پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع گفت: مناسب‌سازی سطح شهر تنها برای معلولان نیست بلکه برای افراد کم‌توان، سالمند، کودکان، مادران باردار و ... نیز یک نیاز محسوب می‌شود.
شعارسال: با اشاره به اینکه فعالیت انجمن حامیان شهر بدون مانع فقط برای معلولان نیست، اظهار کرد: از ابتدای سال 92 این انجمن تخصصی با همکاری تعدادی از افراد در رشته‌های مهندسی عمران، معماری، شهرسازی و ترافیک به ثبت رسیده و تا اوایل سال جاری نیز حدود 700 نفر در مشهد عضو داشته است.

وی ادامه داد: اعتراض‌های معلولان را در این انجمن به گوش مسئولان می‌رسانیم به طور مثال در سال 92 یک فرد کم‌بینا در مسیر عزیمت به مشهد در چاله‌ای به عمق 9 متر افتاد و آسیب دید، باتوجه به عدم ایمنی در شهرها خیلی از کم‌بینایان و نابینایان به طور مستقل رفت‌وآمد نمی‌کنند و این امر موجب گوشه‌نشینی آنان می‌شود.

مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع خاطرنشان کرد: هنوز مبحث 12 در ساخت‌وسازها به طور کامل اجرا نمی‌شود و وقتی چنین موضوعاتی در دستور کار نباشد صدمات به معلولان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: استانداردسازی فضای شهر از مهم‌ترین مولفه‌های مطلوبیت شهر و معابر برای معلولان و حتی افراد سالم است.

حسینی با اشاره به اینکه در مکان‌هایی که شاهد توسعه جدید هستیم پیاده‌روسازی را مشاهده نمی‌کنیم، ‌اظهار کرد: در حال حاضر درصد کمی برای مناسب‌سازی سطح شهر قائل هستیم و می‌توان گفت حدود 10 درصد شهر مشهد برای معلولان مناسب‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه بهسازی در سطح شهر انجام شده، اما مناسب‌سازی نشده است، افزود: بعضی از ادارات مانند بانک‌ها، مطب‌ها، مدارس، مساجد و ... هنوز در زمینه مناسب‌سازی مشکل دارند، بحث مناسب‌سازی در استاندارد کردن مساجد برای حضور معلولان را از سال 88 پیگیری کرده‌ایم، اما متاسفانه در مساجد جدیدی که ساخته شده ضوابط معلولان در نظر نگرفته نشده و طبق بازدیدی که سال 93 با همکاری استانداری، ‌راه و شهرسازی، نظام مهندسی، بهزیستی و ... از سطح مشهد انجام شد تنها پنج درصد از مساجد مناسب‌سازی شده بود.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم کمبود امکانات و محدودیت‌های منابع مالی تلاش کردیم در سال جاری،‌ کلاس‌های آموزشی برای متخصصان رشته‌های معماری، شهرسازی و عمران برگزار کنیم.

حسینی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی برای مناسب‌سازی سطح شهر، اظهار کرد: به طور مثال افراد سالم باید در نظر داشته باشند که در پارکینیگ ویژه خودروی معلولان پارک نکنند، به نظر می‌رسد که هنوز در این مسائل نیاز به گوش شنوا داریم.

مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع تصریح کرد: از ابتدای سال گذشته بر طبق قانون، شهرداری‌ها موظف شدند از صدور پروانه و پایان کار برای آن دسته از ساختمان‌هایی که ضوابط مربوط به معلولان را رعایت نکرده‌اند، جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: این موضوع در هیات چهار نفره استان که متشکل از معاون عمران استانداری، شهردار مشهد، رئیس سازمان نظام مهندسی استان و مدیرکل راه و شهرسازی استان بود، ابلاغ شد، اما بازهم متاسفانه آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نمی‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 10 مرداد 1395 ،کد خبر: 95050105605،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین