پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
دولت بیش از 90 درصد ظرفیت خود را صرف مذاکرات برجام کرد و عملا توجه خود را از اقتصاد برداشته بود و تمام افتی که در رشد تولید ناخالص ملی، رکود عجیبی که اتفاق افتاد تعطیل شدن برخی از کارخانه از جمله کارخانه ارگ، خصوصی سازی برخی شرکت ها، واگذاری هپکو اینها همه ثمراتی است که دولت در سبد برجام چیده بود.

شعار سال:دولت بیش از 90 درصد ظرفیت خود را صرف مذاکرات برجام کرد و عملا توجه خود را از اقتصاد برداشته بود و تمام افتی که در رشد تولید ناخالص ملی، رکود عجیبی که اتفاق افتاد تعطیل شدن برخی از کارخانه از جمله کارخانه ارگ، خصوصی سازی برخی شرکت ها، واگذاری هپکو اینها همه ثمراتی است که دولت در سبد برجام چیده بود.

26 دی ماه 94، ظریف و موگرینی با قرائت بیانیه‌ای روز اجرای برجام و رفع تحریم‌هایی که سال‌ها به بهانه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای علیه کشورمان وضع شده بود را اعلام کردند.

دولتمردان تمامی امور را به برجام گره زده و تاکید کردند که با امضا و اجرای برجام، تمامی مشکلات حتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع خواهد شد.

اینکه تمام تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی، حمل‌ونقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم‌های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق»، حتی تحریم‌هایی که مربوط به موضوع هسته‌ای نبوده برداشته شده و این مسئله توسط خود روحانی رئیس جمهور در اسفند ماه 94 اعلام شد.

و این برجام علاوه بر موافقان، منتقدانی نیز داشت که از همان ابتدا و به دفعات و با دلایل کارشناسی اعلام کردند که برجام «اقدامات نقد ایران در مقابل وعده‌های نسیه طرف مقابل» است.

منتقدان تاکید کردند که دولت ایران باید قبل از امضای توافق، قواعد بدیهی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش‌بینی برگشت‌پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» را به جهت حفظ منافع ملی و عزت مردم کشورمان رعایت کند.

اما برخی مقامات ارشد دولت آقای روحانی و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت با شانه خالی کردن از پاسخ کارشناسی به انتقادها، با فحاشی، منتقدان را به جهنم حواله دادند.

باراک اوباما در آبان سال ۹۵ و در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری خود، قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد. در همان ایام برخی رسانه‌ها نوشتند: «اوباما با این کار آخرین لگد را به برجام زد».

در حالی‌که ترامپ در رقابت‌های ریاست‌جمهوری، سیاست‌های دولت اوباما را زیر سؤال برده بود در موضوع ایران، مسیر اوباما را ادامه داد.

وی در تکمیل قانون محدودیت ویزای دولتِ اوباما، قانون جنجالی محدودیت مهاجرت را امضا کرد و در ادامه اقدامات ضدایرانی اوباما، قانون سیاه چاله تحریم- یا همان مادر تحریم‌ها- را امضاء کرد.
آمریکا - چه در دولت اوباما و چه در دولت ترامپ- هیچ‌گاه به تعهدات خود عمل نکرد.

به اذعان مقامات ارشد دولت، برجام تقریباً هیچ دستاوردی برای کشورمان نداشت. اما متاسفانه دولتمردان علیرغم اذعان به این مسئله، به‌جای تغییر رویه و عذرخواهی و تلاش جدی برای جبران خسارت‌های محض برجام، به انکار وعده‌ها روی آوردند.

آقای روحانی نسبت به دستاوردهای برجام خیلی خوشبین بود و به همین دلیل وعده‌هایی به مردم داد که در عمل محقق نشد.

تجربه برجام و دولت روحانی بر همه دیرفهمان ثابت کرد که امریکاییها نه قابل اعتمادند و نه مذاکره و ارتباط با آنها مشکلات داخلی ما را حل می‌کند بلکه علت اصلی مشکلات هر نوع وابستگی فکری، سیاسی و اقتصادی به امریکاست.

مسئولان موظفند از فرمایشات رهبری تبعیت کنند/ آمریکا نمی‌خواهد کشورهای دیگر توسعه پیدا کنند

حبیب‌الله نیکزادی پناه، نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در این رابطه گفت: هم مسئولان و هم مردم باید به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنند ایشان ثابت کردند که آمریکا و هم پیمانانش هیچ تعهدی برای اجرای تعهداتی که دادند، ندارند خلف وعده کرده و پیمان شکنی می‌کنند زیرا آنها بر این باورند که دارای قدرت هستند.

وی گفت: آمریکا مدعی ضوابط بین المللی و حقوق بشر است و این در حالی است که اصلا توجه ای به رعایت آنها ندارد.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی افزود: قطعا مردم و مسئولان به این نتیجه رسیده اند که مذاکره با آمریکا در شرایطی که بخواهد زور بگوید درست نیست.

نیکزادی پناه با بیان اینکه ملت ایران بایستی مقاومت را ادامه دهند، عنوان کرد: با توجه به قدرتی که ایران امروز دارد و آمریکا نیز متوجه قدرت نظامی وایمانی ایران شده است نمی تواند با ایران با زبان زور صحبت کند.

وی بیان داشت: مردم در مقابل هر استکباری ایستادگی خواهند کرد و امیدکه مقتدرانه این بحران را پشت سر خواهند گذاشت.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ مبنی بر اینکه آیا شما موافق برجام بودید یا نه؟ اذعان داشت: برجام مربوط به دوره های قبل می باشد همه به این امید بودند از طریق برجام به راه کارهای جدید برسند و اگر چنانچه آمریکا خلف وعده نمی کرد و از برجام خارج نمی شد و به رفتارهای خودش توجه می کرد و به مصوبه های برجام احترام می گذاشت شاید برجام به نتیجه ای می رسید ولی متاسفانه بارها این مسئله را رهبر فرموده بودند که آمریکا همیشه دشمن ما بوده، هست و خواهد بود و به او نباید اعتماد کرد و من نیز به این امر اعتقاد دارم.

نیکزادی پناه تصریح کرد: زیرا آمریکا نمی خواهد شاهد توسعه کشورهای دیگر باشد و تنها خواسته او تبعیت و تحت سلطه بودن است.

وی گفت: آمریکاییها دنبال این هستند که دیگران از آنها تبعیت کنند و در دنیای امروز این تفکر عبث و نادرستی است و آمریکا باید به دیگران ا حترام بگذارد هر چند که یک کشور کوچکی باشند و قدرت نظامی کمتری داشته باشند.

نماینده مردم شهرستان های بم، فهرج، ریگان و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز آمریکا مدعی است که باید همه ملزم به رعایت حقوق بشر و ضوابط بین الملل باشند و این را در بوق و کرنا کرده و گوش عالم و آدم را کر کرده اند و در صورتی که خود عکس آن عمل می کند.

نیکزادی پناه با بیان اینکه در هر صورت متاسفانه آمریکایی ها مشکلاتی برای برجام بوجود آورده اند، ادامه داد: من معتقدم همه مسئولان با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری هیچ کس چنین تصوری را نخواهد داشت که با آمریکا مذاکره شود و شما دیدید که مقام معظم رهبری چگونه پاسخ پیام آور آمریکا را داد.

وی بیان کرد: قطعا کسانی که در این کشور مسئولیتی به عهده دارند چه دولتی و چه غیر دولتی همه وظیفه دارند تا از فرمایشات مقام معظم رهبری تبعیت نمایند.

دولت بیش از 90 درصد ظرفیت خود را صرف برجام کرد

عبدالمجید شیخی اقتصاددان نیز در این رابطه اذعان داشت: دولت بیش از 90 درصد ظرفیت خود را صرف مذاکرات برجام کرد و عملا توجه خود را از اقتصاد برداشته بود و تمام افتی که در رشد تولید ناخالص ملی، رکود عجیبی که اتفاق افتاد تعطیل شدن برخی از کارخانه از جمله کارخانه ارگ، خصوصی سازی برخی شرکت ها، واگذاری هپکو اینها همه ثمراتی است که دولت در سبد برجام چیده بود.

وی با اشاره به اینکه دستاورد برجام فقط رکود اقتصادی برای کشور بود، تصریح کرد: حضرت آقا 9 شرط برای این امر مشخص کرده بود که با رعایت آنها می بایست به عنوان خطوط قرمز، توافق برجام امضا شود.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: اما دولتمردان برای اینکه ژست موفقیت خود را به رخ نظام بکشند و نشان دهند که سازش ومذاکره با آمریکا نتیجه بخش است خیانت بزرگی در حق گذشتگان، نسل حاضر و آیندگان مرتکب شدند و توافق نامه ای را امضا کردند که جز خیانت هیچ نتیجه ای در بر نداشت.

شیخی بیان داشت: متاسفانه دولتمردان هنوز عار نمی کنند و می گویند برجام برای ما ثمربخش بود و روحانی تنها نتیجه ای که از برجام بر زبانش آمده گفته که بعد از برجام فروش نفت یک میلیون تومان بالاتر رفته است و این در حالی است که از ده سال قبل دولت می بایست اتکایش را به فروش نفت قطع نماید و لایحه بودجه بدون نفت تدوین نموده و تحویل مجلس کند.

وی گفت : در حال حاضر که سرشان به سنگ خورده و متوجه خطا و خیانت بزرگ خودشان شده اند و دیگر دارای پایگاه اجتماعی در بین مردم نیستند ژست بودجه بدون نفت را می دهند تا گندکاری گذشته را لاپوشانی کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: قبل از برجام ما تحت تحریم بودیم و متوجه می شویم که تحریم های قبل و بعد از برجام نه تنها کم نشده بلکه چند برابر شده است حتی آمریکا مواردی را مورد تحریم قرار می دهد که قبلا تحریم کرده است و عملا آمریکا به دور باطل افتاده و از حافظه اش هم پاک شده که چیزی دیگر برای تحریم باقی نمانده است.

شیخی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه این تحریم ها چه اثری در اقتصاد کشور داشته است، تصریح کرد: طبق جلساتی که با کارشناسانی که در پرونده های برجام کار می کردند داشتیم حدودا هزینه ای که تحریم ها روی اقتصاد تحمیل کرده بودند 10 الی 20 درصد هزینه مبادلات را افزایش داده بودند و تاثیری بیش از این روی اقتصاد نداشتند.

وی ادامه داد: اما عملی که دولت با امضا کردن برجام انجام داد اثرات زیانبار آن شاید بیش از 200 درصد به حال اقتصاد زیان در بر داشت و عملا باعث رکود عظیمی در اقتصاد کشور شد.

مشکلات داخلی و مفاسد برای مردم مهمتر از برجام است

غلامرضا ابراهیمی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز بیان داشت: مسئله برجام یک ابزاری است که بتوان به واسطه آن جنبه سیاسی و خارجی نظام و مطالباتی که در خارج از سیستم است پی گیری شود.

وی با بیان اینکه وجود برجام نمی تواند زیاد در معیشت مردم تاثیر گذار باشد، ادامه داد: اگر مدیریت ها اصلاح شود و عدالت اجتماعی در جامعه برقرار شود و افراد شایسته ای در راس قدرت باشند در معیشت مردم بیشتر تاثیر گذار است.

کارشناس روانشناسی عنوان کرد: انتخاب مدیران شایسته و نظارت بر عملکرد سیستم های اداری و مدیریتی بیشتر می تواند اثرات منفی برجام را خنثی کند و علاوه بر آن می توانست اقتدار جمعی و اجتماعی نیز ایجاد نماید و مردم نسبت به مسائل بیشتر اشراف داشته باشند.

ابراهیمی نژاد اذعان داشت: مردم برجام را پی گیری نمی کنند بلکه مشکلات داخلی سو مدیریت ها و مفاسدی که وجود دارد برای مردم مهم تر است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا،تاریخ انتشار:12آبان1398،کد خبر:1544119،www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین