پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
در حالی که تهران و دوشنبه روند بازسازی روابط را طی ماه‌های اخیر آغاز کرده‌اند، تیم منتسب به دولت تاجیکستان در کنفرانس سالانه حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا با انتشار یک مجله ضدایرانی، اقدامات غیرسازنده‌ای را در شهر ورشو صورت داد.

شعارسال: در حالی که تهران و دوشنبه روند بازسازی روابط را طی ماه‌های اخیر آغاز کرده‌اند، تیم منتسب به دولت تاجیکستان در کنفرانس سالانه حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا با انتشار یک مجله ضدایرانی، اقدامات غیرسازنده‌ای را در شهر ورشو صورت داد.

 کنفرانس سالانه حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا به میزبانی شهر ورشو در کشور لهستان سپتامبر هر سال برگزار می‌شود. فعالین اجتماعی، نمایندگان جامعه مدنی، پژوهشگران، فعالین سیاسی و نمایندگان دولت‌های 76 کشور عضو این سازمان، میهمانان این کنفرانس هستند. موضوعات مختلف حقوق بشری نظیر زندانیان سیاسی، آزادی رسانه‌ها، شفافیت سیاسی و دموکراسی اصلی‌ترین محورهای این کنفرانس است.

تیم نماینده دولت تاجیکستان در حالی در سال جاری نیز در این کنفرانس شرکت کرده است که سال گذشته در پی درگیری فیزیکی با یکی از مخالفین حواشی بسیاری را ایجاد کرده بود. این حاشیه که برای دولت تاجیکستان هم بسیار گران تمام شد، در پی حمله و ضرب و شتم مرادجان سعیدزاده، مشاور سفیر تاجیکستان در آلمان، لهستان و جمهوری چک به یک فعال سیاسی تاجیک صورت گرفت. این اقدام که بازخوردهای گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و اعتبار دولت تاجیکستان را به شدت مخدوش کرد، در نهایت با برکناری ملکشاه نعمت‌اف، سفیر این کشور در آلمان، لهستان و جمهوری چک خاتمه یافت.

این حواشی در سال گذشته در دیدار کوتاه سیف‌الله صفراف با محی‌الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی در ورشو ادامه یافت. وی در آن دیدار به حزب نهضت اسلامی پیشنهاد برگزاری مذاکرات در دوشنبه را اعلان کرده بود. وی پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که 183 نفر از زندانیان سیاسی در این کشور عفو شده، اما بعدتر هر دو مورد تکذیب شده و هیچ اقدامی در دو زمینه صورت نگرفت.

در کنفرانس سال جاری نیز که از 16 سپتامبر آغاز شده است یک تیم به نمایندگی از دولت تاجیکستان با حضور افرادی همچون عبدالله رهنما، از کارکنان مرکز مطالعات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و رحیم کریم‌اف (معروف به ملا عبدالرحیم) از فرماندهان سابق مخالفین، استاد دانشگاه اسلامی و فردی که از سهمیه مخالفین در سازشنامه صلح به ریاست خدمات گمرک تاجیکستان منصوب شد، در این کنفرانس حضور دارند. رهبری این تیم را نیز ظریف علیزاده، حقوق‌شناس برجسته تاجیک، مشاور رئیس‌جمهور در مسائل حقوقی و نماینده رئیس‌جمهور در مجلس عالی بر عهده دارد.

اگرچه تازه 3 روز از آغاز کنفرانس می‌گذرد و پس از تجربه سال گذشته انتظار می‌رفت حواشی کمتری توسط تیم نماینده دولت در این کنفرانس ایجاد شود، اما روز گذشته نخستین حاشیه آن هم نه صرفا پیرامون مخالفین، بلکه با چاشنی اقدامات ضدایرانی در این کنفرانس صورت گرفت. روز گذشته در حالی که گروه‌های مختلف اپوزوسیون تولیدات خود را در غرفه‌هایی به معرض نمایش گذارده و داده‌هایی را پیرامون زندانیان سیاسی، وضعیت حقوق بشر، وضعیت اسلام‌گرایان و آزادی رسانه‌ها در این کشور ارائه می‌دادند، تیم نمایندگان دولت نیز اقدام به انتشار دو مجله نمودند.

تصویر جلد یکی از مجلات توزیع شده در کنفرانس ورشو

نکته جالب توجه در مورد این دو مجله نخست آن بود که هیچ نام و نشان و لوگویی از صاحب امتیاز این مجلات و یا نحوه ارتباط با نویسندگان آن وجود نداشت. نکته دوم هم که بیشتر جلب توجه می‌کرد، دوز بالای ضدایرانی بودن این مجلات با درج عنوان «سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی ایران» بود. درحالی که انتظار می‌رفت داده‌ها و اسنادی علیه مخالفین و اقدامات احتمالی و ادعایی خرابکارانه آن‌ها منتشر شود، در این مجلات تلاش شده بود تا ارتباطات میان گروه‌هایی از حزب نهضت اسلامی با جمهوری اسلامی ایران، به عنوان عاملی برای «تروریست» بودن آن‌ها معرفی شود.

انتشار تصویر مقام معظم رهبری و محی الدین کبیری همراه با لوگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تصویر دیدار کوتاه محی‌الدین کبیری با مقام معظم رهبری در خلال کنفرانس وحدت اسلامی در سال 2016 و انتشار لوگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار این تصاویر، تلاش مذبوحانه و آماتوری مجله مذکور برای اثبات تروریست بودن حزب نهضت اسلامی بود. علاوه بر این در بخش‌های دیگر تصاویری از ایشان قیام‌الدین غازی که چندی پیش در شورش مشکوک زندان شهر وحدت توسط نیروهای ادعایی داعش کشته شد، منتشر شده است. در این تصاویر تلاش شده تا تمام ایرانیانی که در کنار مرحوم قیام‌الدین غازی در تصاویر حضور دارند، افسران اطلاعاتی جمهوری اسلامی معرفی شوند. حال آن که بسیاری از این افراد از روحانیون برجسته و چهره‌های شناخته شده حوزه علمیه به شمار می‌روند.

تصاویر ادعایی ارتباط محی الدین کبیری با مقامات ایرانی

در بخش دیگر این مجلات، در اقدامی مضحک که نشان از بی‌اطلاعی منتشر کنندگان آن دارد، با انتشار نقشه‌ شهرهای پردیس و بومهن، به عنوان کمپ‌های آموزش اطلاعاتی و نظامی مخالفین تاجیک معرفی شده‌اند. در بخش‌های دیگر نیز مجددا ادعای تکراری اعطای پول به ژنرال عبدالحلیم نظرزاده برای اجرای کودتا و اشاره به حوادث مشکوک سپتامبر سال 2015 مجددا از سوی این مجله صورت گرفته است.

انتشار نقشه بومهن به عنوان کمپ و مرکز آموزش اطلاعاتی اعضای حزب نهضت اسلامی

گفتنی است این اقدامات مخرب و ضدایرانی در حالی توسط عوامل وابسته به تیم دولت تاجیکستان در شهر ورشو صورت می‌گیرد که دو کشور طی ماه‌های اخیر تلاش‌های سازنده‌ای برای احیاء و بازسازی روابط صورت داده‌اند. سفرای دو کشور اقدامات فعالانه‌ای را طی این مدت به انجام رسانده و روسای جمهور دو کشور نیز در خلال اجلاس سیکا در دوشنبه با یکدیگر دیدار کردند.

انتظار می‌رود دولت تاجیکستان که متقابلا تمایل و حسن نیت خود را برای بازسازی روابط با جمهوری اسلامی ایران و کنار گذاشتن سوء تفاهمات و اختلافات گذشته اعلام کرده است، با این اقدامات فتنه‌انگیز و مخرب برخورد کرده و مانع از تکرار آن‌ها شود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار28  شهریور 98، کد خبر: 2099611،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین