درهمینحال این آمارها از وجود ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در کشور حکایت دارد. رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد اضافه کرد: ۵۳ درصد مردم ایران حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند و ۷۲ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال در این شبکههای اجتماعی عضویت دارند. بررسیها نشان میدهد که به صورت میانگین ایرانیها پنج تا ۹ ساعت در روز در شبکههای اجتماعی حضور دارند و میانگین این حضور در دنیا ۱۶ ساعت در ماه است. وی گفت: پیشبینی میشود تا چهارسال دیگر، میانگین حضور در شبکههای اجتماعی در دنیا به ۱۲۰ ساعت در ماه رشد پیدا کند. موسویان با بیان اینکه ۲۰ میلیون کاربر بازیهای رایانهای در کشور وجود دارد، گفت: سالانه بالغ بر 14.6 میلیاردساعت صرف بازیهای رایانهای و موبایل در ایران میشود. مشاور وزیر ارشاد با تأکید بر ظرفیت بالقوه بازار فناوری اطلاعات ایران برای سرمایهگذاری، به هشتبرابرشدن ظرفیت پهنای باند کشور در سهسال اخیر اشاره کرد و گفت: هماکنون وبگاههای پربازدید در ایران، وبگاههایی است که در داخل ایران، میزبانی میشوند و بعد از وبسرورهای ایرانی، سایتهای ایرانی که در آمریکا میزبانی میشوند در رده دوم قرار دارند. وی در مورد پرمخاطبترین محتواهای سایتهای ایرانی نیز گفت: کاربران ایرانی بهترتیب از وبگاههای ارائهکننده خبر، تبلیغات، بازی و نرمافزار، شبکههای اجتماعی و محتوای آموزشی، استقبال میکنند. موسویان خاطرنشان کرد: این آمار نشان میدهد مردم به سمت فرهنگیشدن و ارتقای سواد رسانهای در حال حرکت هستند و بررسی منابع دادهای از پرمخاطبترین محتوای دیجیتال نیز نشان میدهد که علاوه بر استفاده از گوگل و یوتیوب، ایرانیها بیشترین عضویت را در شبکههای اجتماعی تخصصی دارند. رئیس مرکز رسانههای دیجیتال ادامه داد: کاربران ایرانی بیشترین عضویت را در شبکه اجتماعی لینکدین در میان کشورهای منطقه دارند و این نشان از آن دارد که کاربران ایرانی بهدنبال تخصص هستند. درهمینحال بیشترین رجوع به نرمافزارهای کاربردی و نقشه در میان سرویسهای خارجی، از علاقه آنها به محتوای فرهنگی حکایت دارد. درهمینحال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در همین همایش از اعطای لوگوی هوشمند به سایتهای اینترنتی خبر داد و گفت: این طرح برای تأمین مالکیت مادی و معنوی دارندگان سایت آغاز شده است.علی جنتی با بیان اینکه بیش از ۴۰ میلیون کاربر اینترنت در ایران زمینه مناسبی را برای سرمایهگذاری در این حوزه ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین چالش هزاره سوم، چالش تولید محتواست و در این راستا نیازمند عزم عمومی در کشور هستیم. وی رتبه ایران در ثبت دامنههای اینترنتی را ۱۸ و رتبه زبان فارسی را در دنیای وب ۱۴ اعلام کرد و گفت: 0.8 درصد از سایتهای جهان، فارسی است و سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات از تولید ناخالص داخلی 1.8 درصد برآورد میشود. باوجوداین باید گفت سهم ایران از تولید محتوای وب در جهان مطلوب نیست. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد زمینه راهاندازی کسبوکار فرهنگی دیجیتال برای افراد حقیقی بالای ۱۸ سال، آمادهسازی سامانه رتبهبندی سایتهای اینترنتی، ایجاد شبکه ملی فرهنگ و تلاش برای ایجاد دوهزار شغل در حوزه تولید محتوای فرهنگی دیجیتال را از دیگر برنامههای این وزارتخانه برشمرد. جنتی با اشاره به ایجاد دبیرخانه سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی و اجرای جشنوارهای با این عنوان، ادامه داد: درهمینحال طرح ساماندهی شبکههای اجتماعی پیامرسان با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی در قالب کارگروه تخصصی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است. وی ساماندهی کسبوکار زنان در فضای مجازی و مشارکت بخش خصوصی در مدیریت فضای مجازی با تشکیل اتحادیه ناشران دیجیتال را از دیگر برنامههای این وزارتخانه برشمرد.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه شرق صفحه 17 ، تاریخ انتشار: یکشنبه 3 مرداد 1395، شماره 2638.