پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۸۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
رانت فساد آور و زیان بار است .چه به صرافان داده شود چه به مطبوعات ، چه به اتومبیل سازان ، و چه به مصرف کنندگان ، چه به وارد کنندگان رانت ضد رقابت سالم است ، و انگیزه پیشرفت را برای رانت خوار از بین می برد و کسانی راهم که دستشان به رانت نمی رسد ، مایوس و دلسرد می کند.
شعار سال:یک دوچرخه سوار وقتی قرار باشد در یک تور بین المللی رکاب بزند ، باید بداند ، که تمام مسیر مسابقه مسطح نخواهد بود .

باید بداند و می داند که فراز و نشیب های فراوان در پیش رو دارد ، می باید خود را آماده کند و یک دوچرخه سوار آماده و باتجربه در زمان مسطح بودن جاده انرژی خود را برای سر بالا ها ذخیره می کند و در سربالا ها هم با همان ریتم و استحکام رکاب می زند و در زمانی که به پیچ های خطر ناک در سرازیری میرسد خونسردی خود را حفظ می کند ، در سر بالا پس نمی زند و در سرازیری هم از جاده منحرف نمی شود ، از حریف ها هراس به دل راه نمی دهد و البته همواره اصول جوانمردی را در باره آنها رعایت می کند .

زمانی که ما از وضعیت فعلی منطقه صحبت می کنیم و می خواهیم بدانیم در شرایط فعلی وضعیت اقتصادی کشور چگونه خواهد بود باید به نکته ای توجه کنیم و آن اینکه اگر قبل از این شرایط ، وضعیت مستحکم و اصولی بر اقتصاد حاکم بوده و به اصطلاح جای پای ما محکم بوده ، پس با این نسیم ها و حتی طوفان ها مشکلی پیش نخواهد آمد ،  ولی اگر جای پای ما بر روی لبه تیغ قرار داشته ، حتی اگر هیچ حادثه ای هم پیش نیاید ، باز هم باید نگران بود .

 مسئولان عزیز اقتصادی کشور بهتر است هر چه زود تر بازی کردن و کشتی گرفتن با اقتصاد را کنار بگذارند ، و اجازه دهند ، این کشتی عظیم در این اقیانوس وسیع کار خودش را بر اساس معیار های خودش انجام دهد . دست از سر اقتصاد بردارند ، با قیمت های دستوری و با حاکم کردن سیستم های چند نرخی و رانتی بیش از این باعث صدمه زدن به پیکر اقتصاد کشور نشوند . با جلو گیری از واردات  قانونی باعث رواج و رونق قاچاق نشوند. بدانند کارشناسان اقتصادی دشمن کشور عزیزمان نیستند. امروز هم هنوز دیر نیست ، با بر داشتن ، سوبسید های عجیب و حذف "رانت " و حذف " ربا " از سیستم بانک و مبارزه با "رشوه" در برخی ادارات ، و اصلاح نظام مالیاتی و اسلامی کردن آن ، به جنگ با شیطان بپردازیم.

 امروزه یک قلم  یارانه ای که سالانه فقط برای مصرف کنندگان بنزین داده می شود نزدیک چهارصد میلیارد تومان است ،  و همین حدود برای سایر حامل های انرژی ،  حدود سیصد هزار میلیارد تومان به پول های سپرده گذاران ، بهره ( بخوانید ربا ) داده می شود ،به اتومبیل سازان تحت عنوان حمایت از محصولات داخلی رانت های عجیب و غریب داده می شود و...

واقعا جای سوال است که چه دلیلی دارد ، به بعضی روزنامه ها و نشریات به بهانه حمایت از مطبوعات ، سالانه میلیارد ها تومان از بیت المال،  یعنی از جیب مردم پول پرداخت  شود ، و به علاوه کاغذ با نرخ های پایین تر از واقعی در اختیار آنها قرار بگیرد،

چرا نباید گذاشت هر کس کار خودش را بکند و بار خود را به دوش بکشد ؟

رانت فساد آور و زیان بار است .چه به صرافان داده شود چه به مطبوعات ، چه به اتومبیل سازان ، و چه به مصرف کنندگان ، چه به وارد کنندگان رانت ضد رقابت سالم است ، و انگیزه پیشرفت را برای رانت خوار از بین می برد و کسانی راهم که دستشان به رانت نمی رسد ، مایوس و دلسرد می کند.

وقتی با چند نرخی کردن ارز ، میلیارد ها دلار ارز ارزان به برخی داده می شود که این در بهترین حالت یعنی زدن جیب همه مردم به نفع عده ای محدود از مردم ، که اگر حتی خیر خواهانه هم باشد اثر مخرب خود را باقی می گذارد ،

 البته بار ها گفته ایم،  که سه مورد،  " آموزش و پرورش " ، " بهداشت و درمان " و " قضاوت و امنیت " استثنا هستند و دادن  هر گونه سوبسید به این سه مورد مجاز و بلکه واجب است،  ولی در بقیه موارد هرگونه یارانه ای  "رانت " محسوب می شود و فساد آور خواهد بود.

 در هر حال اگر  دست از این کار ها برداشته شود و اجازه داده شود اقتصاد راه خودش را طبق قانون تعادل و عرضه و تقاضا ادامه دهد ، دشمنی دشمنان تاثیر زیادی نخواهد داشت ، هر چند هر چه دوستان بیشتر و دشمنان کمتر شوند بهتر است و طی طریق آسان تر.

و البته انجام همه این جراحی  ها به دو شرط وابسته است : اراده و جرات .

* رییس اسبق کانون صرافان

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین،تاریخ انتشار:19مهر1398،کد خبر:1309177،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین