پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۸۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
کارشناس مسائل بین الملل گفت: گام چهارم ایران اخطار جدی برای اتحادیه اروپا خواهد بود تا به تعهدات خود عمل کند.
شعار سال:کارشناس مسائل بین الملل گفت: گام چهارم ایران اخطار جدی برای اتحادیه اروپا خواهد بود تا به تعهدات خود عمل کند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل، درباره گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران، گفت: در طول ماه‌های گذشته  علی رغم اینکه ایران ۳ گام را در راستای کاهش تعهدات برجامی اش برداشته، اما اتحادیه اروپا همچنان به تعهدات خود عمل نکرده و به نوعی کارشکنی می‌کند، همچنین با وقت کشی سعی در وارد کردن فشار به ایران را دارد تا کشورمان به صورت یکجانبه تعهدات خود را انجام دهد.

او افزود: گام چهارم کشورمان اخطاری جدی برای اتحادیه اروپا خواهد بود که اگر به تعهدات خود عمل نکند، ایران ابزار‌ها و برگ‌های برنده زیادی در اختیار خواهد داشت که می‌تواند از آن استفاده کند.

هانی زاده تصریح کرد: دو ماده ۲۶ و ۳۶ از توافقنامه برجام  به ایران حق می‌دهد که اگر طرف‌های دیگر توافق هسته ای به تعهدات خود عمل نکردند، ایران نیز تعهدات خود را کاهش دهد؛  برداشتن گام های تدریجی کاهش تعهدات حق قانونی و طبیعی کشورمان است.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: اتحادیه اروپا هیچگاه به تعهدت ۱۱ گانه خود عمل نکرده و گام چهارم ایران، تقریبا نهایی شده است.  همچنین کشورمان باید به غنی سازی خود ادامه دهد، چراکه ایران این حق را دارد تا از همه ابزار‌های فشار متقابل استفاده کرده و در نهایت به تدریج از برجام خارج شود.

او ادامه داد: اگر همچنان اتحادیه اروپا به پیروی از سیاست‌های آمریکا ادامه دهد و تعهدات خود را انجام ندهد، ایران چاره‌ای جز خروج تدریجی از برجام ندارد، ولی به هر حال این خروج باید تدریجی و همراه با سازوکار‌های سیاسی باشد تا جامعه جهانی متوجه شود که ایران در طول ۴ سال گذشته به تمام تعهدات خود عمل کرده و اتحادیه اروپا در مقابل هیچگونه اقدامی در راستای اجرایی کردن تعهداتش انجام نداده است.

رئیس‌جمهور کشورمان کمیته‌ای برای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی تشکیل داده‌اند، بنابراین اگر به چارچوب دلخواه خود با اروپایی‌ها نرسیم، برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی اقدام می‌کنیم.

ایران کاهش تعهدات برجامی خود را از ۱۸ اردیبهشت سال‌جاری آغاز کرده است و مهلت اجرای گام سوم ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی ۱۵ آبان پایان می‌پذیرد و پس از آن قرار است ایران گام چهارم را اعلام کند.

همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم در این باره، گفته است که اگر ایران به منافع اقتصادی مشروع خود دست نیابد، برداشتن گام چهارم تهران برای کاهش تعهداتش ذیل برجام اجتناب ناپذیر است.

ریابکوف در نشستی با شرکت کنندگان در برنامه سالانه آموزشی و علمی «گفت‌وگو به نام آینده»که توسط صندوق دیپلماسی عمومی الکساندر گورچاکوف برگزار می‌شود، تاکید کرد که تهران مدت‌ها پیش اعلام کرد اگر پیشرفتی از سوی دیگر طرف‌های برجام در تضمین منافع اقتصادی مشروع این کشور مشاهده نشود، هر دو ماه اقدامات مقتضی را انجام خواهند داد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:7آبان1398،کدخبر:www.yjc.ir،7119679
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین