پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۷۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به عملکرد دولت‌های اروپایی در عدم پایبندی به تعهدات برجامی، خروج از برجام و بعد از آن خروج از معاهده NPT باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

شعار سال: حدود 10 روز تا پایان فرصت 60 روزه سوم ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام به ویژه اروپایی‌ها برای اجرای تعهداتشان باقی مانده و تاکنون شاهد تحولی از سوی آنها نبودیم و 14 آبان ماه نیز این فرصت پایان می‌پذیرد، در همین خصوص «فواد ایزدی» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل اظهار داشت: بعید می‌دانم اروپایی‌ها در این مدت بخواهند کاری انجام دهند و شواهدی هم وجود ندارد که به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنند.

وی با بیان اینکه مقامات وزارت خارجه ایران تکیه کلامی دارند که «وقت اروپایی‌ها رو به پایان است»، گفت: یک سال است این تکه کلام را استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد این جملات، برای طرف اروپایی تکراری شده و خیلی توجه جدی به آن ندارد.

*سه گام برداشته شده خیلی جدی نبوده

ایزدی درباره سه گام قبلی کاهش تعهدات برجامی عنوان کرد: قدم‌هایی که تا الان برداشته شده خیلی جدی نبوده است. حتی برخی اوقات مقامات اروپایی به این مسئله اشاره می‌کنند که سه گام قبلی خیلی گام‌های مهمی نبوده و چندی پیش هم از خانم موگرینی پرسیدند با توجه به گام‌هایی که ایران برداشته شما قرار است چه پاسخی بدهید؟ که ایشان جواب داد ایران خیلی کار جدی نکرده که نیاز به پاسخ جدی داشته باشد.

وی افزود: تا زمانی که اروپایی‌ها هزینه‌ای برای فعالیت‌های ضد ایرانی پرداخت نکنند، کار جدی انجام نخواهند داد و این قدم‌هایی که تا الان تعریف شده نیز قدم‌های جدی نبوده است، یعنی کار جدی انجام نشده و فاصله زمانی زیادی هم بین این قدم‌ها بوده است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: زمانی شما به طرف مقابل فرصت می‌دهید که ندانید با دادن این فرصت، کاری را که باید انجام می‌داد، انجام نخواهد داد؛ ولی اگر از اول بدانید قرار نیست طرف مقابل کاری را انجام دهد، دادن فرصت زیاد، اصل داستان را زیر سؤال می‌برد و نشانه ضعف طرف ایرانی محسوب می‌شود.

* خروج از برجام و بعد از آن خروج از NPT در دستور کار دولت قرار گیرد

ایزدی اضافه کرد: با توجه به عملکرد دولت‌های اروپایی، بحث خروج از برجام و بعد از آن خروج از معاهده NPT باید در دستور کار دولت باشد و سرعت این خروج هم باید در حدی باشد که طرف مقابل این بحث‌ها را جدی بگیرد.

به باور وی تا زمانی که وضعیت فعلی را داریم، طرف اروپایی و آمریکایی این موضوع را جدی نمی‌گیرند.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه این گفتگو با بیان اینکه سیاست ترامپ نسبت به ما جواب نداده و زیر سؤال رفته، عنوان کرد: حتی برخی نهادهای صهیونیستی، سیاست‌های ترامپ را زیر سؤال می‌برند، چرا که ترامپ در سه سال گذشته نه توانسته ایران را سرنگون کند و نه توانسته امتیاز جدی بگیرد و برعکس آمریکایی‌ها ضرباتی را از طرف جمهوری اسلامی دریافت کردند که در برخی موارد ضربات کاری بوده است.

وی با ذکر این نکته که چون سیاست ترامپ تحت فشار و زیر سؤال است، شکست این سیاست باید جدی‌تر مطرح باشد، اظهار داشت: هر باری که مقامات ما صحبت از مذاکره، رفراندوم و شک در اجرای سیاست فعلی می‌کنند، این نوعی تنفس مصنوعی برای آقای ترامپ و اطرافیان او و سیاست شکست خورده‌اش است.

فواد ایزدی گفت: مقامات وزارت خارجه ما باید به این نکته آگاه باشند که آزموده را آزمودن خطاست. اروپایی‌ها وضعیت خودشان را مشخص کردند و نه تنها در رابطه با برجام کاری نکردند، بلکه در هفته‌های گذشته بیانیه ضد ایرانی صادر و ایران را به فعالیت‌هایی متهم کردند و این نشانگر سیاست‌های خصمانه اروپایی‌ها در قبال ایران است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: این حالت صبر، تحمل و مماشات نتیجه‌اش غیر از وضعیت فعلی نخواهد بود. در حال حاضر ما در شرایطی قرار داریم که هم تحریم‌های قبل از برجام و هم تحریم‌های بعد از برجام را داریم و هم اینکه صنعت هسته‌ای کشور دستاوردهایی را که قبل از برجام داشت، دیگر ندارد. 10 هزار کیلوگرم اورانیوم 3.67 درصد غنی شده در کشور نیست و در راکتور اراک نیز شرایط قبل از برجام وجود ندارد و وضعیت نطنز و فردو هم تغییر کرده و در کل شرایط ما خوب نیست.

*سیاست برجامی دولت جواب نداده

وی افزود:‌ قطعا سیاست برجامی دولت جواب نداده و هر چه زودتر این سیاست اصلاح شود، منافع ملی کشور سریع‌تر تأمین خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت: ما سه گام برداشتیم و نتیجه مثبتی نداشته است، این گام‌های کوچک با فاصله زمانی زیاد جواب نداده است. ما مشکلی با زمانبندی خروج از برجام نداریم، ولی زمانبندی باید سرعتش بیشتر شده و گام‌ها قوی‌تر برداشته شود.

وی در پاسخ به این سؤال که ایران در گام چهارم چه اقداماتی را در دستور کار قرار دهد؟ عنوان کرد: ایران باید به شرایط قبل از برجام در حوزه توانمندی‌های هسته‌ای بازگردد، چرا که اهرم بازدارنده‌ای برای کشور ایجاد می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 7 آبان 98، کد مطلب: 13980804000402: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین