پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۳۸۸۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
فرشید ایلاتی گفت: طبق قوانین و مقررات بانکی، همه بانک‌ها موظف هستند 20 درصد منابع و تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. با این حال بانک‌ها (به‌جز بانک مسکن) از این امر تبعیت نمی‌کنند ولی در صورت‌های مالی خود همواره نشان می‌دهند که این امر را رعایت کرده‌اند.
شعار سال:فرشید ایلاتی گفت: طبق قوانین و مقررات بانکی، همه بانک‌ها موظف هستند 20 درصد منابع و تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. با این حال بانک‌ها (به‌جز بانک مسکن) از این امر تبعیت نمی‌کنند ولی در صورت‌های مالی خود همواره نشان می‌دهند که این امر را رعایت کرده‌اند.

 فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن اظهار کرد: طبق قوانین و مقررات بانکی، همه بانک‌ها موظف هستند 20 درصد منابع و تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. با این حال  بانک‌ها (به‌جز بانک مسکن) از این امر تبعیت نمی‌کنند ولی در صورت‌های مالی خود همواره نشان می‌دهند که این امر را رعایت کرده‌اند. علت آن است که برخی بانک‌ها تسهیلات 20‌درصدی سهم بخش مسکن را به شرکت‌های ساختمانی زیرمجموعه خود اعطا می‌کنند. در حالی که این امر خلاف قانون است و باید این وام و تسهیلات را به مردم اختصاص دهند.
این کارشناس حوزه مسکن با بیان این‌که بانک‌ها قرار بود در سه سال گذشته این شرکت‌ها را واگذار کنند، تصریح کرد: این شرکت‌ها همچنان مشغول فعالیت بوده و پروژه‌های بزرگی نیز در دست ساخت دارند.
وی به پیش‌شرط دیگر درباره افزایش سهم مسکن از وام‌های بانکی اشاره کرد و گفت: در صورت اختصاص این مبلغ به بخش مسکن، بنده معتقدم نباید این وام به خرید مسکن اختصاص یابد. دولت باید برای مدیریت زمین یک برنامه‌ریزی صورت دهد چون صاحبخانه شدن برای برخی اقشار آرزو شده و راه علاج این امر برگشت به سیاست‌های مسکن مهر (با رفع ایرادات آن) است، دولت می‌تواند در قالب سیاستی که قیمت زمین از قیمت کلی مسکن حذف می‌شود به بخش مسکن کمک کند.
 وی افزود: متاسفانه دولت اخیرا مدل تأمین مالی جدیدی برای خودش در شرکت شهرهای جدید کشور و مشخصا شهر پردیس اعمال کرده به‌طوری که به مردم اعلام کرده‌اند اگر می‌خواهند صاحب عرصه بشوند باید   پول بیشتری بدهند که این امر از اساس غلط است، چون باید مالکیت زمین تا 99 سال در اختیار دولت بماند و بتواند طی این سال‌ها بازسازی انجام داده و طرح‌های جدید مسکن را اجرایی کند.
این کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: بنابراین اعطای 20 درصد تسهیلات بانک‌ها به بخش مسکن می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. در سال‌های گذشته بانک‌ها به طور متوسط 680 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه کردند که 20 درصد آن حدود 140 هزار میلیارد تومان می‌شد که  این میزان 3 برابر مبلغی است که بانک مرکزی در قالب خط اعتباری به مسکن مهر اختصاص داد.
ایلاتی گفت: با تورم و افزایشی که اتفاق افتاده است این 140 هزار میلیارد تومان برابر 40 هزار میلیارد تومان سال 90 هست؛ یعنی به همین میزان هر سال می‌توان مسکن مهر ساخت، بنابراین باید بانک‌ها این وام‌ها را به جای اعطا به شرکت‌های زیرمجموعه خود به مردم بدهند تا شاهد این باشیم سالی دو‌میلیون مسکن در کشور ساخته شود که در این صورت طی مدت پنج تا ده سال می‌توانیم به‌صورت کلی مشکلات بخش مسکن را حل کنیم به شرط این‌که این 140 هزار میلیارد تومان به ساخت مسکن لوکس اختصاص نیابد.
 وی افزود: این در حالی است که بانک‌ها معمولا در جایی شروع به ساخت‌وساز مسکن می‌کنند که اولا خیلی گران است، دوم هم خانه‌ها را با متراژ بالا و به‌صورت لوکس می‌سازند. بنابراین اقشار متوسط و پایین نمی‌توانند از این امر منتفع شوند. به همین منظور باید بانک مرکزی بر این قضیه نظارت کند تا شیوه اختصاص وام به بخش مسکن مشخص شود

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی نود اقتصادی،تاریخ انتشار:20مهر1398،کد خبر:2124840، 90eghtesadi.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
0
کدوم کار بانک ها بر روی اصول هست که اینم باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین