پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۳۸۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
امسال همچون سنوات گذشته بسیاری از عاشقان حسین (ع) که توان سفر داشتند راه حق در پیش گرفتند، اما یکی از خدمات بسیار ساده یعنی ارائه اینترنت با این حجم از مخاطب با اختلال مواجه شد.
شعارسال : اربعین حسینی در راه است؛ اجتماعی عظیم از میلیون‌ها انسان عاشق که با پای پیاده از سراسر جهان خود را به سرزمین کرب و بلا می‌رسانند. تا همین ۱۵-۱۰ سال پیش مسافران این سرزمین از آغاز تا پایان سفر چندان راه ارتباطی با آشنایان خود نداشتند، اما با گسترش تلفن‌های همراه و خصوصا اینترنت راه‌های ارتباطی گسترش یافت، هرچند دسترسی به این امکانات و تسهیلات نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌هایی است که دولت‌های ایران و عراق باید فراهم کنند.

این روزها بسیاری از مسافران برای ارتباط از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که نیازمند اینترنت پرسرعت است، در سفرهای  زیارتی خصوصا کشور عراق نیز این نیاز حس می‌شود و در سال‌های گذشته با وجود نقص‌هایی تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شد اما امسال گلایه‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد، زیرا نه تنها دولت عراق به تعهدات خود به دلیل برخی ناآرامی‌های داخلی در تامین اینترنت عمل نکرده، وزارت ارتباطات  و پژوهشگاه فضایی ایران نیز که همه ساله علاوه بر دکل‌های مخابراتی چند بالن مخابراتی به مناطق مرزی ارسال می‌کردند، همزمان با اربعین ۹۸ اعلام شد این اتفاق نخواهد افتاد.

تا سال گذشته پژوهشگاه فضایی ایران سامانه بهبود یافته بالن «بام۱» را در مرز‌هایی همچون خسروی مستقر کرده و خدمات اینترنتی به زائران در مراسم اربعین حسینی ارائه می‌کرد؛ همچنین سامانه‌های دیگری از بالن مخابراتی «بام ۲» برای استفاده در سایر استان‌های کشور در دستور کار این پژوهشگاه قرار داشت که بر مبنای فناوری روزآمد و با حداکثر کارآیی در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران طراحی شده و قادر به حمل محموله‌هایی با وزن ۳۰۰ کیلوگرم بود.
 
چرا بالن‌های مخابراتی در مرز مستقر نشد؟ / اینترنتی که به دست اپراتور‌ها سپرده شد

شاید یکی از ویژگی‌های مهم استفاده از این سامانه خصوصا در مراسم‌های این چنینی، استقرار در کوتاه‌ترین زمان و کار در شرایط سخت، استقلال از زیرساخت‌های شهری و عدم نیاز به پشتیبانی دیگر گروه‌ها باشد، به طوری که بر اساس نظر کارشناسان پژوهشگاه فضایی ایران به عنوان متولی اصلی نصب و راه‌اندازی آن، این سامانه‌ها می‌توانند ظرف ۲ ساعت از زمان حضور در محل، بدون نیاز به پشتیبانی خاص، آماده خدمات‌رسانی به کاربران شوند.

اما سوال اصلی اینجاست که چه عواملی موجب می‌شود تا همزمان با اربعین ۹۸ چنین سامانه‌ای به مناطق مرزی ارسال نشود؛ آیا اپراتورهای مستقر در منطقه توانایی ارائه خدمات به این حجم از مصرف کننده در آن بخش هستند؟ آیا کشور عراق شرایط مناسب برای ارائه خدمات را دارد؟ اینها بخش ازسوالاتی است که به ذهن خطور می‌کند اما پاسخ این سوالات چیست؟
 
نرفتن بالن‌های مخابراتی به مرز تصمیم ستاد اربعین بود
حسین صمیمی رییس پژوهشگاه فضایی ایران، درباره خدمات سامانه بالن مخابراتی اربعین توسط این پژوهشگاه گفت: چند سال متوالی با بالن ارتباطی خود در مرز کشور برای خدمت رسانی به زائران اربعین حضور داشتیم، اما امسال اپراتور‌های مخابراتی ظرفیت تامین دارند و دیگر نیازی به ارسال بالن نیست.

صمیمی با تاکید بر اینکه بالن مخابراتی امسال در مراسم اربعین حضور نخواهد داشت، ادامه داد: این مسئله در ستاد اربعین تصمیم‌گیری شده است.

خب! قرار است اپراتورهایی خدمات اینترنت ارائه کنند که در زمان عادی نیز کمیت خودشان لنگ است و معلوم نیست چطور این همه کاربر قرار است به چند دکل ساده و کوچک محلی وصل شوند. در صورتی که با یک بالن مخابراتی بخش بزرگی از مشکلات مردم خصوصا در مرزها برای دریافت اینترنت مرتفع می‌شود.
 
فرصت ۲۴ ساعته برای نصب و راه‌اندازی بالن‌های مخابراتی
رحیم احسانی، رئیس پژوهشکده سامانه حمل و نقل فضایی نیز درخصوص دلایل عدم ارسال سامانه بالن هوشمند مخابراتی به مرزهای غربی کشور، از آماده باش بالن ارتباطی برای تامین نیاز احتمالی در خدمات دهی به زوار اربعین خبر داد و گفت: قابلیت نصب ۲ بالن در دو مرز مهران و خسروی وجود دارد.
 
احسانی با بیان اینکه با توجه به تکمیل ظرفیت‌های ارتباطی، کمیته تامین ارتباطات اربعین حسینی، امسال برنامه‌ای برای استفاده از بالن ارتباطی در مرز‌های کشور برای ارائه خدمات به زوار ندارد، گفت: در صورتی که شرایط بحرانی پیش بیاید، به سرعت بالن فضایی را برای سرویس دهی خدمات ارتباطی به زائران اربعین مستقر می‌کنیم.
 
چرا بالن‌های مخابراتی در مرز مستقر نشد؟ / اینترنتی که به دست اپراتور‌ها سپرده شد

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۲۴ ساعت امکان نصب تجهیزات بالن فضایی در پایانه‌های مرزی وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه در ایام راهپیمایی اربعین ترافیک و ازدحام زوار طولانی است، امکان نصب تجهیزات با سرعت بیشتر وجود ندارد، اما ما در پژوهشگاه فضایی ایران در حالت آماده باش قرار داریم تا به سرعت در صورت اعلام نیاز به منطقه اعزام شویم.

احسانی با بیان اینکه برای مثال در زلزله پلدختر، بالن فضایی در فاصله ۲۴ ساعت و با اعزام تیم‌های عملیاتی از تهران استقرار یافت، اضافه کرد: تیم‌های فنی و عملیاتی ما در حالت آماده باش کامل برای ارائه سرویس دهی از طریق بالن فضایی هستند.

رئیس پژوهشکده سامانه حمل و نقل فضایی تاکید کرد: سال گذشته در ایام اربعین، بالن فضایی جدای از بحث بحران و برای خدمات دهی به زائران، در مرز مهران مستقر شده بود، اما به دلیل وقوع طوفان و از بین رفتن زیرساخت‌ها، این بالن موفق به سرویس دهی مداوم طی دو روز به زوار و ساکنان منطقه شد تا وضعیت خدمات ارتباطی به ثبات برسد.

وی گفت: بالن ارتباطی به صورت همزمان قابلیت ارائه خدمات مخابراتی از طریق فناوری «وای فای» و «LTE» را دارد و تقویت آنتن‌های بی سیم و نیز پایش وضعیت و محیط تحت پوشش، از دیگر قابلیت‌های آن است.

احسانی با بیان اینکه از سوی کمیته تامین ارتباطات اربعین اعلامی برای آنکه خدماتی در مسیر حرکت زوار ارائه دهیم، نشده است، خاطرنشان کرد: البته حتی اگر شرایط بسیار بحرانی و اضطراری شود، قابلیت نصب ۲ بالن به صورت همزمان در مرز‌های مهران و خسروی نیز وجود خواهد داشت.

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 24 مهر 98 ، کد خبر : 798336 ، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین