پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۱۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
طی چند هفته اخیر تخلفات برخی از مقامات و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی خبرساز و در پی آن اظهارنظرهای گوناگونی از سوی فعالان و بزرگان بخش کشاورزی شد. فساد در وزارتخانه‌ای که لفظ مقدس جهاد در آن به‌چشم می‌خورد و حامی بخش زحمتکش جامعه یعنی کشاورزان است، چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت

شعار سال:فساد اداری امروزه از جمله جرائم و معضلاتی است که اکثر دولت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این پدیده با وجود تأثیرات مخربی که بر نظام اداری یک کشور می‌گذارد، می‌تواند عاملی مؤثر بر سر راه توسعه کشورها باشد؛ به همین منظور اکثر نظام‌های حقوقی راهکارهایی را جهت پیشگیری از فساد و محدود کردن زمینه‌های بروز این پدیده نامطلوب پیش‌بینی کرده‌اند. طی چند هفته اخیر تخلفات برخی از مقامات و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی خبرساز و در پی آن اظهارنظرهای گوناگونی از سوی فعالان و بزرگان بخش کشاورزی شد. فساد در وزارتخانه‌ای که لفظ مقدس جهاد در آن به‌چشم می‌خورد و حامی بخش زحمتکش جامعه یعنی کشاورزان است، چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت و باید از زوایای گوناگون عوامل ظهور و بروز آن بررسی شود و در ادامه با بررسی همه‌جانبه در وزارتخانه، مدیران نالایق شناسایی و پاک‌سازی شوند.

در همین ارتباط رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهارداشت: در وهله اول باید گفت این تخلفات محدود به بخش کشاورزی نیست و این مشکلات را متأسفانه در اکثر بخش‌ها داریم؛ اما شاید بتوان گفت در بخش کشاورزی به این دلیل که نظارت دقیق بر روی کارها صورت نمی‌گیرد، این تخلفات نمود بیش‌تری دارد.

محمدشفیع ملک‌زاده گفت: عدم نظارت دقیق در بخش کشاورزی عمدتاً به‌دلیل نواقصی رخ می‌دهد که در این بخش وجود دارد؛ چراکه در این حوزه با یک‌سری مسائل مثل عوامل طبیعی سروکار داریم؛ لذا شاید آمارها و اطلاعاتی که مسئولان می‌دهند، چندان دقیق نباشد. در نتیجه این امکان وجود دارد که دست مسئولان را باز بگذارند و این افراد بتوانند مرتکب تخلف‌هایی شوند.

ملک‌زاده افزود: بروز چنین تخلفاتی به شخصیت و رفتار افراد بازمی‌گردد؛ یعنی اگر فرد مسئول، سالم باشد، در هر جایی‌که مسئولیت داشته باشد، حتی اگر نظارتی هم نباشد، کارش را به‌درستی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر فرد مسئول سلامت کاری داشته باشد، درست مانند شخصی که به خدا اعتقاد دارد، بدون این‌که نگهبانی حضور داشته باشد -همانند روزه‌داران که از خوردن و آشامیدن امتناع می‌کنند- از ارتکاب تخلف خودداری می‌کند؛ اما اگر سلامت کاری نداشته باشد و زمینه نیز برایش فراهم باشد، تحت هر شرایطی و به هر شکلی منافع شخصی خود را دنبال می‌کند.

ضرورت دقت در انتخاب افراد و نظارت دقیق در انتصاب‌ها

ملک‌زاده درعین حال خاطرنشان‌کرد: اگرچه افراد دستگیر شده در وزارت جهاد کشاورزی مورد اتهام هستند و هنوز جرم آن‌ها ثابت نشده‌است؛ اما در این برهه مهم‌ترین موضوع همان رفتار و خصوصیات فردی است. در نتیجه از روز اول باید در انتخاب دقت شود.

وی تأکید کرد: با توجه به این‌که درحال‌حاضر دستگاه قضایی کشور نمی‌تواند همه را کنترل کند؛ در نتیجه بهترین راه این است که در انتخاب افراد و سپردن مسئولیت به آن‌ها حساسیت‌های لازم اعمال شود.

این فعال بخش کشاورزی تصریح‌کرد: از سوی دیگر این امکان وجود دارد که قوانین محکم و اهرم‌های قانونی هم در این رابطه داشته باشیم؛ اما به‌درستی به آن‌ها عمل نشود. ممکن است فردی متهم و مجرم شناخته و مجازات سنگینی هم برای او تعیین شود؛ اما به‌دلیل داشتن کانال‌های ارتباطی و مسائل دیگر برخورد جدی با وی صورت نگیرد؛ در نتیجه آن فرد در آینده تخلفات گسترده‌تری انجام دهد و سایر افراد نیز با دیدن چنین روندی دیگر ترسی از انجام تخلف و مجازات‌شدن نداشته باشند.

ملک‌زاده تأکید کرد: به‌طورکلی می‌توان گفت برای اجتناب از بروز چنین تخلفاتی در دستگاه‌های دولتی دو راه مهم را می‌توان در پیش گرفت؛ اول این‌که در انتخاب افراد برای دادن مسئولیت دقت شود و دوم این‌که در بحث نظارت و کنترل بر کار این افراد نیز حساسیت و دقت زیادی باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با فعالان بخش کشاورزی تعامل بیش‌تری داشته باشد

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد توسعه کشاورزی ایران نیز در این‌باره گفت: انتظار می‌رود در اتاق وزیر جهاد کشاورزی به روی همه باز باشد، چراکه اگر چنین نباشد از اطرافیانش بی‌خبر می‌ماند و صدای دلسوزان بخش را نخواهد شنید؛ همچنین افرادی اطراف وی را می‌گیرند که احتمال دارد از آرمان‌های بخش کشاورزی تخطی کنند.

علیرضا الوندی اظهار داشت: اگر وزیر جهاد کشاورزی با فعالان و نمایندگان بخش‌های مختلف کشاورزی تعامل بیش‌تری می‌داشت، بسیار زودتر از این‌که فسادها توسط دستگاه‌های قضایی پیگیری شود و به گوش مردم برسد، از آن آگاه می‌شد و می‌توانست تصمیم درستی در این‌باره بگیرد.

الوندی با بیان این‌که بخش دولتی تنها باید سیاست‌گذار و خدمات‌رسان باشد، افزود: از تمام وزیران دولت انتظار می‌رود افراد خاصی را نبینند و با فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی و نمایندگان آن‌ها برای شنیدن مشکلات تعامل داشته باشند که اگر چنین نباشد، سیاست‌های هیچ وزارتخانه‌ای درجهت حمایت از تولید داخل نخواهد بود.

وی ادامه داد: متأسفانه اگر در منطقه‌ای بخش کشاورزی به حمایت نیاز داشته باشد، متولی دولتی و سیاست‌گذاران این بخش در آن‌جا حاضر نمی‌شوند تا از کشاورزان حمایت کنند. به نظر می‌رسد برخی مدیران این وزارتخانه به‌دنبال منافع شخصی هستند تا منافع ملی و جناب وزیر هم از این مسائل باخبر نیست.

مدیران بخش‌های نظارتی کشاورزی هر 3 سال عوض شوند

الوندی تصریح کرد: رخ دادن چنین فسادهایی حتمی بود؛ کما این‌که از قبل هم این موضوع را پیش‌بینی کرده بودیم. وقتی اجازه ملاقات با وزیر را به بزرگان بخش کشاورزی، خبرگان صنفی و تشکل‌های مرتبط با وزارتخانه نمی‌دهند؛ مسلماً اطراف وزیر را افرادی می‌‌گیرند که نمی‌خواهند وی از مسائل بخش کشاورزی آگاه شود و قطعاً فساد جاری و گسترده می‌شود.

این فعال بخش کشاورزی درباره خلأهای نظارتی در بخش کشاورزی نیز گفت: مدیران بخش نظارتی کشاورزی نباید بیش‌تر از دو تا سه سال در این بخش حضور داشته باشند؛ چراکه این افراد در دستگاهی که باید روی آن نظارت کنند، مستهلک می‌شوند؛ در نتیجه باید مدیران بخش‌های نظارتی طی یک‌ فاصله زمانی عوض شوند.

الوندی افزود: از سوی دیگر مدیران بخش‌های نظارتی کشاورزی باید درباره مشکلات پیش‌آمده پاسخگو باشند که چرا وظیفه نظارتی خود را انجام نداده‌اند و اگر انجام داده‌اند باید پاسخگو باشند که چه دستگاه‌ یا دستگاه‌هایی پیگیر موضوع نبوده‌اند. در ادامه آن‌ها نیز در باید در کنار کسانی که فساد در کارشان مشخص شده، پاسخگو باشند.

 با انتشار خبر دستگیری برخی مسئولان و مدیران مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به اتهام تخلف و فساد، این روزها نظرات زیادی در رسانه‌ها منتشر می‌شود. به گفته برخی از فعالان بخش کشاورزی، این‌گونه تخلفات در همه بخش‌های کشور وجود دارد؛ اما در بخش کشاورزی به‌دلیل این‌که با اطلاعات و آماری سروکار دارند که چندان دقیق نیست، امکان نظارت‌ دقیق همچون دیگر بخش‌ها از دستگاه‌های نظارتی گرفته شده‌است. از سوی دیگر برخی معتقدند بروز چنین تخلفاتی به‌دلیل مشکلات رفتاری و اخلاقی مسئولان است و ارتباط کمی با نحوه نظارت دارد؛ بنابراین برای پیشگیری از بروز چنین تخلفاتی شایسته‌ترین راه این است که از همان ابتدای در انتخاب مسئول و سپردن وظایف به وی دقت کامل صورت بگیرد. همچنین به گفته برخی دیگر از فعالان بخش کشاورزی، ارتباط اندک وزیر جهاد کشاورزی با بزرگان این بخش و نمایندگان حوزه‌های مختلف کشاورزی، موجب رخ دادن این فسادها و تخلفات شده‌است و اگر ارتباط وزیر با فعالان بخش کشاورزی بیش‌تر می‌بود، اخبار تخلفات پیش‌تر از این‌ها به گوشش می‌رسید و پیگیری می‌شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ،تاریخ انتشار:13آبان1398،کد خبر:77798،sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
0
مدیران ناکار امد باید از کشور حذف شوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین