پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱
به دنبال انتشار کلیپی درباره انجام عملیات آبخیزداری بی ضابطه در "دشت گرچال" واقع در حوضه افجه لواسان که باعث تخریب کوه ها و صخره های بالادست و دستکاری نامتوازن در طبیعت شده بود، دفتر روابط عمومی و امور بین الملل "سازمان جنگل ها،مراتع وآبخیزداری کشور" جوابیه ای را به دفتر اسکان نيوز ارسال کرد. متن این جوابیه را در مطلب پیش رو می خوانید؛
شعار سال:به دنبال انتشار کلیپی درباره انجام عملیات آبخیزداری بی ضابطه در "دشت گرچال" واقع در حوضه افجه لواسان که باعث تخریب کوه ها و صخره های بالادست و دستکاری نامتوازن در طبیعت شده بود، دفتر روابط عمومی و امور بین الملل "سازمان جنگل ها،مراتع وآبخیزداری کشور" جوابیه ای را به دفتر اسکان نيوز ارسال کرد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی
خبرگزاری محترم اسکان نيوز
با سلام و احترام؛

به استحضار می‌رساند طی هفته های گذشته گزارشی ویدئویی از زبان یکی از طرفداران محیط زیست درباره اجرای طرح آبخیزداری در دشت گرچال در حوضه افجه لواسان شد که از نظر ایشان سبب ایجاد چالش در بخش‌هایی از طبیعت این منطقه شده است. با عنایت به لزوم روشنگری در این خصوص، خواهشمند است توضیحات دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور جهت روشنگری و اطلاع رسانی به افکار عمومی از طریق آن رسانه منتشر گردد.

آبخیزداری؛ مناسب‌ترین روش برای سازگاری با تغییرات اقلیمی است

شرایط اقلیمی کشور و قرار گرفتن ایران بر روی کمربند خشک و نیمه خشک سبب شده است که کشور ما همواره با بلایای طبیعی نظیر سیل، خشکسالی و فرسایش خاک مواجه باشد. از این رو برای سازگاری با تغییر اقلیم و بهره‌گیری از علوم و فنون روز دنیا، علوم مهندسی آبخیزداری و پروژه‌های مرتبط با آن از مناسب ترین دستاوردهای کشورهای پیشرفته و در حال توسعه با نگرش بومی سازی مورد اهمیت و توجه خاص قرار گرفته است.

کشور ایران با تجربه‌ای در حدود شش دهه در حوزه اجرای آبخیزداری برای کنترل و کاهش قدرت تخریبی سیلابها و تغذیه آبخوان‌ها، طی سه سال جاری در بین کشورهای آسیایی پیشرو محسوب می شود. در این بین انتقاد و بعضاً اختلاف نظرهای کارشناسی بهمراه هجمه رسانه‌ای یک سویه، رسالت این نهاد را بیش از پیش در قبال مردم آسیب پذیر روستایی دو چندان می نماید.

روابط عمومی سازمان جنگل‌ها ضمن تشکر و قدردانی از دوستداران محیط زیست به استحضار می‌رساند حوضه آبخیز افجه در بالادست بخش لواسان، حوضه‌ای است کوهستانی با شیب تند و ساختار زمین شناسی حساس و در معرض انواع حرکات توده‌ای و زمین لغزش‌ها و فرسایش خندقی و واریزه های آذرآواری می‌باشد که در طول سنوات گذشته تحت تغییرات کاربری توسعه باغات و اراضی مسکونی فارغ از تشکیل ده‌ها پرونده تخلف و تصرف اراضی ملی، متاسفانه از مستعدترین حوضه های سیل خیز با انواع فرسایش و رسوب زایی شدید است.

وجود ده ها کیلومتر ایل راه‌ها و انواع تخلفات و تصرفات در حریم دهیاری و استقرار غیر قانونی گیت ورودی در اراضی ملی برای آفرودسوارها توسط دهیاری، و تشکیل پرونده‌های متعدد تجاوز به حریم اراضی ملی، بی تردید در مخالفت با منافع زمین خواران، حضور مشروع مسئولین و زحمت کشان عرصه آبخیزداری و منابع طبیعی را آشکار می سازد.

چنانچه برای احداث سازه‌ای گابیونی کوچک با حجم عملیات سنگی 800 مترمکعب با استفاده از یک دستگاه بیل مکانیکی در مدت 15 روز و احداث 75 متر مسیر دسترسی به مکان سازه از ایل راه موجود، به اتهام راهسازی و هجوم بولدوزرها به دشت بکر و دست نخورده گرچال افجه متهم شده است که آنهم بعد از اتمام عملیات اجرایی به حالت اولیه برگردانده شده و هجوم آفرودسوارها به دلیل استقرار گیت در دهیاری افجه و دریافت پول و ارائه مجوز به آفرودسوارها از ایل راه ها در طول سنوات گذشته و حال در شرف انجام است که با شکایت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات برخورد قانونی لازم انجام می‌گیرد.

همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های این دوستدار محیط زیست، حمل سنگ از محلی دیگر پیشنهاد شده است، بدیهی است حمل 80 کامیون با حجم 10 مترمکعب سنگ با راه سازی و تعریض راه دسترسی آینده، می‌تواند همسویی خواسته قلبی زمین‌خواران منطقه باشد. لذا در مقایسه با وجود یک دستگاه بیل مکانیکی و استفاده از سنگ‌های رها شده ناشی از حرکات توده‌ای گذشته به مراتب نه تنها آسیبی به طبیعت وارد نمی‌سازد بلکه با جمع‌آوری و تحکیم آن در سازه توریسنگی برای کنترل فرسایش عمیق خندقی و پیشگیری از توسعه و تخریب دشت نقش خود را ایفا می نماید.

از آنجایی که حوزه‌های آبخیز بالادست مناطق مسکونی عمدتاً از اراضی کوهستانی پرشیب و حساس به فرسایش و رسوب با خطرات سیلاب در محدوده شهرستان‌های شمیرانات، تهران، دماوند، پردیس، فیروزکوه، شهرری و پاکدشت واقع شده است، لزوم توسعه و بسیج ملی همه ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط و ذینفع برای همکاری و همیاری در مدیریت جامع حوضه آبخیز و کاهش آسیب های ناشی از سیلاب در سنوات آتی حیاتی و اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.

لذا به اقتضای این رسالت عظیم در سال گذشته 200 میلیون دلار و در سال جاری 150 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های آبخیزداری کشور با اذن مقام معظم رهبری تخصیص یافته است. حاصل این تدبیر و حمایت با اعتباری بالغ بر 280 میلیارد ریال در سال جاری، 19 پروژه آبخیزداری دراستان تهران اجرا و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
تعداد بازدید : 11

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اسکان،تاریخ انتشار:28مهر1398،کد خبر:۲۳۳۶۳،eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین