پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
وضعیت مستاجران زلزله‌زده شهر سرپل‌ذهاب، هنوز مشخص نیست؛ وعده سر خرمن مسؤولان در رابطه با دادن زمین به آن‌ها در حد ثبت‌نام باقی مانده و دیگر مستاجران امیدی به آن ندارند.

شعارسال: وضعیت مستاجران زلزله‌زده شهر سرپل‌ذهاب، هنوز مشخص نیست؛ وعده سر خرمن مسؤولان در رابطه با دادن زمین به آن‌ها در حد ثبت‌نام باقی مانده و دیگر مستاجران امیدی به آن ندارند.

 در جریان زلزله آبان‌ماه سال 1396 حدود 108 هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه آسیب دید که از این تعداد 9 هزار و 200 واحد در شهرستان سرپل ذهاب قرار داشت. البته واحدهای تخریبی در این شهر 6 هزار و 300 واحد اعلام شد که با اضافه شدن واحدهای مازاد تعمیری به این رقم رسید.

پس از گذشت دو سال، حالا شهر سرپل‌ذهاب رفته رفته از آن حالت ویرانه رو به آبادانی است، تقریبا بقایای خانه‌های تخریبی این شهر دیگر به چشم نمی‌خورد و جایشان را به سازه‌ها و اسکلت‌های فلزی و بتونی داده‌اند.

در مجموع 3 هزار و 500 میلیارد تومان در قالب تسهیلات و کمک بلاعوض به مناطق زلزله‌زده اختصاص داده شده است؛ اما متراژ بالا، افزایش طبقات، گران شدن مصالح و عدم پای کار بودن مالکان سرعت ساخت‌ و ساز را در این مناطق پایین آورد، اما مهمترین عامل که می‌تواند تمامی این مشکلات را تحت شعاع قرار دهد میزان کم تسهیلات اعطا شده بود که موجب بلاتکلیفی صاحب خانه‌ها و سازندگان شد.

به دلیل افزایش قیمت زمین و البته تمایل مالکین، نرخ ساخت و ساز در شهرستان سرپل ذهاب افزایش داشته است. پیش از زلزله نرخ تراکم ساختمان در این شهرستان 1/4 دهم بود که پس از نوسازی بیش از 3/1 دهم رسیده است. این حجم از تراکم هرچند موجب شده که شهر چهره جدیدی به خود بگیرد و موجب خواهد شد، در آینده قیمت ملک کنترل و تقاضا برای خانه را کاهش دهد اما در حال حاضر نبود نقدینگی و تسهیلات مناسب موجب شده که روند تکمیل آن با کندی مواجه شود.

مهمترین دلیل آن هم افزایش سرسام‌آور مصالح ساختمانی و عدم همخوانی تسهیلات بانکی است؛ همین امر موجب شده که بسیاری از ساختمان‌ها در حد اسکلت بمانند و پیشرفتی نداشته باشند.

با این حال بنیاد مسکن با پیگیری‌های خود در صدد است تا مالکان این ساختمان‌ها بتوانند ابتدا یک واحد ساختمانی را تکمیل کنند در آن مستقر شوند و سپس به سراغ ساخت دیگر واحدها بروند.

از سوی دیگر قرار است دولت برای واحدهایی که در شهر سرپل‌ذهاب به صورت نیمه‌کاره مانده تسهیلاتی با بازپرداخت هفت ساله اختصاص دهد تا مالکان بتوانند واحدهای تکمیل نشده را تکمیل کنند.

پاسخ بنیاد مسکن

مجید جودی مدیرکل بازسازی بیاد مسکن انقلاب اسلامی، طی گفت‌وگویی با بیان این که این تسهیلات جوابگوی ساخت تمام واحدها نبود، اظهار داشت: در حال حاضر هیچ مالک زلزله‌زده نباید در کانکس زندگی کند باید در یکی از واحدهای ساخته شده خود زندگی کنند تا به مرور سایر واحدها را تکمیل کنند.

وی از برنامه بنیاد مسکن برای پرداخت تسهیلات مکمل 12 میلیون تومانی برای تکمیل واحدهای اضافه ساخته شده توسط زلزله‌زدگان خبر داد و گفت: بانک مرکزی با پرداخت این تسهیلات موافقت کرده است.

جودی منابع مورد نیاز برای این برنامه را 96 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: بر این اساس برای هر واحد شهری در سرپل‌ذهاب 12 میلیون تومان وام تکمیلی پرداخت می‌شود.

مستاجران زلزله‌زده سرپل‌ذهاب دومین زمستان هم باید در کانکس به سر ببرند!

قرار است بنیاد مسکن و فرمانداری این شهرستان برای اسکان هر چه زودتر مردم و جمع‌آوری کانکس‌ها برنامه‌ریزی کنند.

اینجا صحبت از مستاجران زلزله‌زده سرپل‌ذهاب است که تعدادشان هم کم نیست، طبق آمارهای اعلام شده 3 هزار و 200 خانوار هستند.در کنار ساخت‌سازهای تکمیل شده و نیمه‌کاره این شهر هنوز خانواده‌هایی در این منطقه زلزله‌زده به چشم می‌خورد که کانکس یا کپر همچنان خانه‌هایشان است و داخل آن زندگی می‌کنند و به نظر می‌رسد دومین زمستان هم باید با اسکان موقت به سر ببرند.

وضعیت مستاجران زلزله‌زده این شهر هنوز مشخص نیست، 2 سال است در کف خیابان، پارک‌ها و معابر در چادر، کانکس و کپر سپری می‌کنند و منتظر وعده‌های مسؤولان در راستای واگذاری زمین هستند؛ قرار بود دولت به آن‌ها زمین بدهد تا از این بلاتکلیفی نجات یابند، اما وعده دادن زمین به آن‌ها همچنان در حد ثبت‌نام باقی ماند، البته دیگر امیدی به واگذاری آن هم نیست، چرا که جودی هم آب پاکی را روی دست مستاجران ریخت و گفت: اساسا هیچ قانونی نداریم که بتوانیم براساس آن به مستاجران که در زلزله‌ها بی‌خانمان شده‌اند، زمین واگذار شود.

مدیرکل بازسازی بیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: متاسفانه برخی مسؤولان استانی چنین اظهارتی را بیان کرده و سبب ایجاد توقعاتی شده‌اند.

محبت جمالی‌نیا فرماندار سرپل‌ذهاب نیز، گفت: نگاه بر این بود که بتوانیم تامین یک زیرساخت‌هایی را برای مستاجران تخریبی داشته باشیم که تاکنون علاوه بر پیگیری‌های متعدد به نتیجه خاصی برای این مستاجران نرسیده‌ایم.

در این میان دولت سال گذشته برای مستاجران مبلغ 17 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و معیشتی در نظر گرفت، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش اجاره‌بها این مبلغ چندان نتوانست مرهمی بر هزار درد آن‌ها باشد.

بنا بر اعلام بنیاد مسکن کار ساخت و ساز در شهر سرپل‌ذهاب اواخر خردادماه سال 99 به پایان می‌رسد حال باید دید با توجه به اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها زمینه اجرای این اصل را فراهم کند، می‌توانند در فرصت باقی‌مانده نیاز مالکانی که هنوز صاحبخانه نشده‌اند برآورده کند.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار2 مهر 98 ، کد خبر : 13980702000083،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین