پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
تولید تجهیزات پزشکی در کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان این حوزه رونق تازه‌ای گرفته به طوریکه در حال حاضر سهم دانش بنیان‌ها از تجهیزات پزشکی به ۷۲ درصد رسیده است.

شعارسال: اخیرا با افزایش شرکت‌های دانش بنیان، تولیدات دانش بنیان رونق گرفته به طوریکه علاوه بر بازار کشورمان در کشور‌های دیگر نیز برند‌های ایرانی را می‌بینیم. یکی از سرفصل‌های تولیدات دانش بنیان که در حال رونق گرفتن است مربوط به تجهیزات پزشکی می‌شود؛ تشخیص، پیشگیری، پایش، تسکین، جبران یا به تعویق انداختن صدمه و... همه و همه به واسطه تجهیزات پزشکی محقق می‌شوند.

در حال حاضر از ۴ هزار و ۶۱۶ شرکت دانش بنیان، ۱۷۸ شرکت در زمینه تولید وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های دانش بنیان به تفکیک حوزه فناوری
 
 
 
با توجه به اهمیت موضوع تولیدات شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تجهیزات پزشکی در صدد برآمدیم که در گزارشی فهرستی از محصولاتی که توسط شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه به تولید رسیده و قرار است به تولید برسد را ارائه کنیم. همچنین در ادامه به بررسی توانایی شرکت‌های دانش بنیان، قیمت تجهیزات ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی، استقبال صنایع از دستاورد‌های ایرانی در این زمینه، تعاملات ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف، رایزنی‌ها برای تولید تجهیزات و ... پرداخته ایم.

برخی محصولات تولیدی توسط شرکت‌های دانش بنیان

تجهیزات پزشکی به هرگونه وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین آلات، وسایل کاشتنی، مواد، معرف‌ها یا کالیبراتور‌های آزمایشگاهی و نرم‌افزار‌ها اطلاق می‌شود که توسط تولیدکننده برای انسان (به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل) ساخته می‌شود. این وسایل جهت تشخیص، پیشگیری، پایش، درمان یا کاهش بیماری، تشخیص، پایش، درمان، تسکین، جبران یا به تعویق انداختن صدمه یا معلولیت، تحقیق و بررسی و ... برای اهداف پزشکی ارائه می‌شوند.

تاکنون دستگاه‌های بیهوشی، ایمپلنتها، دستگاه‌های نوار مغز، محلول‌های ضد عفونی کننده و ... توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شده اند که در جدول زیر آمده است:

جدول برخی تجهیزات پزشکی تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان

ردیف نام کالا
۱ دستگاه بیهوشی
۲ مانیتور‌های علائم حیاتی، ونیلاتور بخش مراقبت‌های ویژه، ساکشن موتوردار طبی، الکتروکاردیوگراف
۳ دستکش‌های معاینه و جراحی
۴ دستگاه‌های استریل
۵ ایمپلنت‌های ارتوپدی
۶ دستگاه‌های نوار مغز، نوار عصب و عضله
۷ تجهیزات هتلینگ بیمارستانی
۸ صافی دیالیز
۹ رادیولوژی دیجیتال
۱۰ دستگاه فیکوویتر کتومی
۱۱ پارچه و البسه بیمارستانی
۱۲ کوتر جراحی
۱۳ تشک مواج
۱۴ کیت‌های آزمایشگاهی
۱۵ انکیباتور و فوتوتراپی
۱۶ دستگاه‌های کنترل عفونت
۱۷ تجهیزات استیل بیمارستانی
۱۸ دستگاه‌های الکتروکاردیوگراف
۱۹ تجهیزات هتلینگ کاربردی در بیمارستان‌ها
۲۰ تخت‌های اتاق عمل و چراغ
۲۱ پایه‌های ترالی و پاروان
۲۲ کنسول بیمارستانی، چراغ، اتاق عمل، تشک‌های طبی
۲۳ دستگاه همودیالیز
۲۴ تشک‌های تخت بستری، اتاق عمل و طبی خاص
۲۵ تشک‌های تخت بستری، اتاق عملو تشک
۲۶ یخچال‌های تخصصی آزمایشگاهی
۲۷ تجهیزات آمبولانس، خودرو‌های ویژه امدادی-طراحی و تولید تجهیزات پزشکی در مراکز اورژانس
۲۸ تولید مواد دندانی
۲۹ محلول‌های ضد عفونی کننده
۳۰ ساکشن موتوردار طبی

تولید تجهیزات پزشکی با استاندارد‌های اروپایی و آمریکایی

تولیدات شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی نشان می‌دهد که امکان بی نیاز شدن کشور برای تامین برخی تجهیزات کاربردی وجود دارد.

محمدرضا کمپانی، نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس در گفتگو با خبرنگار مهر با مثبت ارزیابی کردن اقداماتی که برای تولید تجهیزات پزشکی توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام گرفته گفت: حوزه تجهیزات پزشکی، حیطه بسیار گسترده‌ای محسوب می‌شود که از رشد و پیشرفت بالایی نیز برخوردار بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از توان محققان و فناوران برای دستیابی به دانش فنی تجهیزات پزشکی در کشور عنوان کرد: دانشجویان و کارآفرینان بسیاری در سال‌های اخیر وارد این حوزه شده‌اند و اقدامات بسیار ارزنده‌ای نیز انجام داده اند. پیشرفت ما در تولید تجهیزات پزشکی در سطحی قرار دارد که می‌توانیم کالا‌هایی با استاندارد‌های اروپایی و آمریکایی تولید کنیم.

۴۰درصد نیاز بیمارستان‌ها به تجهیزات از تولید داخلی تأمین می‌شود

کمپانی با اشاره به فعالیت تولیدکنندگان در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: در حال حاضر، چهل درصد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به تجهیزات پزشکی توسط محققان و تولیدکنندگان داخلی برطرف شده است و مابقی جز اقلام وارداتی هستند. ما عمده راه را برای تولید تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور رفته ایم و برای تولید این چهل درصد یک پروسه بیست ساله طی شده است، ولی برای تولید اقلام حیاتی دیگر زمان کوتاهی را در پیش داریم، زیرا زیرساخت‌های آن در کشور فراهم شده است.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت‌ها و تولید کنندگان، الفبای تولید تجهیزات پزشکی را به خوبی می‌دانند، تاکید کرد: جای شک نیست که می‌توانیم بخش بزرگی از مابقی تجهیزات پزشکی وارداتی را تولید کنیم.

وی در پاسخ به اینکه می‌توان صددرصد تجهیزات پزشکی را در کشور تولید کنیم پاسخ داد: البته که نیاز نیست صد در صد کالا‌ها را در کشور تولید کرد، زیرا تولید همه این‌ها اصولی نیست و در تولید برخی کالا‌ها موضوع تیراژ، میزان دسترسی و نیاز مطرح است. در برخی موارد تعداد اندکی از یک دستگاه در کشور نیاز است که تولید کامل آن نمی‌تواند قطعا به صرفه باشد، زیرا در این صورت کشور هزینه زیادی را متحمل می‌شود که این متداول نیست.

وی ادامه داد: در مجموع ارزش بازار تجهیزات پزشکی در کشور ۵.۲ میلیارد دلار است که ۷۵۰ میلیون دلار آن توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. دانش تولید تجهیزات وارداتی کنونی در کشور وجود دارد و طبق آخرین آمار، بخشی از ارزش واردات حدود ۴۵۰ میلیون دلار تجهیزات پزشکی توسط تولید کنندگان و فناوران برای تولید هدفگذاری شده است.

درآمد ۲۵میلیون دلاری از صادرات

کمپانی افزود: رشد علمی و پژوهشی ما در این زمینه موجب شده که فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد از اجزا و قطعات مورد نیاز تولید را وارد و همچنین توانسته‌ایم در زمینه صادرات کالا‌ها نیز موفق عمل کنیم و درآمدی حدود ۲۵ میلیون دلار از صادرات به ۴۰ کشور دنیا بدست بیاوریم.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم با توجه به اقدامات خوبی که وزارت بهداشت برای خرید تجهیزات پزشکی تولیدی انجام داده تولید کنندگان هزینه‌های قابل توجهی در بخش تحقیق و توسعه خود صرف کنند که به این مهم نایل آیند. بستر برای تولید تجهیزات پزشکی فراهم است. قطعا تولید بخشی از تجهیزات وارداتی می‌تواند باری بر دوش تولید کنندگان، شرکت‌های دانش بنیان و فناوران باشد، اما همین امر باعث می‌شود شاهد جهشی در این زمینه باشیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با تاکید بر اهمیت سیاستگذاری‌های دولت برای داخلی سازی تجهیزات خارجی گفت: دولت در برخی مواقع به تولید این تجهیزات توجه ویژه‌ای داشته و در برخی موارد نداشته و واردات اوج گرفته است؛ این موارد باید سیاستگذاری شوند تا در گام دوم انقلاب به خوبی در این زمینه پیشرفت کنیم.

کمپانی با تاکید بر اینکه می‌بایست در این حوزه سرمایه گذاری خوبی انجام دهیم، گفت: درحال حاضر صنعت این را قبول کرده که تولیدات ایرانی می‌تواند به صرفه‌تر باشد.

وی در خصوص تجهیزات پزشکی مورد تایید ادامه داد: طبیعتا تجهیزاتی که در کشور ساخته می‌شوند با استاندارد‌های بین المللی به تولید می‌رسند و خیلی نگاه سخت گیرانه‌ای به تجهیزات در کشور می‌شود؛ همواره تجهیزات پزشکی مجوز فروش و پروانه دارند که وزارت بهداشت به این موضوع اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.

کالا‌های تولید شده در کشور که با فناوری روز دنیا ساخته شده است، با قیمت اندکی در مقایسه با تجهیزات پزشکی خارجی به فروش می‌رسد
وی با تاکید بر این نکته که کالا‌های تولید شده در کشور که با فناوری روز دنیا ساخته شده است، با قیمت اندکی در مقایسه با تجهیزات پزشکی خارجی به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: تجهیزات پزشکی ساخت ایران با میانگین نصف قیمت سایر برند‌های خارجی و با خدمات پس از فروش مطلوب‌تر عرضه می‌شود و دلیل این امر سابقه کم ایران در این حوزه بوده و ما برای ترغیب خریداران و به دست آوردن بازار باید کالا‌ها را با خدمات بیشتر و سود کمتر عرضه کنیم.

 
تولید ۴۴ قلم تجهیز پزشکی به واسطه شرکت‌های دانش بنیان

در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای افزایش توان شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محصولات مورد نیاز بخش درمان اقدام به انعقاد تفاهم نامه و موافقت نامه‌هایی کرده است یکی از این قرارداد‌ها تفاهم نامه با هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران است.

دکتر اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این تفاهم نامه اظهار کرد: طبق جلسه‌ای که با حضور دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری و «هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران» داشتیم توافقاتی برای تولید تجهیزات پزشکی به واسطه شرکت‌های دانش بنیان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه تجهیزات پزشکی این است که محصولات و تجهیزاتی که در کشور ساخته می‌شوند توسط شرکت‌های دانش بنیان مورد تایید «هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران» قرار بگیرد و سپس به مراکز و بیمارستان‌ها برسد.

قرار است ۴۴ قلم از تجهیزاتی که اکنون جز اقلام وارداتی هستند به واسطه شرکت‌های دانش بنیان به تولید برسند. این تجهیزات که جز اقلام تحریمی هستند به طور ویژه از سوی معاونت علمی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

قادری فر خاطر نشان کرد: بر اساس توافقات با این هیات امنا و اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، قرار است ۴۴ قلم از تجهیزاتی که اکنون جز اقلام وارداتی هستند به واسطه شرکت‌های دانش بنیان به تولید برسند. این تجهیزات که جز اقلام تحریمی هستند به طور ویژه از سوی معاونت علمی مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ از طرف دیگر هم هیات امنای صرفه جویی‌های ارزی در معالجه بیماران تعرفه محصولات خارجی مشابه را افزایش می‌دهد که بتوانیم بازارسازی محصولات در حوزه تجهیزات پزشکی را در داخل کشور داشته باشیم.

قادری فر تاکید کرد: این اقلامی که قرار است تولید شوند جزء اقلام پرمصرف پزشکی هستند و برای تولید آن‌ها هدفگذاری شده است. به واسطه تولیدات در این حوزه، ظرفیت جذب فناوری ارتقا می‌یابد.

وی با اشاره به زمان دستیابی به این تولیدات گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ویژه‌ای دارد که تولید تجهیزات ایرانی تا پایان سال تبدیل به قرارداد شوند. خوشبختانه توانایی تولید تجهیزات پزشکی در شرکت‌های دانش بنیان دیده می‌شود به همین دلیل ارجحیت ما کمک و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است که این حمایت به واسطه توافقات بین معاونت علمی، هیات امنا و اداره کل تجهیزات پزشکی رخ خواهد داد.

سبد دانش بنیان‌ها از تجهیزات پزشکی به ۷۲ درصد رسید

در ادامه هومن نریمانی، مدیر طرح و برنامه «هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران» نیز به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۲ که طرح تحول آغاز شد میزان خرید تجهیزات پزشکی از محل دانش بنیان‌ها ۹ درصد بوده که در شش ماهه امسال (سال۹۸) به ۷۲ درصد از نظر تعداد اقلام رسیده است. این نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش بنیان توانایی قرار گرفتن در مسیر تولیدات ایرانی حوزه تجهیزات پزشکی را دارند. براحتی می‌توان چنین برداشت کرد که سبد دانش بنیان‌ها از تجهیزات پزشکی ۷۲ درصد است و یک جهش بزرگی از سال ۹۲ تاکنون در زمینه تامین تجهیزات رخ داده که به واسطه شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

نریمانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر۷۱ شرکت تولیدی و دانش بنیان به تولید تجهیزات پزشکی می‌پردازند که نزدیک ۵۰ درصد این تعداد دانش بنیان هستند؛ ما تجهیزاتی داریم که کلا وارداتی هستند و به خاطر تکنولوژی بالایی که دارند در کشور تولید نمی‌شوند؛ از این رو با همکاری معاونت علمی و فناوری لیستی تهیه کردیم که شامل ۴۴قلم تجهیزات پزشکی است که پیش بینی می‌شود توسط شرکت‌های دانش بنیان به تولید برسد. ما این لیست را تهیه کردیم و به معاونت علمی ارائه دادیم که به واسطه شرکت‌های دانش بنیان در قالب طرح‌های کلان ملی تولید شوند. در حال حاضر، تیم داوری مشترک بین هیات امنا و معاونت تشکیل شده؛ از این طریق شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در راستای تولیدات ایرانی تجهیزات گام بردارند و نیاز کشور را براورده کنند.

وی با اشاره به کیفیت محصولات و تامین قطعات برای تولید تجهیزات پزشکی گفت: این تولیدات باید با کیفیت باشند؛ از طرف دیگر ما در تعریف تولید داخل اشتغالزایی و ارزش آفرینی را مد نظر داریم؛ از این رو نمی‌توانم قبول کنیم که قطعات از خارج تامین و دستگاه در ایران سرهم بندی شود. تولیدات داخل باید بیش از ۵۰ درصد تولید مستقل باشند.

وی با تاکید براینکه کیفیت، میزان داخلی بودن محصول و ارائه خدمات می‌تواند عواملی برای جذب مراکز و بیمارستان‌ها در راستای استفاده از محصول ایرانی باشد، گفت: تاکنون محصولاتی که در زمینه تجهیزات پزشکی تولید شده اند توسط مراکز و بیمارستان‌ها استفاده شده و درخواست نمونه‌های خارجی را نداشته ایم.

لیست تجهیزاتی که قرار است توسط شرکت‌های دانش بنیان به تولید برسد

ردیف نام کالا
۱ دستگاه سونوگرافی داپلر
۲ دستگاه اکوسونو داپلر
۳ دستگاه سونوگرافی پرتابل
۴ سل کانتر
۵ فیکو قدامی
۶ اسلیت لمپ
۷ دستگاه اکوکاردیوگرافی
۸ دستگاه اکوکاردیوگرافی پرتابل
۹ ویدئو آندوسکوپ کلونوسکوپ
۱۰ دنودنوسکوپ
۱۱ اندروسکوپ
۱۲ برونکوسکوپ
۱۳ لاپاراسکوپ
۱۴ یورتروسکوپ
۱۵ سیستوسکوپ
۱۶ هیستروسکوپ
۱۷ فلونوروسکوپ
۱۸ میکروسکوپ جرحی چشم
۱۹ میکروسکوپ جراحی مغز و اعصاب
۲۰ میکروسکوپ جراحی گوش، حلق و بینی
۲۱ ام آر آی
۲۲ لیزر چشمی
۲۳ اتورفرکتومتر
۲۴ تونومتر
۲۵ IOL-MASTER
۲۶ الکتروشوک
۲۷ ونیلاتور پرتابل
۲۸ کولکوسکوپ
۲۹ کرانیوتوم
۳۰ درماتوم
۳۱ کرایواستات
۳۲ NCPAP
۳۳ CPAP
۳۴ ABG
۳۵ EPS
۳۶ سنگ شکن درون اندامی
۳۷ لیزر سنگ شکن
۳۸ فلوسایتومتری
۳۹ اسپکتروفوتومتر
۴۰ شتابدهنده خطی
۴۱ ایمونواسی آنالایزر
۴۲ الکترولیت آنالایزر
۴۳ اتوآنالایزر
۴۴ آنژیوگرافی

حمایت از تولید تجهیزات پزشکی توسط یک صندوق

شرکت‌های دانش بنیان که توانایی تولید تجهیزات پزشکی را دارند همواره در صدد هستند که محصول نهایی را تولید کنند و به بازار برسانند. صندوق‌های پژوهش و فناوری که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری هستند برخی شرکت‌ها را در این مسیر یاری کنند.

از این رو حسین سلمانی، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی ۲ سال اخیر روند صدور اولین پروانه‌های ساخت محصولات حوزه تجهیزات پزشکی در حدود ۳۵ درصد رشد داشته و این نشانگر افزایش تنوع و میزان تولید داخلی محصولات است.

کاهش واردات تجهیزات پزشکی در ۳ سال اخیر

وی با بیان اینکه روند ۳ سال گذشته حاکی از کاهش واردات متوسط ۸.۵ درصد در سال است به نحویکه از آمار واردات ۶ ماهه سال جاری پیش بینی می‌شود که واردات سال ۹۸ در حد ۱.۱ میلیارد یورو باشد، گفت: شرکت‌های دانش بنیان همواره توانایی داخلی سازی اقلام وارداتی در حوزه تجهیزات پزشکی را دارند.

وی در خصوص میزان حمایت‌های صندوق پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی به عنوان یک صندوق غیردولتی گفت: این صندوق تاکنون به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان از ۹۸ طرح فناورانه در راستای تولید تجهیزات پزشکی حمایت کرده است.
با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸، کدخبر: ۴۷۶۱۱۹۴، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین