پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: در گذشته اگر محموله‌ای عدم انطباق داشت، واردکننده مدعی می‌شد که سازمان دامپزشکی در کشور مبدأ صادرات ناظر داشته است و در نهایت خسارت واردکننده را باید سازمان دامپزشکی از محل بیت‌المال پرداخت می‌نمود ...

شعار سال:«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: در گذشته اگر محموله‌ای عدم انطباق داشت، واردکننده مدعی می‌شد که سازمان دامپزشکی در کشور مبدأ صادرات ناظر داشته است و در نهایت خسارت واردکننده را باید سازمان دامپزشکی از محل بیت‌المال پرداخت می‌نمود ...

 رئیس سازمان دامپزشکی کشور دلایل حذف ناظران بهداشتی مستقر در کشور صادرکننده گوشت را برشمرد و درباره مجاز شدن واردات گاو ماده و شش دندان گفت: در حوزه کیفت گوشت، کمیته های فنی بر روی این موضوع کار کرده‌اند و با توجه به اعمال نظارت بهداشتی هیچ مشکلی ندارد.
«دکتر علیرضا رفیعی پور» در ارتباط با عدم اعزام ناظر مستقر دامپزشکی به کشورهای مبدأ واردات گوشت قرمز اظهار کرد: قطع نظارت بهداشتی برای واردات فرآورده‌های گوشتی در کشورهای مبدأ واردات نداشته و نخواهیم داشت، بلکه نحوه اعمال نظارت مورد بازنگری قرار گرفته‌ است.

وی افزود: هیچ کشوری برای واردات گوشت ناظر بهداشتی مستقر اعزام نمی‌کنند بلکه بر اساس استانداردهای بین‌المللی نظارت های لازم اعمال می‌شود که کشور ما نیز بر این اساس عمل می‌کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: کشوری مانند برزیل به حدود 80 کشور گوشت صادر می‌کند که این صادرات بر اساس تفاهم نامه‌های بین‌المللی صورت می‌گیرد.

تغییر نحوه نظارت سازمان دامپزشکی بر گوشت‌های وارداتی

وی تصریح کرد: دامپزشکی ایران و کشور مبدأ صادرات مسئولیت دارند تا بر محصول تولیدی از مزرعه تا سفره مردم نظارت بهداشتی نمایند تا محصولی باکیفیت سر سفره مردم قرار گیرد.

رفیعی پور اظهار داشت: بر اساس پروتکل‌هایی که میان ایران و دیگر کشورهای دارای سطح بهداشتی پیشرفته مانند استرالیا و برزیل وجود دارد، کشورهای صادر کننده مسئولیت دارند تمام ضوابط مورد تقاضای ما را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: بر این اساس اعزام ناظران ما به این کشورها به صورت ممیزی است و مانند گذشته دامپزشک مستقر نیست اما کشتارگاه‌ها و هرگونه مخاطرات تولید در آنها توسط ممیزین اعزامی ما مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید ناظرین ما اجازه کشتار برای ایران صادر می گردد؛ بعد از اینکه محصول به مرز کشورمان نیز رسید، در صورتی که با ضوابط ما سازگاری داشت اجازه ورود به آنها داده می‌شود، در غیر این صورت به کشور صادر کننده عودت داده می‌شود و خسارت وارده نیز باید توسط صادر کننده پرداخت شود.

این مقام مسئول افزود: در گذشته اگر محموله ای عدم انطباق داشت، واردکننده مدعی می‌شد که سازمان دامپزشکی چطور در کشور مبدأ صادرات ناظر داشته است و به محصولی که ضوابط را رعایت نکرده است اجازه صادرات داده است و در نهایت خسارت واردکننده را باید سازمان دامپزشکی از محل بیت‌المال پرداخت می نمود.

رفیعی پور گفت: بر اساس شرایط نظارتی جدید کشور صادرکننده و واردکننده گوشت قرمز مسئولیت سلامت این محصول را می پذیرند و در صورتیکه در مبادی کشور ما عدم انطباق وجود داشت، امکان عودت به کشور صادرکننده وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی اظهار داشت: پروتکل‌هایی بین‌المللی و بسیاری از مجوزهایی که برای صادرات استفاده می‌شود به‌مرور اصلاح و ارتقاء می‌یابد و بر اساس ضوابط های بهداشتی ملی و بین المللی به‌روز می‌شود.

رفیعی پور افزود: درصورتی‌که میگوی صادراتی ایران به کشورهای اروپایی صادر شود و مطابقت نداشته باشند این کشورها آن را به کشورمان برگشت می‌زنند، اما ایران درگذشته چون خود به این کشورها ناظر بهداشتی صادر می‌کرد و پروتکل بهداشتی با این کشورها نداشت، در صورت وجود این مشکلات خسارت از بودجه سازمان دامپزشکی و دولت پرداخت می‌شد.

رفیعی پور تأکید کرد: اروپایی‌ها نیز برای واردات میگوی ایرانی هیچ ناظر بهداشتی به ایران نمی‌فرستند و فقط بر اسا‌س نتایج آزمایشگاهی و ‌گواهی بهداشتی دامپزشکی، میگو به کشورهای اروپایی صادر می گردد.

بنابراین گزارش براساس تفاهم‌نامه های صورت گرفته میان ایران و دیگر کشورهای مبدأ صادرات گوشت، ایران بر اساس نوع و میزان عدم انطباق درباره اینکه محموله وارداتی را به کشور مبدأ واردات عودت دهد یا آن را در صنایع تبدیلی (فرآورده های گوشتی) استفاده کند، مختار است.

تکلیف محموله های آلوده

رفیعی پور در واکنش به این سؤال که «این نگرانی وجود ندارد که محموله‌های گوشتی که بر اساس ضوابط ایران عدم انطباق خورده‌اند، در بازار مصرف داخلی بدون حرارت دهی و به کارگیری در صنایع تبدیلی، به‌صورت خام توزیع شود و برای سلامت مردم مخاطراتی ایجاد کند؛ کما اینکه در گذشته محموله‌های برنج آلوده وارداتی (دارای آرسنیک بیش از اندازه مجاز) در بازار داخلی نشت کرد و یا اینکه محموله‌های چای غیرقابل مصرف که قرار بود تحت نظارت، از کشور خارج شود در داخل کشور نشت کرد و به صورت غیرمجاز در برخی از کارخانه‌های مجاز با چای خارجی مخلوط شد»، گفت: مسئولیت سازمان دامپزشکی کشور تا آنجا است که محموله‌های که وارد بنادر شده و توسط گمرک به ما اعلام می‌شود توسط این سازمان مورد آزمایش و نمونه برداری قرار می‌گیرد و با اسنادی که از کشور مبدأ آمده مطابقت داده می‌شود و در صورت عدم انطباق آن محموله بلافاصله تحویل مراجع قانونی شامل گمرک، نیروی انتظامی، دادگاه و دیگر مراجع داده می‌شود.

وی افزود: مسئولیت دامپزشکی آن است که وقتی محموله گوشتی وارد کشور می‌شود با قوانین و مقررات داخلی که به کشور مبدأ نیز اعلام کرده است، مطابقت دهد.

140 هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته به کشور وارد شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در سال گذشته 140 هزار تن گوشت قرمز تحت نظارت دامپزشکی به کشور وارد و مصرف‌ شده است و در سال جاری نیز وظیفه‌های قانونی خود را در اعمال نظارت بهداشتی انجام خواهیم داد.

رفیعی پور در پاسخ به اینکه با تغییر پروسه واردات آیا برچسب سازمان دامپزشکی از روی گوشت‌های وارداتی برداشته می‌شود و برچسب شرکت واردکننده نصب می‌شود گفت: اطلاعاتی که روی لیبل (برچسب) نوشته می‌شود بر اساس تفاهم صورت گرفته میان سازمان دامپزشکی ایران و کشور مبدأ صادرات می باشد که کلیه اطلاعات مورد نیاز را در بر می گیرد.

امضای پروتکل بهداشتی میان ایران و برزیل برای واردات گوشت

این مقام مسئول در پاسخ به تغییر فرایند نظارت در کشور برزیل اظهار داشت: در کشور برزیل در حال حاضر ناظر بهداشتی وجود دارد و موضوع اعزام ممیزین به جای ناظر مستقر از سوی دامپزشکی به این کشور هنوز اجرایی نشده اما پروتکل بهداشتی میان ایران و برزیل به امضا رسیده است.

وی در پاسخ به اینکه تغییر شرایط واردات گوشت قرمز و عدم ارسال ناظر مستقر و افزایش سن دام‌های وارداتی چقدر منجر به کاهش هزینه‌ واردات شده است، گفت: سازمان دامپزشکی در مسائل بهداشتی هرگز نگاه هزینه محور ندارد و چه ناظران ما در کشورهای مبدأ واردات مستقر باشند، چه به‌صورت ممیزی فعالیت کنند، هزینه به‌حساب نمی‌آید و این وظیفه حاکمیت است که از هر مبدأ که واردات داریم چهارچوب‌ها و مقررات دامپزشکی رعایت شود.

واکنش سازمان دامپزشکی به واردات گاو شش دندان

رفیعی پور در واکنش به اینکه آیا واردات گاو شش دندان به جای چهار دندان، افزایش سن دام و صدور مجوز واردات دام ماده منجر به کاهش کیفیت گوشت‌ وارداتی نمی‌شود، اظهار داشت: در حوزه کیفت گوشت، کمیته های فنی بر روی این موضوع کار کرده‌اند و با توجه به اعمال نظارت های بهداشتی هیچ مشکلی از این نظر وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه «آیا بر اساس پروتکل‌های بهداشتی منعقد شده با دیگر کشورها، افزایش سن واردات و صدور مجوز گاو ماده صادر و عملیاتی شده است یا خیر»، گفت: موضوع افزایش سن واردات دام زنده با ذهنیت‌های موجود در جامعه متفاوت است اما هر ضوابطی که در پروتکل های بهداشتی آمده باشد اجرایی و بهداشت و کیفیت گوشت‌های وارداتی در آنها اعمال شده است.

بنابراین گزارش، در گذشته تنها مجوز واردات گاو 4 دندان که سن کمتری داشت به ایران داده می شد اما بر اساس تصمیم جدید دولت، مجوز واردات گاو شش دندان که سن بیشتری دارد (حداکثر 41 ماه) داده شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: محصولات وارداتی که از دیگر کشورها به ایران وارد می‌شود صددرصد بهداشتی و سالم است و نظارت های بهداشتی دقیق در مورد آنها اعمال می‌شود.
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر،تاریخ انتشار:10آبان1398،کد خبر:53127،hakimemehr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین