پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
دبیر شورای نگهبان با اشاره به انتخابات سال 96 به عنوان یکی از اولویت‌های کاری شورای نگهبان، اعلام کردکه «در ارتباط با این موضوع نظرمان این است که دقت کنیم تا اگر اشکالاتی در گذشته وجود داشت، این اشکالات برطرف شود.
شعارسال: در گذشته اشکالات زیادی بوده و اشتباهاتی صورت می‌گرفته و برخی اوقات گزارش‌هایی می‌آمده که درست نبوده و در گزارش دقت نشده است».

به گزارش تسنیم، آیت الله احمد جنتی در حاشیه جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر و در پاسخ به این سؤال که اشکالات یاد شده در ارتباط با احراز صلاحیت‌ها بوده یا خیر گفت: «هم در احراز صلاحیت‌ها و هم در بحث اجرا و روز رأی‌گیری بویژه مسأله خرید آرا اشکالاتی وجود داشت. متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که خرید آرا در حال رایج شدن است و همین مسأله باعث می‌شود مجلس شورای اسلامی مرکزی برای سرمایه‌داران و پولداران ‌شود. یعنی هر کسی پول بیشتری دارد، می‌تواند به مجلس برود».

آیت‌الله جنتی 6 ماه پیش در پاسخ به منتقدین رد صلاحیتها چند بار اعلام کرده بود که به عنوان مجری قانون اساسی از «حق ملت» در این خصوص دفاع خواهد کرد و تأکید داشت: «ما بر اساس مستندات عمل می‌کنیم و به حرف و شایعه به هیچ وجه توجه نداریم».

آن زمان هم البته دبیر شورای نگهبان کار این مجموعه را بی اشکال نمی‌دید. او که معتقد بود بررسی 12 هزار نامزد انتخاباتی در فرصت محدود توسط 12 عضو شورای نگهبان کار بسیار سخت و سنگینی است، دو اظهار نظر مهم در روزهای قبل و بعد از انتخابات در این مورد انجام داد.

یک بار در فاصله دو روز مانده به انتخابات در جمع مردم ورامین برای رد صلاحیت هر کس که «کمترین سهم را در فتنه داشت» سخن گفت و البته تأکید کرد که «مردم باز هم مراقب باشند تا اگر کسی از دستمان در رفته، به او رأی ندهند».

یک بار هم روز 18 اسفند، 11 روز بعد از انتخابات در اجلاسیه خبرگان رهبری ابتدا ثبت نام 12 هزار نامزد برای انتخابات را «غیر طبیعی و سیاسی‌کاری» خواند و گفت: «این موضوع باید اصلاح شود و یکباره این حجم از پرونده به شورا نیاید. لازم است با تصویب قانونی، از اول محدودیت‌هایی لحاظ شود تا از حجم پرونده‌های ثبت نامی کاسته شود.» این دو اظهار نظر که به فاصله دو هفته از همدیگر و همین پنج ماه پیش انجام شده‌اند، بیانگر آن بود که آیت‌الله جنتی ریشه کاستی های شورای نگهبان را در خارج از چارچوب عملکرد این نهاد می داند. از این منظر، سخنان دیروز وی درباره وجود اشکال در «احراز صلاحیت»ها نکته ای تازه است.

* هشدار مشابه وزیر کشور

موضوع مورد اشاره دیگر دبیر شورای نگهبان تأثیر «خرید رأی» در نتایج انتخابات است . آیت‌الله جنتی تأکید کرد این رفتار در حال «رایج شدن» است.

سال گذشته نیز وزیر کشور درباره پیامدهای نفوذ «پول های کثیف» به عرصه رقابتهای انتخاباتی هشدار داده بود که بازتاب های موافق و مخالف بسیاری برانگیخت. اینک سخنان دبیر شورای نگهبان، خود تأیید کننده درستی هشدار رحمانی فضلی است و بار دیگر اذهان عمومی را به سمت یافتن راهکارهایی برای مهار خرید رأی جلب کرد.

اکنون بیش از هر زمان دیگری اجماعی پیرامون ضرورت اصلاح قانون انتخابات شکل گرفته و در این میان، نگاهها به سمت نمایندگان مجلس است تا این مطالبه ملی را با اولویت در دستور کار قرار دهند.

* تعامل بیشتری با مجلس می کنیم

آیت الله احمد جنتی همچنین درباره اولویت‌کاری شورای نگهبان در دوره جدید اظهار کرد: کارهای ما عمدتاً دو قسمت است؛ یک قسمت مربوط به مصوبات مجلس، قانون و کارهای حقوقی است که به همان صورت قبل ادامه دارد. دبیر شورای نگهبان ادامه داد: البته در این قضیه بنا داریم تفاهم بیشتری با مجلس شورای اسلامی داشته باشیم و به مشکلات مجلس توجه کنیم و مجلس نیز به مشکلات ما توجه داشته باشد. آنها یک توقعاتی از ما دارند و طبعاً ما نیز توقعاتی از آنها داریم که باید بتوانیم به تفاهم برسیم.

جنتی افزود: بنا داریم بیشتر با آقای لاریجانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلساتی داشته باشیم تا همدیگر را بهتر درک کنیم.

دبیر شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که دقیقاً چه انتظاری از مجلس شورای اسلامی دارند گفت: از مجلس انتظار داریم قبل از اینکه ما اظهارنظر کنیم روی مصوبات بیشتر کار کنند. به عنوان مثال خیلی از قوانین بار مالی دارد که بر دولت تحمیل می شود و قطعاً این قوانین در شورای نگهبان مورد ایراد قرار می‌گیرد.

انتظار داریم نمایندگان مجلس، قانونی که بار مالی بر ذمه دولت می‌گذارد تصویب نکنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران صفحه 2، تاریخ انتشار: دوشنبه 11 مرداد 1395، شماره : 6274.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین