پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: حبس، مجازاتی فردی و صرفا محدود کننده آزادی است و بر اصل فردی بودن مجازات ها تاکید کرد.

شعارسال: اصغر جهانگیر طی یک نشست 5 ساعته با مدیرکل و روسای زندان های تهران به بررسی راهکارهای توسعه خدمات زندانبانی پرداخت و بر اجرای مجازات حبس براساس موازین اسلامی تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه ما اجرای مجازات حبس بر اساس موازین اسلامی است و نباید در اجرای مجازات غیر از محدود شدن آزادی، دیگر شئونات انسانی زندانیان آسیب ببیند.

رئیس سازمان زندان ها بر توسعه خدمات مددکاری در زندان ها اشاره کرد و گفت: مددکاران زندان ها باید وضعیت زندانیان را به طور مرتب مورد رسیدگی و ارزیابی قرار دهند.

وی یکی از مهمترین فعالیت های مددکاران را رصد احکام قضایی به ویژه در خصوص زندانیان تحت قرار و بلاتکلیف بیان کرد.

**تعامل زندان ها با مراجع قانونی ضرورتی قانونی است

مشاور رئیس دستگاه قضا گفت : تعامل زندان ها با مراجع قضایی یک ضرورت قانونی است و نباید بر مبنای سلیقه انجام شود.

وی افزود: همه افراد در نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای وظایف خود مسئولیت هایی دارند که باید در چارچوب قانون به آن پایبند باشند.

جهانگیر ضمن اشاره به حقوق زندانیان در نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: رعایت حقوق شهروندی و اجرای کامل قوانین جزء حقوق زندانیان است که باید همه ما نسبت به آن حساس باشیم.

رئیس سازمان زندان ها با اشاره به نشست با عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران و دادستان های استان تهران گفت: تعامل با مراجع قضایی راهکار بسیار مهم در کاهش جمعیت کیفری و توسعه خدمات قضایی است که باید در چارچوب قوانین به آن اهمیت بیشتری داده شود.

وی گفت: مسئولان زندان ها باید به طور دائم وضعیت قضایی زندانیان را رصد کنند تا خدایی ناکرده حقی از زندانی ضایع نشود.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: هرچند پرونده قضایی زندانی با مراجع قضایی است اما روسای زندان ها نباید از رصد وضعیت قضایی و بررسی مشکلات زندانیان غافل باشند.

وی تصریح کرد: در صورت وجود مشکل، روسای زندان ها در چارچوب قانون باید این مشکلات را به مراجع قضایی انعکاس داده و پیگیر نتیجه آن باشند.

این مقام ارشد قضایی تصریح کرد: حضور بی علت زندانی در زندان ولو یک ساعت قابل پذیرش نیست.

رئیس سازمان زندان ها گفت: در زندان ها همه باید نسبت به موضوعات مختلف احساس وظیفه کنند.

**تشکیل پرونده شخصیتی زندانیان پیش شرط موفقیت در برنامه ریزی های زندان است

رئیس سازمان زندان ها در ادامه به موضوع پرونده شخصیت زندانیان پرداخت و گفت: زندان های کشور باید اطلاعات جامعی از وضعیت شخصیتی و سوابق مورد نیاز زندانیان داشته باشند.

جهانگیر گفت: ما باید اطلاعات کامل در همه ابعاد وجودی و شخصیتی زندانی داشته باشیم.

وی وضعیت اشتغال، وضعیت خانوادگی، سلامت جسمی، اعتقادات مذهبی، تحصیلات، علایق، شاخص های روانشناختی، مهارت های شغلی و استعدادهای فردی را از جمله اطلاعاتی دانست که باید از زندانیان موجو باشد.

مشاور رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: بدون داشتن اطلاعات لازم نمی توان برنامه ریزی دقیق کرد.

وی گفت : زندان ها باید به طور 24 ساعته خدمات زندانبانی ارائه کنند و وضعیت زندان و زندانیان تحت نظر باشد.

**زندان ها پایگاه های مهم آسیب شناسی اجتماعی هستند

جهانگیر گفت: زندان ها به لحاظ جامعه شناسی یک مرکز آسیب شناسی مهم هستند که می توان با مطالعه آن نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی ایفا کرد.

وی گفت: زندان ها باید با داشتن اطلاعات کامل از زندانیان و طرح های مطالعاتی دقیق و علمی نقش خود را به عنوان یک نهاد مهم اجتماعی اجرا کنند.

**توسعه خدمات حمایتی سازمان زندان ها

رئیس سازمان زندان ها در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مراکز مراقبت بعد از خروج اشاره کرد و گفت: هنوز در این مراکز با عملکرد مطلوب فاصله داریم.

جهانگیر افزود: تمام دستگاه ها و نهادهای اجتماعی وظیفه دارند تا نقش خود را در توسعه اقدامات حمایتی و مهمتر از آن اقدامات پیشگیرانه ایفا کنند و سازمان زندان ها به تنهایی چنین مسئولیتی را نمی تواند انجام دهد.

وی با اشاره به فلسفه وجودی مراکز مراقبت بعد از خروج گفت: مراکز مراقبت مهمترین ابزار سازمان زندان ها در توسعه خدمات حمایتی از زندانیان بعد از آزادی از زندان ها هستند.

رئیس سازمان زندان ها گفت: در کنار مراکز مراقبت بعد از خروج، انجمن های حمایت از زندانیان هستند که باید آن ها نیز بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت زندانیان داشته باشند و با انجام اقدامات به هنگام به کاهش آسیب های اجتماعی کمک کنند.

وی از مدیران زندان های استان تهران خواست تا با برنامه ریزی های لازم زمینه حضور قانونمند خیرین در مراکز مراقبت بعد از خروج را فراهم آورند.

این مقام ارشد قضایی گفت: در حوزه خانواده های زندانیان باید اطلاعات ما کامل تر شود تا ابتدا به آگاهی لازم در خصوص تعداد خانواده های نیازمند برسیم تا بتوانیم طی یک بازه زمانی مشخص همه آن ها را تحت پوشش حمایت های لازم آوریم.

رئیس سازمان زندان ها تصریح کرد: بر خلاف برخی اظهار نظرها موضوع حمایت از خانواده زندانیان اقدامی لازم و پیشگیرانه در خصوص توسعه سلامت اجتماعی و رسیدن به اصل فردی بودن مجازات است.

**ضرورت به روز رسانی امکانات بازرسی و نظارتی

ساختارهای بازرسی و ضرورت توسعه اقدامات نظارتی در زندان ها محور بعدی سخنان رئیس سازمان زندان ها بود.

وی با اشاره به میزان کشف مواد مخدر در مبادی ورودی زندان ها گفت: هر چند در این زمینه با کمبود شدید امکانات لازم از جمله دستگاه های بادی اسکنر مواجه هستیم اما نباید از تلاش مضاعف در این بخش غافل شویم.

جهانگیر در ادامه گفت: پیشگیری از ورود مواد مخدر به زندان ها از چالش های مهم امنیتی در زندان ها است که باید با اصلاح روش های سنتی و به روز کردن روش ها و امکانات ضمن کنترل و پیشگیری از ورود مواد مخدر به یافتن ریشه ها و علل بپردازیم.

وی تاکید کرد: کشف مواد مخدر برای زندان ها هنگامی ارزشمند است که در مبادی ورودی باشد.

رئیس سازمان زندان ها گفت: کاربران دوربین های مدار بسته در زندان ها علاوه بر کارکرد نظارتی دوربین ها در مسائل امنیتی و انتظامی باید بتوانند با نظارت دقیق، رفتار زندانیان را نیز ارزیابی و گزارش های لازم به منظور اقدامات پیشگیرانه را ارائه کنند.

**راه اندازی مشاوره تلفنی پزشکی در تمامی زندان ها

جهانگیر توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در زندان ها را از حقوق شهروندی زندانیان دانست و گفت: در تمامی زندان ها باید مشاوره پزشکی به صورت تلفنی راه اندازی شود تا زندانیان بتوانند نسب به وضعیت سلامت خود اطلاعات لازم را کسب کنند.

رئیس سازمان زندان ها تاکید کرد: مشکلات فعلی حوزه بهداشت و درمان به طور جامع و بر اساس آمار و مستندات استخراج شده و ضروری است با کمک سایر دستگاه ها از جمله وزارت بهداشت و درمان در جهت مرتفع نمودن آنها جدیت بیشتری داشته باشیم.

موضوع بیماریابی و غربالگری و توسعه امکانات بهداشتی و درمانی از مهمترین نکات مورد تاکید رئیس سازمان زندان ها در این بخش بود.

در ادامه این جلسه، مدیران زندان های استان تهران با طرح مشکلات به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

در پایان این جلسه رئیس سازمان زندان ها خواستار ارائه نتایج این نشست در شش ماه آینده شد و مدیران زندان ها را موظف به اجرای دقیق محورهای مورد گفت گو و استفاده از حداکثر ظرفیت برای تحقق آن ها کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 1مرداد1395، کدخبر: 82159238: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین