پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
بحث توسعه و الگوهای مرتبط با آن از مسائل چالش‌بر‌انگیز 4 دهه اخیر در دنیاست. رویکردهای توسعه در دهه‌های مختلف و همچنین در کشورهای مختلف تغییرات زیادی را به خود دیده‌اند و بنابر شرایط زمان که حاصل نیازهای اقتصادی و اجتماعی است، دچار تحول و بهسازی شده‌اند.
شعارسال: در این میان کشورهای پیشرفته نسبت به کشورهای جهان سوم در گرایش به الگوهای جدید و تطابق ساختار خود با مدل‌های جدید توسعه از دو مزیت نسبی برخوردار بودند؛ اول اینکه آنها توانسته‌اند مسائل و چالش‌های فرایند توسعه را به‌صورت زیرساختی و بطنی درک کنند و در نتیجه اهداف ، مدل خاصی از توسعه برای آن کشورها به‌صورت یک فرهنگ عمومی یا به عبارت بهتر یک باور ملی تبدیل می‌شود و دوم اینکه به‌دلیل این باور و عزم عمومی نسبت به اهداف توسعه قدرت تطابق‌پذیری و هماهنگ شدن با مشکلات و استفاده بهینه از دستاوردهای آن بسیار آسان‌تر و موفقیت‌آمیز‌تر بوده است. چالشی که کشورهای جهان سوم همیشه در گزینش مدل‌های توسعه خود با آن مواجه بوده‌اند، این است که آنها چون همیشه متاثر از فرایند‌های گذار در جهان بوده‌اند، هیچ گاه نتوانسته‌اند خود را با سرعت تغییرات و اثرات کاربردی هر یک از مدل‌های توسعه وفق دهند.

اما اتفاقی که در عصر حاضر افتاده و باعث ایجاد تحولی در الگوی توسعه پایدار شده است، بحث توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که از دیدگاه کارشناسان هم می‌تواند ابزار توسعه باشد و هم بستر توسعه. فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌دلیل کاربری‌های مختلف در حوزه‌های خدمات اجتماعی، علمی- آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و ... می‌تواند نقش بسزایی در بهینه شدن فرایند توسعه پایدار داشته باشد چراکه به‌دلیل قابلیت‌های گسترده و از همه مهم‌تر افزایش توان مدیریت ساختار جامعه بر مبنای فناوری اطلاعات امکان هدایت هرچه بهتر سرمایه‌های مادی و انسانی را در جهت اهداف فراهم می‌آورد. توجه به بحث توسعه پایدار مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما به عنوان یک کشور جهان سومی که از سرمایه‌های طبیعی و انسانی فراوانی بهره‌مند است، یک ضرورت حیاتی به‌ شمار می‌رود.

پدرام سلطانی نیز روز شنبه در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، یکی از روندهای برجسته و شناخته شده توسعه در دهه گذشته را توسعه مبتنی بر فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات دانست.

اما فناوری اطلاعات چیست و چگونه می‌تواند بر کسب‌وکارها اثر بگذارد و باعث توسعه آن شود؟
* فناوری اطلاعات و عناصر اصلی آن

فناوری اطلاعات به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رایانه می‌پردازد. به‌طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانه‌های الکترونیکی و نرم‌افزار سروکار دارد تا تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و امن انجام پذیرد.

فناوری اطلاعات متشکل از 4 عنصر اساسی است:

1) انسان: منابع انسانی، مفاهیم و اندیشه، نوآوری

2) ‌سازوکار: قوانین، مقررات و روش‌ها، سازوکارهای بهبود و رشد، سازوکارهای ارزش‌گذاری و مالی

3) ابزار: نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه و ارتباطات

4) ساختار: سازمانی، فراسازمانی مرتبط و جهانی

* فناوری اطلاعات و توسعه کسب‌وکار

دانش، در زمانی که ما از اقتصاد کالایی به اقتصاد اطلاعاتی تغییر وضعیت داده‌ایم، اساس اقتصاد نوین را تشکیل می‌دهد. بهره‌برداری کارآمد از اطلاعات مهم‌ترین عامل پیشرفت و کارایی کسب‌وکارها در عصر حاضر است به‌طوری که چگونگی و روش جمع‌آوری اطلاعات، مدیریت کاربرد اطلاعات، سرنوشت شکست یا بقای یک شرکت یا سازمان را رقم می‌زند. امروزه اطلاعات فراتر از مواد اولیه، سرمایه، نیروی انسانی و ماشین‌آلات به اساسی‌ترین رکن در تولید تبدیل شده است و کسب‌وکار موفق، کسب‌وکاری است که اطلاعات را به‌عنوان منبع تعیین و آن را سرنوشت‌ساز در تصمیم‌گیری تلقی کند و مدیریت بهینه اطلاعات را برای فعالیت‌ها ضروری می‌داند. استفاده از فناوری اطلاعات مزایای زیر را برای کسب‌وکارها خواهد داشت:

افزایش سرعت: محاسبه و پردازش سریع اطلاعات و انتقال فوری آن، زمان انجام کار را کاهش و درنتیجه بهره‌وری را افزایش می‌دهد و فناوری اطلاعات امکان جستجو و دستیابی سریع به اطلاعات را نیز فراهم می‌کند.

افزایش دقت: در مشاغل مبتنی بر انسان دقت انجام کار متغیر است، درحالی که تکنولوژی اطلاعات دقتی بالا و ثابت را تامین و تضمین می‌کند. در انواع فعالیت‌های پردازشی و محاسباتی دقت کامپیوتر به‌مراتب بیشتر از انسان است.

کاهش اندازه فیزیکی مخازن اطلاعات: با توسعه تکنولوژی اطلاعات و به‌کارگیری آن دیگر لزومی به حمل و نگهداری حجم زیادی از کتاب‌های مرجع تخصصی وجود ندارد. به‌راحتی می‌توان در هر دیسک فشرده اطلاعات چندین کتاب را ذخیره کرد.

رفع برخی از فسادهای اداری: استفاده از تکنولوژی اطلاعات شفافیت در انجام کارها را افزایش می‌دهد و بسیاری از واسطه‌ها را حذف می‌کند. این دو مزیت کلیدی منجر به رفع برخی از فسادهای اداری خصوصا در سطوح پایین می‌شود.

ایجاد امکان کار تمام وقت: به کمک فناوری اطلاعات بسیاری از استعلام‌ها و مراجعات افراد و غیره از طریق شبکه‌های کامپیوتری و به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد بنابراین می‌توان به‌صورت 24 ساعته از آن بهره گرفت.

ایجاد امکان همکاری از راه دور: مخابرات، تلفن، تله‌کنفرانس، ویدئوکنفرانس و همچنین سیستم‌های همکاری مشترک و غیره نمونه‌هایی از کاربردهای تکنولوژی اطلاعات در این زمینه‌اند.

* کاهش هزینه‌های سیستم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه کسب و کار صفحه 3 ، تاریخ انتشار: دوشنبه 4 مرداد 1395، شماره 863.

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین