پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۲
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه گواهینامه حذف واکسن سرخک را از سازمان جهانی دارو گرفتیم، گفت: صنعت داروسازی با رانت ‌آغشته است.

شعارسال: سعید نمکی در نشست با مجموعه مدیران شرکت داروسازی بهستان در ساوه با اشاره به بروکراسی حاکم در کشور اظهار داشت: شرایط بروکراسی نفس‌گیر در کشور از راه رفتن روی تردمیل سخت‌تر است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین اولویت بنده در بخش دارو حذف رانت است، افزود: اعتقاد دارم تا زمانی که در صنعت داروسازی رانت با پاکیزگی جابه‌جا نشود مشکلات ما در این صنعت حل نخواهد شد و هیچ سرمایه‌گذار خارجی در کشوری که صنعت داروسازی آن آغشته با رانت باشد سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دو سیاست به روز کردن سامانه وزارت بهداشت و انتخاب انسان‌های پاکیزه را در برنامه داریم، تصریح کرد: هیچ کس بر هیچ کس دیگر مزیت ندارد و مردم می‌توانند کوچک‌ترین ضعف مدیران بهداشت را از طریق سامانه 190 ‌مستقیم ‌با وزیر در ارتباط بگذارند.

‌و‌ی با بیان اینکه ما با سلامت مردم سر و کار داریم، تاکید کرد: در سوءاستفاده از بیت‌المال حتی اگر خانواده بنده باشد برخورد می‌کنم و هیچ ملاحظه‌ای پذیرفته نیست.

نمکی با بیان اینکه ما باید به دنبال خودکفایی باشیم، بیان کرد: کشورهای اروپایی وام‌دار آمریکا هستند پس نباید نه تنها در حوزه دارویی بلکه در همه حوزه‌ها چشم امیدمان به بیرون باشد.

وی ادامه داد: ما به دنبال هوشمندسازی سامانه و تجهیزات هستیم درحالی که لازمه توسعه کشور توسعه زیرساخت‌های انسانی است، ما باید به دنبال توسعه شخصیت سالم باشیم چراکه سامانه و تجهیزات هوشمند عامل توسعه کشور نیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: گواهینامه حذف واکسن سرخک را از سازمان جهانی دارو گرفتیم، 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود و سه درصد از خارج که 30 درصد بودجه کشور برای وارد کردن این میزان دارو هزینه می‌شود.

نمکی افزود: کار کردن در کشوری چون ایران بسیار سخت است، زمانی بر ریلی حرکت می‌کنیم که یک قدم ما برمی‌داریم، چهار قدم ریل ما را حرکت می‌دهد، اما زمانی روی تردمیل حرکت می‌کنیم که با نفس زدن بسیار همچنان سر جای نخست قرار داریم، متاسفانه در کشورهایی چون کشور ما که با بروکراسی‌های نفس‌گیر و شرایط سخت رو به رو هستند، کار کردن همانند راه رفتن بر روی تردمیل است.

وی با اشاره به فعالیت گروه داروسازی بهستان تصریح کرد: اما همین هم که یک گروهی بتواند به این نقطه از رشد برسد جای تقدیر و تشکر دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: روز نخستی که وارد وزارت بهداشت شدم با توجه به تجربه‌ای که در عرصه بهداشت کشور و آموزش عالی داشتم و به عنوان کسی که دانشگاه علوم پزشکی را بنا نهاد و در عرصه دارو هم تجربیاتی داشته، مجموع تجربیات را البته با اکراه به وزارت بهداشت آوردم.

نمکی ادامه داد: از همان ابتدا به عنوان مدیری که در نظام برنامه‌ریزی کشور 5 سال مسئولیت قسمت عمده‌ای از سازمان که 90 درصد بودجه کشور را به عهده داشته و با برنامه‌های همه کشور و نقصان‌های آن آشنا بود، اولویت‌بندی را سرلوحه کار خود در تمام بخش‌ها قرار دادم.

وی عنوان کرد: در بخش دارو به این نکته رسیدم که بزرگترین اولویت بنده حذف رانت است، بنده هیچ گوشه‌ای از صنعت، هیچ گوشه‌ای از واردات و هیچ گوشه‌ای از توزیع و عرضه دارو را مقصر نشناختم و با شناختی که از بدنه نظام دارویی کشور داشتم، می‌توان گفت بعد انقلاب هیچ پزشکی غیر از داروساز، رئیس سازمان غذا و دارو نشد و قبول کنید هر آنچه بر ماست از ماست و ما در سازمان غذا و دارو به هر طریقی که نگاه می‌کنیم می‌توان گفت، یکی از اصلی‌ترین مقصران کاستی‌های نظام دارویی کشور در همین جاست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به امتیازات خاص و امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو گفت: بنده وقتی حرف از امضاهای طلایی زدم، عده سنگینی به بنده حمله کردند و همان‌هایی بودند که از آن رانت‌ها استفاده کرده بودند که می‌گفتند شما دارید سازمان غذا و دارو را با همه دیرینه زیر سوال می‌برید، بنده اگر آنجا را نشناسم چه کسی می‌شناسد؟

نمکی افزود: در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ کم نیفتاده، از نظام قیمت‌گذاری، واردات، نظام توزیع تا نظام عرضه هیچ ضابطه قدرتمند عدالت‌محوری نبود که این بزرگترین نقصان این دستگاه بود.

وی با اشاره به سامانه تی‌تک تصریح کرد: این سامانه گرچه زیرساختی بود که می‌توانست به شفاف‌سازی کمک کند اما هرگز اینگونه نبود و همین الان هم که بنده درحال صحبت با شما هستم، چون بنا ندارم کشور را دچار تنش اجتماعی، فکری و ذهنی کنم به شما می‌گویم که این سامانه هنوز ده‌ها نقص دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: کاربر این سامانه توانسته بود تایید کند که به عنوان آمپول تستسترون پودر نارگیل و کاکائو از آنجا ترخیص شود، این چه سامانه قابل اعتماد و قابل قبولی است، در این سامانه یک خانم دکتر، 19 مسئول فنی بود، این چه سامانه‌ا‌ی است که نتوانسته بود این هشدار را بدهد که این فرد جای دیگری مسئولیت دارد، نقص از کجاست؟ از ساعت 17 عصر روز تعطیل تا بامداد روز بعد ده‌ها مورد از این سامانه با آیدی یک فرد ترخیص غیرمجاز انجام شده بود.

نمکی ادامه داد: عده‌‌ای که ترسیده بودند بلوا راه‌ انداختند که وزیر شریک فلان جاست، ای بدبختِ بیچاره اگر این وزیر می‌خواست شریک ته کاسه‌لیس حسن و حسین شود روزی که اینجا خیلی‌ها کارخانه دارند که این وزیر خیلی چیزها داشت، این وزیر عرضه نداشت که برای خود هم 4 یا 5 کارخانه راه بیندازد که برود وردست فلانی شود که پشیزی در ذهنش ارزش ندارد.

وی عنوان کرد: مسلم است ابتدا که چوب برمی‌داری چه کسانی شروع به سفسطه و مغلطه می‌کنند، بنده اعتقاد داشتم که صنعت داروی این کشور تا زمانی که رانت و ارتباطات ویژه با پاکیزگی جا به جا نشود درست نخواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هیچ سرمایه‌گذاری در هیچ جای دنیا، جرات نمی‌کند در سرزمین پر از رانت سرمایه‌گذاری کند، می‌گوید حسن که رفت، من هم باید بروم، یا باید بروم باج بدهم و آدم بخرم یا به دنبال زندگی خود بروم.

نمکی تصریح کرد: یک فرد ایتالیایی در نسشتی که در دبی حضور داشتم کنار بنده گریه می‌کرد و می‌گفت در عربستان سعودی 200 میلیون دلار سرمایه‌‌گذاری کردم، الان فلان شاهزاده بنده را صدا زده که کلید را می‌دهی یا زندانی می‌شوی و پدرت را در می‌‌آوریم، به قول مثال معروفِ «هر کی زندگی مادرم را دید زن پدرم بشود کم‌عقل است» دیوانگی است که اگر کسی در سرزمینی آمد و سرمایه‌گذاری کرد و رفت با تغییر وزیر و تغییر کابینه دید همه زندگی خود را از دست داده دوباره اقدام به چنین کاری کند.

وی بیان کرد: چرا بخش خصوصی ما این همه گرفتار است، چرا باید از سیستم بانکی وام با بهره 24 درصد بگیرد، تولید کند با ماژین 10 درصد بعد تازه برای وام با سود 24 درصد رشوه هم بدهد، کجای دنیا این گونه است، تازه خسارت تاخیر هم باید بپردازد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بنابراین نخستین جایگاهی که فکر کردم باید ورود کنم سازمان غذا و دارو بود، در بخش دارو، بنده کارهای دیگری هم انجام داده‌ام که برایتان باز نمی‌کنم، در بخش دارو نخستین کار پیگیری دو موضوع بود، موضوع نخست یک سامانه به روز و هوشمند بود که از همین زیرساخت تی‌تک به عنوان زیرساخت استفاده کند.

نمکی عنوان کرد: روز نخست ورود به وزارت بهداشت تقاضای واقعیت‌اندیشی کرده و گفتم اگر نسبت به احدی بغض و کینه روا بدارید، بنده اگر امروز هم متوجه نشوم روز قیامت جلوی شما را خواهم گرفت، بنده نه با احدی خصوصیت دارم و نه خصومت، همه از دید بنده یکسان هستند، بنابراین کنتور را از امروز صفر کنید، به هرکسی که پاکیزه‌تر، امین‌تر، دلسوزتر و درست‌تر است میدان بدهید، غیر از این را هم مانع شوید و با احدی هم روی سلامت مردم شوخی نکنید.

وی افزود: سلامت مردم برای وزارت بهداشت مهم است، بنابراین همان طور که رانت به واردات نمی‌دهید به تولید داخل هم نباید بدهید، سازمان غذا و دارو به دو عنصر نیاز داشت، یک سامانه به روز و هوشمند که تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ و تیم‌هایی را فعال کردیم که سامانه‌ها را اصلاح و فعال کردند، در این گشت و گذار به یک سری فساد برخورد کردیم و تک تک پرونده‌ها را به قوه قضاییه فرستادیم که به طور قطع رسیدگی می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: بنده در رابطه با بیت‌المال با فرزند خود هم شوخی ندارم، پرونده‌ای را نزد بنده آوردند که مربوط به فردی بود که در حق بنده بدی هم کرده بود و در زمانی تلاش می‌کرد که علیه بنده توئیت بزند و پول می‌داد که جوسازی کنند، گفتم این پرونده در حدی نیست که به دادگاه بفرستید در همین جا موضوع را برطرف کنید، تعجب کردند، گفتم بنده با خدای خود عهد کرده‌ام که دلم را به زنگار بغض و کینه آلوده نکنم، خدا یک دل به ما انسان‌ها بخشیده، این دل را می‌شود با مهر و عشق و عدالت پر کرد یا با بغض، کینه و حسد که بد به حال کسی که این امانت زیبای الهی را به بغض و کینه و حسد آلوده کند.

نمکی بیان کرد: این روال اولیه بنده بود که در گام نخست ساختار را درست کنیم، اما سامانه درست در دست آدم نادرست مثل این می‌ماند که از دزد چرتکه را بگیریم و به او کامپیوتر و ماشین حساب بدهیم، بنده همیشه می‌گویم فکر نکنید سامانه هوشمندسازی یعنی عاری از آلودگی، شما باید آدم سالم انتخاب کنید که پشت این سامانه بنشیند، اگر دزد پشت این سامانه بنشیند قطعا سامانه خراب‌تر می‌شود مصداق مثال « چو دزدی با چراغ آید گزیده‌تر بَرد کالا»، یکی از مواردی که ما فراموش کرده‌ایم انسان‌ توسعه‌یافته است.

وی ادامه داد: مدام زیرساخت توسعه اضافه می‌کنیم، اما فکر نمی‌کنیم جایگاه انسان توسعه‌یافته کجاست، انسان توسعه‌یافته که دزدی نمی‌کند، انسان توسعه‌یافته که کتمان مالیات نمی‌کند، خشونت اعمال نمی‌کند، آلوده به اِچ آی وی نمی‌شود، انسان توسعه‌یافته برای وزارت، وکالت و مجلس رفتن دروغ نمی‌گوید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: خوشبختانه کادرسازی با انتخاب افراد سالم درحال انجام است، جز سلامت از «شانه‌ساز»، سرپرست فعلی سازمان غذا و دارو ندیدم، سید مسیح هاشمی را وقتی برای اداره امور آزمایشگاه‌ها می‌گذارم سالم‌ترین فرد است که وی را با هیچ پولی نمی‌شود خرید.

نمکی خاطرنشان کرد: بنابراین ما دو سیاست را دنبا می‌کنیم، یک اصلاح ساختار نظام هوشمند که سامانه‌ مربوطه به روز می‌شود، در تجهیزات پزشکی هم باگ‌های بدتر از دارو داشتیم که خوشبختانه درحال اصلاح است و سیاست دیگر چیدمان نیروهای پاکیزه بود، آنچه که امروز در سازمان غذا و دارو جاری است، اینکه ابتدا هیچ کس بر هیچ کس دیگر مزیت ندارد، اگر کسی در صنعت، واردات، توزیع و عرضه به بی‌عدالتی رسید با سامانه 190 به خود وزیر اعلام کند و مطمئن باشید همان روز جواب می‌گیرید.

وی افزود: بنده با احدی رودربایستی ندارم، این نخستین گام است و گام دوم اینکه اولویت ما در سازمان غذا و دارو تولید بر واردات است، سال گذشته از حدود 22 هزار میلیارد تومان بازار دارویی کشور، 3 درصد واردات که 30 درصد ارزش بازار دارویی کشور را به خود اختصاص داده است( غیر از اینکه حدود 2.5 برابر ارزبری داشته) و چیزی حدود 97 درصد تولید داخل، 70 درصد بازار دارویی کشور را داشته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در واقع 6 هزار و 900 میلیارد تومان برای این اندکی بیش از 3 درصد داروی وارداتی بازار دارویی کشور بلعیده شده است، یعنی بنده که قرار است کشور را اداره کنم و الان 1.2 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را در حوزه دارو می‌برم و گاهی اوقات بالای 50 درصد از پرداخت از جیب مریض متعلق به دارو است اگر بخواهم این را کم کنم باید آن رقم 3 درصد خورنده 30 درصد منابع ریالی کشور را به این سمت ببرم و راهی جز این ندارم، درست است که برخی از این 3 درصدها داروهای هایتک بوده و متعلق به کمپانی‌هایی هستند که پول بِرند می‌گیرند اما باید روزی این بالانس را تغییر دهم و جای آن هم همین جاست.

نمکی بیان کرد: یک روزی می‌توانستیم از رشد صحبت کنیم، اما امروز با وجود بخش‌های تحقیق و توسعه و شرکت‌های دانش‌بنیانی که داریم، این روا نیست که پول بِرند و تفاوت بِرند بدهیم درحالی که دانش فنی متمایز در آن نیست، هیچ کمپانی اروپایی امروز وجود ندارد که مواد اولیه را در اروپا بسازد، بلکه از کشورهایی مانند چین وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: باید کاری کرد که تولیدکننده داخلی به‌ویژه در زمینه مواد اولیه مظلوم واقع نشود، ما این قابلیت تاییدیه برای تولیدکننده بیرونی را در داخل کشور داریم، نباید درحالی که نمونه داخلی می‌تواند همه استانداردها را پاس کند کالای خارجی را با چندبرابر قیمت وارد کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: در آینده به دلیل اینکه از بیمه شدن محصولات با قیمت‌های پایین حمایت می‌کنم و مردم هم از لحاظ بنیه اقتصادی قابلیت پرداخت ما به تفاوت از جیب را نخواهند داشت، شما(تولیدکنندگان دارو) ضرر می‌کنید، بنابراین باید قیمت تمام‌شده را به گونه‌ای پایین بیاورید و به قیمت تولید داخل نزدیک کنید، مزیت‌های ویژه‌ای هم اگر دارید باید مورد توجه قرار گیرد.

نمکی افزود: هیچ اروپایی در شرایط سخت وسط رودخانه شما را سوار قایق خود نگه نخواهد داشت، تا زمانی که با دنیا گفتمان اینگونه داریم و تا زمانی که فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم و اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم که این جزء لاینفک اعتقادی نظام ماست، اروپا دنبال آمریکا می‌رود و هر جا هم اراده کند ما را وسط رودخانه پیاده می‌کند، بنابراین خیلی زلف خود را به بعضی‌ها گره نزنیم که یک‌باره دچار مشکل شویم.

وی تصریح کرد: بِرند هرجا، وسط رودخانه می‌تواند شما را پیاده کند، اما اگر به سمت خودکفایی رفتید آن زمان قدرت چانه‌زنی شماست که بالا می‌رود، رقیب می‌داند که نمی‌تواند کاری کند، کاری که پژو با ما کرد، وقتی دید بازار دست ماست و قطعات می‌سازیم کوتاه آمد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ما نمی‌توانیم فقط برای بازار داخل تولید کنیم و بگوییم به سوددهی رسیده‌ایم، اما قابلیت‌های این سرزمین قابل قیاس با ترکیه نیست، در صنعت داروسازی افرادی را داریم که در هیچ کدام از کشورها وجود ندارد، عربستان سعودی در برابر ایران عددی نیست، رقمی نیست که بخواهد بگوید من، آنها یک از سری روابط بین‌المللی که آن را هم خارجی‌ها برایشان فراهم کرده‌اند برخوردارند و تنهایی عرضه ورود به هیچ بازاری را ندارند، در آینده مطمئنا از همه اینها جلو می‌افتیم.

نمکی ادامه داد: صنعت داروسازی این سرزمین با دیرینه تابناکی که دارد قطعا یکی از بهترین‌های منطقه می‌شود و مطمئن باشید بازارها را پس می‌زند، تقاضا دارم که اگر سراغ بیرون می‌روید سراغ کمپانی‌های مولتی نشینال نروید چراکه در برد همه اینها یک صهیونیست وجود دارد و یک جایی شما را قیچی می‌کنند، بنابراین به دنبال فملی کمپانی‌ها و هایتک‌ها بروید.

وی عنوان کرد: پلاسما کالکشن مشکل ما را حل نمی‌کند باید به سمت پالایشگاه(در زمینه انقال خون) برویم، آنجا را هم بنده کن فیکون می‌کنم، برای همه اینها برنامه دارم، سوگند می‌خورم که هر جا دست از سر مردم برداریم، بگذاریم کار خود را انجام دهند، یک سیستم پاکیزه قرار دهیم، عدالت را برقرار کنیم، رانت را کنار بگذاریم و امضای طلایی را حذف کنیم، همین مردم به شدت می‌توانند مشکلات کشور را برطرف کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستاورد جدیدی در عرصه سلامت گفت: این هفته گواهینامه حذف سرخک را از سازمان جهانی بهداشت دریافت کردیم، الیمینیشن سرخک آن هم در کشوری به گستردگی ایران درحالی که نزدیک به 2 میلیون مهاجر بدون کارت رسمی داریم و کودکان اینها واکسینه شد‌ه‌اند برای دنیا خیلی است.

نمکی افزود: در منطقه، ایران و عمان موفق به کسب این دستاورد شدند، عمان که یک مجموعه دو میلیونی بوده و قابل قیاس با گستردگی ایران نیست، خوشبختانه دستاورد خوبی بود و امیدوارم که روزهای درخشان‌تری را در صنعت دارو کسب کنیم، روز نخست گفتیم خدایا کمک کن که ماهانه یک افتتاح خط داشته باشیم که این درخواست به لطف خداوند برآورده شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 16مهر1398 ، کدخبر: 2114143: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین