پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۳۲۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
جمعی از داوطلبان کارشناسی ارشد در پیامی اعتراض خود به نتایج و سهمیه‌های کنکور ارشد سال ۹۸ را اعلام کردند و خواستار پیگیری مسئولان در راستای حل این مشکل شدند.
شعار سال: جمعی از داوطلبان کارشناسی ارشد در پیامی اعتراض خود به نتایج و سهمیه‌های کنکور ارشد سال ۹۸ را اعلام کردند و خواستار پیگیری مسئولان در راستای حل این مشکل شدند.

سازمان سنجش آموزش کشور نتایج آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ را اخیراً اعلام کرد. براساس آمار ۶۱۵ هزار و ۴۵۲ نفر در این آزمون ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد ۵۲۲ هزار و ۵۷۹ نفر در جلسه آزمون حاضر و از میان آن‌ها تعداد ۴۵۶ هزار و ۸۶۱ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که در نهایت ۱۵۱ هزار و ۷۳۹ نفر پذیرش شدند.

این در حالی است که کنکور ارشد سال ۹۷، ۷۳۶ هزار و ۳۸۷ نفر ثبت‌نام و ۵۷۵ هزار و ۶ نفر در جلسه آزمون حاضر شدند. از این تعداد ۵۷۳ هزار و ۹۴۹ نفر مجاز به انتخاب رشته و ۱۸۸ هزار و ۸۷۱ نفر در دانشگاه‌ها پذیرش شدند.

با اعلام نتایج نهایی کنکور ارشد سال ۹۸ که مبینِ عدم اجرای صحیح قانون برای همه شرکت‌کنندگان بود نه‌تنها باعث شوکه آن‌ها شد بلکه منجر به بروز نارضایتی جمعیت کثیری از داوطلبان شد که با تشکیل پویشی، خواستار پیگیری موضوع از سوی سازمان‌های ذی‌ربط شدند.

سهمیه‌های خاص کم شود!

داوطلبان معترض در پیامی با تشکر از رشادت‌های شهدا، ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها، خواستار کاهش سهمیه‌های خاص در کنکور ارشد شدند. در این پیام آمده است:  

نتایج نهایی کنکور ارشد همه داوطلبان و کارشناسان این وادی را شوکه کرده است. با توجه به اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸ و اختلاف فاحش و غیرقابل پیش‌بینی محل قبولی داوطلبان سال ۹۸ در مقایسه با محل قبولی رتبه‌های مشابه در سنوات گذشته با وجود عدم‌تغییر محسوس ظرفیت‌های اعلام شده برای دانشگاه‌ها در مقایسه با ظرفیت‌های سنوات قبل، بخش اعظمی از ظرفیت‌های آزاد اعلام شده در دفترچه انتخاب رشته به سهمیه‌های ۲۵ درصد و پنج درصد و استعداد درخشان اختصاص داده شده است.

شایان ذکر است اختلاف فاحش محل قبولی به حدی است که نتیجه نهایی برخی رتبه‌های دو رقمی در بعضی از رشته‌ها نیز مردود اعلام شده است و بسیاری از داوطلبان امسال نسبت به داوطلبان سال گذشته با رتبه‌های یکسان دانشگاه‌هایی با چند سطح پایین‌تر قبول شده‌اند؛ این موضوع موجب سردرگمی داوطلبان و از دست دادن انگیزه ادامه تحصیل بسیاری از دانشجویان شده است.

انتظار آن بود که در سال رونق تولید، ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته علوم انسانی، فنی، علوم پایه، هنر و ... به گونه‌ای افزایش یابد که بستر مناسب برای به‌کارگیری توانمندی‌ها و استعداد‌های دانشجویان فراهم شود.

کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو و یا برخلاف سال‌های قبل اختصاص سهم بسیار وسیعی از ظرفیت سهمیه‌های اصلی و آزاد به سهمیه‌های ۲۵ درصد و پنج درصد و استعداد درخشان عدالت آموزشی بیش از پیش مورد هجمه قرار گرفته و بسیاری از دانشجویان با انگیزه و پرتلاش را قربانی این تصمیمات ناعادلانه کند.

ما دانشجویان از مسئولان امر از رئیس و اعضای کمسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، تمامی نمایندگان منتخب مردم و ملت در مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دیوان عدالت اداری، بازرسی کل کشور با توجه به قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت دوم و تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون پنج ساله ششم تقاضا داریم که این قانون به طوری اصلاح شود که حقوق داوطلبان سهمیه آزاد تضییع نشود .

بهترین و منطقی‌ترین کار این است که سهمیه‌های ۲۵ درصد و پنج درصد و استعدادهای درخشان همگی مازاد بر ظرفیت‌های اعلامی سازمان سنجش در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد باشد که این تبعیض و بی‌عدالتی و دو دستگی بین داوطلبان آزاد و سهمیه‌دار که همگی فرزندان و آینده‌سازان این مرزوبوم و این کشور هستند ایجاد نشود.

ما امضاکنندگان این نامه از همه مسئولین نام برده شده در بالا عاجزانه درخواست می‌کنیم، بزرگواری کرده و نسبت به پیگیری این مهم اقدامات لازم را مبذول کنند. خواسته اصلی ما:

الف) خواهان اعمال سهمیه‌های ۲۵درصد و پنج درصد و استعداد درخشان به صورت مازاد بر ظرفیت‌های موجود در دفترچه انتخاب رشته هستیم همانطور که سال‌های قبل اجرا می‌شده و می‌خواهیم محاسبه تمامی سهمیه‌ها به صورت سهمیه مازاد باشد.

ب) تعویق زمان ثبت‌نام دانشگاه‌ها با توجه به‌هم‌پوشانی تعطیلات تابستانی مجلس و زمان اعلام نتایج در دهه محرم روند اعتراض و رسیدگی را خیلی کند کرده و بین اعلام نتایج تا ثبت‌نام در دانشگاه زمان خیلی اندکی داریم.لطفاً زمان ثبت‌نام دانشگاه‌ها رو به تعویق بیندازید.

در آخر همه مسئولان تصمیم‌گیرنده در این موضوع رو به حدیثی از امام حسین علیه‌السلام و سخنی از رهبر فرزانه و حکیم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ارجاع می‌دهیم امام حسین علیه‌السلام می‌فرمایند: با عدالت است که کار مردم اصلاح می‌شود.

رهبر فرزانه و حکیم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جوانان در ۲۸ مهر ماه ۱۳۹۵ جوانان نخبه را هدایای نفیس الهی و امانتی در دست مسئولان خواندند و با تأکید بر این‌که حتی لحظه‌ای در دفاع از جامعه علمی و‌ نخبگان کشور کوتاه نمی‌آیند، افزودند: با تکیه بر نخبگان و فرزانگان و در پرتو ایجاد نسلی جوان و پر تلاش، ایران بزرگ به کشوری پیشرفته، قدرتمند، شریف، عزیز و برافرازنده پرچم تمدن نوین اسلامی تبدیل خواهد شد.

اعتراض نماینده مجلس به نتایج نهایی کنکور ارشد ۹۸

در همین ارتباط حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین نصرالله پژمان‌فر نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی نیز به نتایج نهایی کنکور ارشد ۹۸ و عدم اجرای صحیح قانون اعتراض کرده و از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواست که برای احیای حقوق دانشجویان تلاش کند.

وی در گفتگویی بیان کرد: در قانون به‌طور صریح اعلام شده که به ازای افزایش سهمیه، افزایش دانشجو در نظر گرفته شود تا محدودیتی برای جذب دانشجو ایجاد نشود، حقوقی از دانشجو تضییع نشود و امتیازی نیز برای دانشجویان ایثارگر در نظر گرفته شود.

وی افزود: سازمان سنجش امسال بدون اعلام در دفترچه‌های انتخاب رشته، رویکرد جذب دانشجو را تغییر داده که تخطی محسوب می‌شود. وزارت علوم باید حقوق تضییع شده دانشجویان را در سال جاری جبران کند و آن را به اصلاحیه‌‌های آینده یا سال بعد واگذار نکند.

گفتنی است که داوطلبان مقطع دکتری نیز اعتراضات مشابهی را به سازمان سنجش آموزش کشور دارند. باید دید که سازمان سنجش آموزش کشور، چه پاسخی در قبال اعتراضات دانشجویان خواهد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)، تاریخ انتشار: 25 شهریور 1398، کدخبر: 415649 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
1
هر کی بیشتر زورش بچربه برنده است حتی تو کنکور و سهمیه ها
ناشناس
Germany
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
0
سازمان سنجش مرده شوره . هرچی بهش بگن انجام می ده . قیافه رئیسش رو ببینید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین