پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
تالاب طبیعی و زیبای کجی نمکزار نهبندان در معرض تبدیل شدن به کانون فرسایش بادی است و علاوه بر آن با چرای بی‌رویه دام، تخریب پوشش گیاهی، افت سفره زیر زمینی و پدیده گرد و غبار روبه‌رو‌ست.

شعار سال: تالاب طبیعی و زیبای کجی نمکزار نهبندان در 75 کیلومتری شمال شهر نهبندان و در حاشیه محور نهبندان به بیرجند قرار دارد که ثبت ملی شده و جزو تالاب‌های ملی کشور به حساب می‌آید. این تالاب شوره زاری وسیعی است که این پدیده با توجه به شوری بیش از حد خاک به دریاچه نمکی تبدیل شده که محلی برای زندگی پرندگان و حیوانات است اما در این فصل از سال طبق معمول آب کمی دارد چون تالابی فصلی است و در طول سال تنها در چند ماه آب دارد.

تالاب کجی نمکزار نهبندان که این روزها حال خوشی ندارد در معرض تبدیل شدن به کانون فرسایش بادی است، معضلی که اگر مدیریت نشود خسارات جبران ناپذیری در منطقه دارد.

سرپرست محیط زیست نهبندان مشکلات حال حاضر تالاب راچرای بی رویه دام، تخریب پوشش گیاهی، حفر چاه‌های متعدد، افت سفره آب زیرزمینی، شکار غیرمجاز و درگیر شدن آن با پدیده گرد و غبار در سال‌های اخیر دانست و خواستار اجرای مدیریت زیست بومی این تالاب با رویکرد فراگیر و در مقیاس‌ حوضه‌ای شد.

امیر کوهستانی، از چرای بی رویه شتر و دام سنگین در حوزه آبریز تالاب و آسیب جدی به پوشش گیاهی خبر داد و گفت: کمبود نزولات جوی، برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیر زمینی و چرای بی رویه دام، باعث فرسایش بخشی از اطراف تالاب شده است.

وی افزود: این عوامل باعث آسیب به تاغ زارهای تالاب نیز شده و در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود آب مردم منطقه دام سبک خود را فروخته و به سمت دام سنگین روی آورده‌اندو ورود دام سنگین در این تالاب و از بین رفتن تاغزارها خسارت زیادی وارد کرده به گونه‌ای که اگر مردم محلی مشارکت نداشته باسند تا چند سال دیگر تالاب تبدیل به بیابان بی آب و علف می‌شود.

سرپرست محیط زیست نهبندان اظهار داشت: امسال به دلیل بارندگی‌های که بعد از عید نوروز داشتیم تالاب تا اواسط خرداد ماه آب داشت اما در حال حاضر آب تالاب خشک شده است.

وی بیان کرد: یکی از دلایل خشک شدن تالاب به دلیل گرم بودن هوا و طوفان است اما امسال به دلیل شدت طوفان در منطقه شاهد خشک شدن زودهنگام آب تالاب بودیم.

کوهستانی افزود: یکی دیگر از دلایل خشک شدن آب تالاب وجود چاه موتور برای کار کشاورزی در منطقه و کاهش آب زیرزمینی است که این موضوع در روند جوشش آب بستر تالاب تاثیرات سوء گذاشته و باعث کاهش آب می‌شود.

سرپرست محیط زیست نهبندان اظهار داشت: وجود دام‌های سنگین از جمله شتر از مشکلات موجود در منطقه است و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی شده است.

کوهستانی عنوان کرد: وسعت تالاب که 22 هزار و 765 هکتار است نصف وسعت آن را جنگل و پوشش گیاهی تاغ و قیچ تشکیل می‌دهد و معمولا در سال‌هایی که شرایط آبگیری تالاب خوب بوده وسعت تالاب 15 هزار هکتار بوده اما در سال‌های اخیر وسعت تالاب به 5 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است و گر شرایط تداوم یابد تا ده سال آینده تالاب به بیابانی تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای کاهش برداشت منابع آب با موتور پمپ توسط کشاورزان با آنها صحبت شده و از کشاورزان درخواست شده کمتر برداشت آب داشته باشند اما با توجه به اینکه یکی از منابع درآمدی مردم منطقه کشاورزی است و با چاه موتور محصولات کشاورزی خود را آبیاری می‌کنند همکاری خوبی در این زمینه شاهد نبوده‌‌ایم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 8 مهر 98، کد مطلب: 2107830: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین