکو آثاری را به ثبت می‌رساند شاخص سهم آن کشور در تمدن بشری روشن می‌شود. وقتی ایران در سال 2003 پاسارگاد را به ثبت جهانی رساند تمام کشورها در یونسکو بدون هیچ اعلام نظری فقط با کف زدن ممتد ، نظر مثبت خود را برای این ثبت جهانی اعلام کردند اما متأسفانه ثبت جهانی آثار ایران تقریباً 22 سال به دلیل جنگ و... متوقف شده بود وگرنه تعداد آثار جهانی ایران بیش از 21 اثر باید باشد.

جلالی افزود: درباره ثبت جهانی قنات‌ها هم وقتی گفته می‌شود پیچیده‌ترین سیستم آبیاری جهان است دیگر بحثی برای ثبت جهانی باقی نمی‌ماند.

*قنات‌های ایران نمونه چندهزار سال اقتصاد مقاومتی است

وی تأکید کرد: قنات در ایران نمونه چند هزار سال اقتصاد مقاومتی است.

*جاده از جنگل ابر می‌کشند، مگر وقت شما وقت انیشتین است؟!

سفیر ایران در یونسکو با تأکید بر اینکه بعضی نماینده‌ها چون می‌خواهند از مردم رأی بگیرند بخشی از حرفهایشان غیر فرهنگی است، گفت: به طور نمونه ما درباره کشیدن جاده از وسط جنگل ابر نامه‌نگاری‌های متعددی با افرادی از جمله نماینده‌ها و رئیس سازمان محیط زیست داشتیم که این کار انجام نشود گفتند اگر جاده را بکشند مردم یک ساعت زودتر می‌رسند، خوب مردم یک ساعت دیرتر برسند مگر چه می‌شود در نهایت می‌خواهند بورند آن طرف یک آبگوشت بخورند، مگر وقت شما وقت انیشتین است که یک ساعت دیر یا زود رسیدن این قدر مهم است؟

طی هفته گذشته ایران موفق شد در یونسکو 11 قنات ایران و بیابان لوت را به ثبت جهانی برساند که بیابان لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار جهانی قرار گرفت و در حال حاضر ایران 21 اثر ثبت جهانی در یونسکو را داراست.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 2 مرداد 1395، کد مطلب: :www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین