پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۰۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
راه‌اندازی مجتمع شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ و رسانه اقدامی مؤثر در دوره تحول قوه قضائیه است که می‌تواند موجب کاهش ورودی پرونده‌های حوزه رسانه به دستگاه قضائی شود.

شعار سال: بالا بودن حجم ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضائی همواره یکی از مشکلات و دغدغه اصلی مسئولان قضائی در دوره‌های مختلف بوده است و در جامعه طوری القا شده است که هر مشکلی را باید به محاکم قضائی کشاند که فکری اشتباه و بی‌فایده محسوب می‌شود، چراکه برخی از پرونده‌ها قطعاً با ورود ریش‌سفیدها و بزرگان محله و روستاها قابل حل خواهد بود.

نکته‌ای که حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز به آن تأکید داشتند و در این راستا شوراهای حل اختلاف استان‌ها را مکلف کرده تا با تلاش بیشتر، برای جلوگیری از رسیدن پرونده‌ها به دادگاه و محاکم اقدام کنند و طبیعی است که بسیاری از پرونده‌های مالی، خانوادگی و نزاع و ... که با شکایت شاکی خصوصی آغاز می‌شود، می‌تواند با کدخدامنشی و اقدامات شوراهای حل اختلاف به صلح و سازش برسد و نتیجه این کار هم، کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضائی و کاهش جمعیت کیفری در کشور است.

براساس گزارش‌های موجود حدود ۱۸ هزار زندانی جرائم غیرعمد در کشور داریم که اگر شوراهای حل اختلاف تلاش بیشتری در نزدیک کردن طرفین دعوا به یکدیگر انجام دهند قطعاً این آمار کاهش چشمگیری خواهد داشت، چراکه زندانی کردن این افراد علاوه بر افزایش جمعیت کیفری کشور، موجب آسیب دیدن خانواده این افراد در زمینه‌های مختلف می‌شود.

در دوره تحول قوه قضائیه توجه ویژه‌ای به کاهش ورودی پرونده به محاکم قضائی و کاهش جمعیت کیفری شده است؛ یکی از اقداماتی که در این زمینه مؤثر واقع شد، فعال شدن شوراهای حل اختلاف در دادگستری‌ها بود که بیشتر پرونده‌ها را تا جایی که امکان دارد به سمت صلح و سازش ببرد.

بحث بالا بودن حجم ورودی پرونده‌ها فقط مربوط به مسائلی چون نزاع، مالی و اختلافات خانوادگی نیست بلکه در سال‌های اخیر پرونده‌های بسیاری در حوزه رسانه و دعاوی که بین رسانه‌ها وجود داشته وارد دستگاه قضائی شده است و طبیعی است که اگر شورای حل اختلاف در زمینه فرهنگ و رسانه نیز فعال شود، این مورد نیز در راستای کاهش ورودی پرونده در این موضوع خاص نیز مؤثر خواهد بود.

این موضوع در نشست صمیمی که اصحاب رسانه با رئیس قوه قضائیه در ماه رمضان داشتند، مطرح شد و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدابراهیم رئیسی نیز با بیان این‌که آزادی مطبوعات قطعاً مورد حمایت دستگاه قضائی است، این موضوع را به نفع مردم، جامعه و در راستای روشنگری دانست و این قول را به صاحبان رسانه داد تا در اسرع وقت مجتمع شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ، هنر و رسانه افتتاح شود و بعد از مدتی کوتاه از این اظهارنظر، سرانجام در ۱۵ مرداد ۹۸ این مجتمع راه‌اندازی شد تا خبرنگاران و صاحبان قلم که پلیس بین مردم و مسئولان هستند بدون دغدغه بتوانند به رسالت خود که همان اطلاع‌رسانی دقیق بر مبنای صداقت است بپردازند.

درحال حاضر حدود ۵ هزار و ۷۰۰ رسانه فعال و ۱۲ هزار خبرنگار در کشور مشغول به کار هستند و در این سال‌ها شکایت از رسانه‌ها و احکام قضائی علیه آن‌ها به معضلی بین اصحاب رسانه تبدیل شده بود که امنیت شغلی خبرنگاران را تهدید می‌کرد و قطعاً با راه‌اندازی شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ، هنر و رسانه خبرنگاران می‌توانند بدون دغدغه به کار خود بپردازند، چراکه فلسفه این شورا حل مشکلات با ریش‌سفیدی و کدخدامنشی است. از طرفی همه واقفیم که بسیاری از پرونده‌هایی که در حوزه رسانه به دادگاه می‌رود، قبل از ورود به دادگاه قابل حل خواهد بود.

«غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه نیز پانزدهم مرداد ماه امسال درباره برنامه‌های تحولی قوه قضائیه در راستای ارتباط با رسانه‌ها اظهار کرده بود که در عناوین و برنامه‌های مختلفی که در سند تحول قوه قضائیه مورد عنایت ریاست دستگاه قضاست، توسعه ارتباطات قوه قضائیه با جامعه رسانه‌ای، هنری و فرهنگی کشور و گسترده‌تر از آن با جامعه نخبگان و فراتر از آن کل شهروندان است و ما عهده‌دار خدمت به مردم هستیم تا ارتباطات در حوزه‌های مختلف گسترش یابد و در این راه گام برمی‌داریم؛ همان‌طور که در حوزه تهران به جای شعب اقتصادی، مجتمع ویژه اقتصادی را تأسیس کردیم و از کارشناسان متخصص و آموزش دیده در این حوزه استفاده کردیم، در حوزه شورای حل اختلاف هم همین دیدگاه تخصصی را داریم که باید شوراهای حل اختلاف و صلح و سازش داشته باشد و ما معتقد به حضور عناصر کارآمد در حوزه حل اختلاف رسانه‌ها هستیم و به‌دنبال این هستیم که شوراهای حل اختلاف به سمت حداکثری صلح و سازش بروند که تأسیس این مجتمع با همین رویکرد اتفاق افتاده است

راه‌اندازی مجتمع ویژه فرهنگ و رسانه علاوه بر این‌که به دعاوی بین رسانه‌ها خواهد پرداخت می‌تواند در راستای الگوسازی فرهنگ ارزشمند صلح و سازش اقدام کند. یکی از فواید این مجتمع این است که قدرت دسترسی به مسائل پیشگیرانه را بیشتر می‌کند و بسیاری از اختلافات و دعواهای رسانه‌ای به‌دلیل عدم تعامل و گفتگو رخ می‌دهد و به‌دلیل این‌که در این مجتمع متخصصان رسانه‌ای و قضائی توأمان با هم فعالیت می‌کنند، می‌توانند جلوی بسیاری از اختلافات رسانه‌ای را بگیرند.

دغدغه اصلی دستگاه قضائی حجم بالای ورودی پرونده به محاکم است

در این راستا حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با عملکرد شوراهای حل اختلاف به خبرنگار آنا گفت: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دستگاه قضائی در تمام دوره‌ها حجم بالای ورودی پرونده‌ها به سیستم بوده است و دستگاه قضائی نیز به دلایل مختلفی نظیر کمبود قاضی روند رسیدگی به پرونده‌ها را طولانی کرده است لذا در دوره تحول دستگاه قضائی اقدامات بسیاری در راستای کاهش حجم ورودی پرونده‌ها و کاهش جمعیت کیفری صورت گرفته است که در همین راستا توجه به زندانیان جرائم غیرعمد در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف در دوره تحول دستگاه قضائی فعالیت خود را افزایش دادند و خوشبختانه تعداد پرونده‌هایی که در این مدت با صلح و سازش مواجه بوده رشد خوبی نسبت به گذشته داشته است و از طرفی همه باید بدانند که زندانی کردن افراد به‌خصوص افرادی که جرائم غیرعمد انجام می‌دهند دردی را دوا نمی‌کند، بلکه موجب آسیب دیدن خانواده‌های آن‌ها نیز می‌شود. ما معتقدیم بسیاری از پرونده‌هایی که وارد دادگاه می‌شود این امکان را دارد تا با کدخدامنشی و تلاش شوراهای حل اختلاف به نتیجه و صلح و سازش برسد.

نوروزی راه‌اندازی شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ، هنر و رسانه را اقدامی مفید دانست و تأکید کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه باید امنیت شغلی داشته باشند و قطعاً این شورا می‌تواند جلوی ورود بسیاری از پرونده‌های حوزه رسانه به دادگاه را بگیرد و قوه قضائیه همان رویکردی که در کاهش حجم ورودی پرونده به محاکم دارد را در حوزه رسانه نیز پیش گرفته است.

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم تعامل قوه قضائیه با اصحاب رسانه بیشتر از گذشته باشد تا خبرنگاران بتوانند به‌راحتی به رسالت خود بپردازند.

براساس این گزارش، خبرنگاران هیچ‌گاه امنیت شغلی نداشته و حتی برخی از این افراد به‌دلیل گزارش و مصاحبه‌هایی که انجام دادند مأخذه و بعضاً کار خود را از دست دادند و در حقیقت طبیعی است که زور خبرنگاران هرگز به صاحبان قدرت در زمینه‌های مختلف نخواهد رسید، لذا امیدواریم قوه قضائیه همان‌طور که به‌صورت جدی به بحث فعالیت شوراهای حل اختلاف پرداخته است، به فعالیت شورای حل اختلاف ویژه فرهنگ و رسانه نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد تا کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضائی در این حوزه را نیز شاهد باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی ، تاریخ انتشار 3 آبان 98، کد خبر: 441884، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
0
کار خوبیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین