پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۲۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱
در روزهای اخیر که افزایش سرسام‌آور مسکن و اجاره‌بها و درماندگی مستأجران نقل هر محفل و مجلسی شده، مستأجران مناطق زلزله‌زده به فراموشی سپرده شده‌اند در حالی که مشکلات 4700 مستأجر زلزله‌زده دوچندان است. بعد از گذشت ۲۰ ماه از وقوع زلزله آبان ماه ۹۶ مستأجران واحدهای احداثی این مدت را به امید دریافت زمین در کانکس گذرانده‌اند در حالی که زمزمه‌هایی از اجرایی شدن این وعده به گوش می‌رسد.
شعار سال: بعد از گذشت ۲۰ ماه از وقوع زلزله آبان ماه ۹۶ مستأجران واحدهای احداثی این مدت را به امید دریافت زمین در کانکس گذرانده‌اند در حالی که زمزمه‌هایی از اجرایی شدن این وعده به گوش می‌رسد.

 در روزهای اخیر که افزایش سرسام‌آور مسکن و اجاره‌بها و درماندگی مستأجران نقل هر محفل و مجلسی شده، مستأجران مناطق زلزله‌زده به فراموشی سپرده شده‌اند در حالی که مشکلات 4700 مستأجر زلزله‌زده دوچندان است.

بعد از وقوع زلزله آبان ماه سال 96 مستأجران آخرین گروهی بودند که با پیگیری‌های رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفتند و در نهایت به آن‌ها کانکس تعلق گرفت و بعد از مدتی وعده‌هایی مبنی بر تخصیص زمین به مستأجران واحدهای احداثی به گوش رسید.

اکنون که بیش از 20 ماه از وقوع زلزله گذشته است تعداد زیادی از مستأجران هنوز به امید دریافت زمین و خانه‌دار شدن، روز و شب و سرما و گرما را در کانکس گذرانده‌اند و این در حالی است که اکنون حرف‌هایی مبنی بر عدم تخصیص زمین به مستأجران به گوش می‌رسد.

این شرایط در حالی است که گرمای تابستان و دمای بیش از 50 درجه در مناطق زلزله‌زده در کانکس‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند و تحمل آن برای هر کسی امکان‌پذیر نیست و از طرف دیگر پرداخت اجاره‌بهای سرسام‌آور از توان مستأجران زلزله‌زده خارج است.

احتمال عدم تأمین زمین برای مستأجران زلزله‌زده وجود دارد

علی فولادی رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اظهار داشت: قرار بود از طرف راه و شهرسازی و استانداری برای مستأجرهای مناطق زلزله‌زده زمین تأمین شود و بنیاد مسکن مداخله‌ای در این زمینه نداشت.

وی عنوان کرد: بنیاد مسکن براساس برنامه‌ریزی‌های بازسازی به هر خانوار مستأجر 17 میلیون تومان تسهیلات و کمک‌ بلاعوض برای اسکان آن‌ها پرداخت کرد.

فولادی با اشاره به اینکه برای ساخت و ساز منازل مستأجران قرار بود زمین تأمین شود که تاکنون انجام نشده است گفت: براساس اطلاعاتی که به دست آورده‌ام احتمال عدم تحقق این موضوع و تخصیص نیافتن زمین به مستأجران زلزله‌زده وجود دارد.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه بیان کرد: شاید دولت در صورت تصویب و تأمین اعتبار در قالب دیگری به مستأجران کمک کند.

وی افزود: مستأجرانی که صاحب زمین بودند همچون سایر زلزله‌زدگان تحت پوشش بنیاد مسکن قرار گرفتند و منازل آن‌ها ساخته شده و همچون سایر واحدها در زمینه تسهیلات و مصالح ساختمانی به آن‌ها کمک شده است.

فولادی بیان کرد: چون راه و شهرسازی در شهرستان قصرشیرین زمین داشت برای حدود 150 مستأجر این شهرستان به طور استثنا زمین تأمین شد و ساخت و ساز آن‌ها آغاز شده است.

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در مجموع 4700 مستأجر واحد احداثی در شهرهای مناطق زلزله‌زده شناسایی شده است گفت: 200 واحد نیز در روستاها شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه 4000 مورد از پرونده‌های مستأجران واحدهای احداثی مربوط به شهر سرپل‌ذهاب است عنوان کرد: این تعداد مورد بررسی و پالایش قرار گرفتند و 2500 مورد نهایی شدند.

فولادی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای تخریبی دارای مستأجر در شهرستان‌های گیلانغرب و ثلاث‌باباجانی انگشت‌شمار است گفت: 150 خانوار در قصرشیرین زمین دریافت کرده‌اند و ساخت و ساز واحدهای آن‌ها آغاز شده است.

فرهاد تجری نماینده مردم سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب  اظهار داشت: در آخرین جلسه‌ای که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد شرایط مردم زلزله‌زده و وعده‌هایی که برای واگذاری زمین به مستأجران داده شده بود مطرح شد.

وی عنوان کرد: در این نشست مقرر شد معاون وزیر راه با حوزه راه و شهرسازی استان رایزنی کند که این اداره کل نیز با امکان‌سنجی و بررسی شرایط در صورت امکان نسبت به تملک زمین برای مستأجران اقدام کند.

تجری با بیان اینکه اکنون منتظر جمع‌بندی اداره کل راه  شهرسازی استان هستیم گفت: امید داریم بعد از امکان تملک و بررسی میدانی درخواست متقاضیان و به تناسب سهم آورده زمین به آن‌ها واگذار شود اما این امر هنوز قطعی نیست و منتظر تصمیم راه و شهرسازی هستیم.

وی با اشاره به اینکه دولت و استاندار به کرات موضوع اعطای زمین به مستأجران زلزله‌زده را مطرح کرده‌اند و از مصوبات دولت است افزود: دولت وظیفه دارد و این وعده را داده است و هر چند تکلیف قانونی ندارد اما این انتظار را ایجاد کرده‌اند و امید داریم که به این وعده جامه عمل بپوشانند.

نیمی از مستأجران زلزله‌زده در واحدهای استیجاری مستقر شده‌اند

محبت جمالی‌نیا فرماندار سرپل‌ذهاب  با اشاره به اینکه تمام برنامه‌ها بر این است که تصمیم معقولی برای مستأجران گرفته شود اظهار داشت: با وجود رصدهای میدانی و برگزاری جلسات متعدد هنوز تصمیم نهایی برای زمین مستأجران واحدهای تخریبی در مناطق زلزله‌زده گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه روند بازسازی واحدهایی که در گذشته مستأجران در آن ساکن بوده‌اند تسریع یافته است عنوان کرد: بازسازی در شهر سرپل‌ذهاب روند رو به رشدی داشته و واحدهای تعمیری نیز تعمیر شده‌اند.

جمالی‌نیا با بیان اینکه عملیات تعمیر و بازسازی در حوزه روستایی رو به پایان است گفت: در حوزه شهری نیز عملیات واحدهای تعمیری به اتمام رسیده است و مستأجران واحدهای تعمیری می‌توانند به منزل خود بازگردند.

فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد مستأجران واحدهای تخریبی از منازل استیجاری استفاده می‌کنند افزود: دولت‌ نیز کمک‌هایی در قالب بلاعوض و تسهیلات به مستأجران ارائه داده است.

وی با بیان اینکه روند بازسازی در شهر سرپل‌ذهاب مناسب است گفت: فضای عمومی در شهر آزادسازی شده و کاربری‌های عمومی در اختیار مردم قرار دارد و شهربازی و فضای شهر از کانکس و چادر خالی شده است.

جمالی‌نیا افزود: برای مستأجران واحدهای تخریبی با وجود کمک‌های بلاعوض و پرداخت تسهیلات برای اسکان موقت، تمام تلاش دولت این است که تمهیداتی برای آن‌ها اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه هنوز کسی درباره تخصیص زمین به مستأجران تعهدی نداده است گفت: تعمیر واحدهای آسیب‌دیده تعمیری تمام شده است و به همین اندازه نیز خانوارها به منازل خود بازگشته‌اند و فضای شهر به فضای عمومی قابل استفاده برای مردم تبدیل شده است.

190 مستأجر زلزله‌زده در قصرشیرین زمین دریافت می‌کنند

مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین اظهار داشت: 350 خانوار در قصرشیرین به عنوان مستأجر ثبت‌نام کردند که بعد از راستی‌آزمایی و بررسی 190 خانوار به عنوان واجد شرایط دریافت زمین مورد تأیید قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل رد 160 خانوار ذکر شده این است که برخی از خانوارها در گذشته توسط یک نهاد حمایتی یا از طریق دیگر از دولت زمین دریافت کرده‌اند و برخی نیز در دوران زلزله در قصرشیرین نبوده‌اند.

تاتار گفت: در ابتدا مقرر شد به هر سه خانوار یک قطعه زمین تعلق بگیرد که با پیگیری مسئولان مقرر شد هر دو مستأجر یک قطعه زمین دریافت کنند.

وی با بیان اینکه تخصیص زمین به مستأجران قصرشیرین در دو فاز انجام می‌شود افزود: در فاز نخست 75 قطعه زمین به 150 خانوار واگذار شد و در مراحل پایانی قرار دارد.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به اینکه واگذاری 25 قطعه زمین به 50 خانوار باقی مانده که در قالب فاز دوم به آن‌ها واگذار می‌شود گفت: در آخرین جلسه ستاد بازسازی بر تسریع در واگذاری زمین به این خانوارها تأکید شد و راه و شهرسازی زمین به اندازه کافی دارد و در آینده نزدیک واگذار می‌شود.

تاتار درباره موقعیت زمین‌های واگذار شده بیان کرد: این زمین‌ها در داخل محدوده شهر قرار دارند و قابلیت سکونت دارند و تمام زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، مخابرات، فاضلاب و آسفالت در آن‌ها فراهم است.

از برایند گفته مسئولان این نتیجه حاصل می‌شود که اراده‌ای برای تخصیص زمین به مستأجران زلزله‌زده در طول 20 ماه گذشته وجود نداشته است در حالی که این انتظار از مسئولان مربوطه وجود داشت که در مرحله اول از دادن وعده‌های خارج از توان  خودداری می‌کردند و در مرحله بعد با شجاعت و صداقت واقعیت موضوع را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کردند که 20 ماه گذشته را در کانکس‌ نگذرانند.

با وجود اینکه متولی اصلی تأمین زمین برای مستأجران زلزله‌زده راه و شهرسازی بوده اما این اداره‌کل سکوت پیشه کرده و با وجود پیگییری‌های مکرر خبرنگار تسنیم هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد و هیچکس حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:31تیر1398،کدخبر:2059088،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین