پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۶۳۴
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶
سید مجید صدری در خصوص اقدامات و دستاورد‌های مخابرات طی ۲ سال گذشته توضیحاتی ارائه داد.

شعارسال:  در ادامه گفت‌وگوی سید مجید صدری مدیر عامل شرکت مخابرات را مشاهده می‌کنید.

آقای صدری ضمن عرض خوش آمد خدمت شما، طی چند روز گذشته نمایشگاه تلکام برگزار شد. در ابتدا از شما می‌خواهیم یک توضیح کلی درباره روند نمایشگاه بدهید. همچنین به نظر شما روند پیشرفت این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته  به چه شکل بود؟

در این نمایشگاهی که اخیرا برگزار شد و ما نیز در آن حضور داشتیم، تلاش و رویکرد ما بیشتر حمایت تولید داخلی بود که الحمدلله نتایج خوبی برای ما داشت و مذاکرات خوبی انجام شد و امیداریم که بتوانیم این روند را ادامه دهیم. رویکرد دیگر ما در راستای حمایت از مشتریان تجاری و ارائه سرویس مناسب بود که در این بخش نیز اقدامات خوبی انجام شد.

در نمایشگاه امسال دستاوردهای زیادی داشتیم، چه از لحاظ تولیدات داخلی، چه افرادی که در حوزه فناوری فعالیت داشتند. از جوانان گرفته تا شرکت‌های بزرگ و خود شما نیز در حوزه مخابرات حرف‌های زیادی برای گفتن داشتید، لطفا توضیحاتی درباره دستاوردهای مخابرات ارائه دهید.

بیشترین تلاش و دستاورد ما در این نمایشگاه بحث حمایت از تولید داخل بود. در یکسال و نیم گذشته که این تیم جدید در شرکت مخابرات مستقر شده، یکی از سیاست‌های اصلی ما پیرو فرمایشات رهبری، حمایت از تولید داخل بوده و مسئله به قدری مهم است که اکنون چندین سال است که مورد توجه حضرت آقا قرار دارد و در سال‌های مختلف به این مسئله اشاره می‌کنند. ما تلاش کردیم که در بعضی از زمینه‌ها که مخابرات از شرکت‌های خارجی محصولات خود را تهیه می‌کرد، با وجود ریسک موجود، به شرکت‌های داخلی اطمینان کنیم که به نظر من خیلی خوب بود و برای انجام این کار از سرویس‌های داخلی بچه‌های ایرانی و به صورت کاملا بومی هم در بخش سخت‌افزار و هم نرم‌افزار استفاده کردیم.

برای مثال در بخش تجهیزات POTN که در بحث‌های انتقال و کور شبکه مطرح است همیشه با شرکت‌های خارجی در کشور قرار داد بسته می‌شد اما این بار با تنها با شرکت‌ داخلی که ادعا می‌کرد می‌تواند با همان قیمت و حتی پایین‌تر این سرویس را ارائه دهد  قرارداد بستیم. کاری که قرار بود یک شرکت خارجی مانند هوآوی انجام دهد بر دوش این شرکت داخلی افتاد. تست‌های این مسئله پیشتر انجام شده و کاملا جواب داده است. یا در زمینه WDN، بحث‌های انتقال، مناقصه‌ای داخلی برگزار کردیم و شرکتی حداقل در یازده استان به عنوان فاز اول، نودهایی ایجاد کرد، که پیشتر همه این موارد توسط شرکت‌های خارجی مانند ZTE و هوآوی انجام می‌شد. این مسئله بسیار قابل توجه بود زیرا هم مشکلات ما در توسعه را حل کرد و هم در چرخه تولید قرار گرفت.

همه افرادی که در این بخش کار می‌کنند افراد جوان و با انگیزه هستند. به عوان مثال، در حوزه کابل می‌توانستیم از خارج کشور وارد کنیم، اما با شرکت‌های بزرگی مثل کابل شهید قندی قرار داد بستیم. جالب است که در یکسال گذشته سفارشی که به شرکت شهید قندی دادیم حدود ۵ خط به خط تولید این مجموعه اضافه شده و حدود ۵۰۰ نفر به نیروی انسانی آن اضافه گشت. یعنی در شرایط تحریم‌ها و رکورد اقتصادی خیلی خوب است که در یک مکانی ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی شود و بتوان بالای ۲ الی ۳ هزار نفر سفارش خرید زد.

البته در زمینه کابل با شرکت‌های دیگری نیز مانند مجتمع رفسنجان، شرکت سیمین‌فر و جا‌های بزرگی که وجود دارند، همکاری کرده‌ایم. در زمینه باتری و رکتیفایر ما دیگر کاملا در حال استفاده از تولید داخل هستیم. در بحث‌های نرم‌افزار نیز همین کار را کرده‌ایم. شما می‌دانید که برای استفاده از نرم‌افزار‌های خارجی و لایسنس آن‌ها باید برای هر نفر حدود ۵ یورو پول پرداخت کنید. اکنون ما این مسئله را داخلی کرده‌ایم و با هزینه بسیار ناچیزی این کار را انجام می‌دهیم. اکنون تی‌وی پلی ما کاملا داخلی است. سیستم CRM، OSS و BSS کاملا یکپارچه و داخلی است. این مسئله برای ما باعث افتخار است که در تقریبا دو سال گذشته حدود ۷۸ میلیون یورو پولی که باید برای تهیه این تجهیزات به خارجی‌ها داده می‌شد صرفه جویی شده و اکنون در حال تولید داخلی هستیم. در حال حاضر شاید بالای ۸۰ درصد تجهیزات شرکت مخابرات ایران توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود. در حال حاضر برای اضافه کردن ۲۰ درصد مانده به تولیدات داخل آمادگی داریم و این مسئله را به شرکت‌های مختلف نیز اعلام کرده‌ایم که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم. حتی برای این که بتوانیم کارخانه‌ها و شرکت‌های کوچک حمایت کنیم، برای بعضی از اجناس بررسی‌های لازم منطقه‌ای را انجام داده‌ایم. برای مثال در استانی یک کارخانه مستقر است، ممکن است این کارخانه تولیدش خیلی زیاد نباشد، اما می‌تواند نیاز‌های ما در آن منطقه را تامین کند. برنامه‌ریزی برای استفاده از چنین مکان‌هایی انجام شده است.

در حوزه مودم، شرکت‌های سازنده را دعوت کردیم. اکنون تقریبا همه مودم‌های خودمان را از شرکت ارگ جدید بم خریداری می‌کنیم. در صورتی که شرکت‌های دیگر نیز بیایند در خدمت آن‌ها نیز خواهیم بود. خداروشکر در همین شرکت ارگ جدید هم الحمدالله هم خط تولید و هم نیروی انسانی اضافه شد. جالب این است که اکنون تولید آن‌ها با مصرف ما فاصله دارد. ما کل خط تولید را از این شرکت می‌گیریم. آمادگی داریم در شرکت مخابرات با سیاستی که هم وزیر محترم دارند و هم سهامداران ما، مخصوصا ستاد محترم حضرت امام، جناب آقای مخبر و هم هیئت مدیره ما، همه تاکید دارند که ما بتوانیم از این بحث تولید داخل به نحو احسنت استفاده کنیم و واقعیت این است که ما آمادگی کامل را نیز داریم. در شرکت مخابرات برای تمام تولیدکنندگان داخلی که می‌توانند امکانات و تجهیزات خاصی رو در اختیار ما بگذارند باز هست و مطمئنیم که بعد از گذشت اندک زمانی حتی از لحاظ کیفیت نیز می‌توانیم از مشابه خارجی خود برتر و بهتر باشیم.

قبل از تحریم آمریکا علیه هوآوی این شرکت بازار بزرگی در دنیا داشت، اما پس از آن بازار محصولات این شرکت در اروپا بسیار کاهش پیدا کرد. شرکت مخابرات چقدر سعی کرده است با شرکت هوآوی ارتباط بگیرد و بخش اعظمی از همکاری که از سوی دیگر قطع شده بود از این سمت جبران کند؟

ما در پروژه‌های قبلی با هوآوی همکاری داشتیم، اما در پروژه‌های داخلی سعی در بردن مسیر به سمت تولیدات داخلی داریم. درست است که هوآوی را دولت آمریکا تحریم کرده، ولی فرقی نمی‌کند اولویت اول ما حمایت از تولید داخلی است. چه هوآوی باشد چه هر شرکت اروپایی دیگری، ما در تلاش هستیم تا فناوری را به سمت تولید داخل بیاریم. پروژه‌هایی از قبل با هوآوی داشتیم و در حال پیش بردن آن هستیم و این شرکت نیز علیرغم تحریم در حال پشتیبانی کردن است، ولی در پروژه‌های جدید از تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم مگر این که تکنولوژی مورد استفاده در کشور وجود نداشته باشد. تلاش ما این است که در پروژه‌های جدید بتوانیم انتقال تکنولوژی را نیز به داخل کشور انجام دهیم.

درباره مسئله انتقال تکنولوژی، چقدر مخابرات زیرساخت‌های اینترنت 5G را فراهم کرده است؟

در حوزه زیرساخت همین کار‌هایی که پیشتر گفته شد انجام داده‌ایم تا بتوانیم به اپراتور‌ها یک سرویس مناسب ارائه بدهیم. ما اکنون در یکسال و نیم گذشته در جا‌هایی که مشکل انتقال اساسی داشتیم مثل استان فارس توانسته‌ایم مدیریت کنیم و مشکل را حل کنیم و در خدمت اپراتور‌های عزیزمان باشیم.

شما چه اطلاعاتی در مورد مصرف دیتا در کشور، شامل آماری مانند این که در کجا و با چه سیستم‌عامل‌هایی از آن استفاده می‌شود، در دست دارید؟

در دی ماه سال ۹۶ که هیئت مدیره و مدیرعامل جدید مستقر شده‌اند، مصرف روزانه دیتا ۱۸۰۰ ترابایت بود و امروز به بالای ۴۰۰۰ ترابایت رسیدیم. برای مثال مصرف دیروز ما ۴۲۰۰ ترابایت بود. این مسئله نشان دهنده اعتماد مردم به ما است و ما امیداوریم بتوانیم از این اعتماد مردم حسن استفاده را داشته و یک سرویس مناسب، با کیفیت و با قیمت مناسب بسازیم. تلاشمان این است که بتوانیم این موارد را در خدمت مردم قرار دهیم. اکنون یکی از مسائل ویژه‌ای که ما به دنبال آن هستیم سرویس‌های VDSL و FTTH است. روی تلفن ثابت نهایت سرعت ما در ADSL حدود ۱۰ مگابایت به صورت میانگین است. سرعت سرویس VDSL به صورت میانگین ۴۰ مگابایت است و تا ۸۰ نیز می‌رود و در سرویس FTTH نیز توانایی ۵۰ تا ۳۰۰ و بالای آن را نیز دارد. این انتخاب خوبی برای مخابرات است. ما در اولویت اول خود در حال مراجعه به مشتریانی هستیم که این سرویس پیشتر برای آن‌ها نصب شده است، با تعویض مودم آن‌ها به صورت رایگان و حتی سیم‌کشی داخلی در تلاش برای ارائه این دو سرویس به مردم هستیم.

 چقدر زیرساخت‌های مخابرات در جهت شبکه ملی اطلاعات آماده است؟

طبق مواردی که از سوی وزارت ارتباطات اعلام شده، وظیفه ما بیشتر در زمینه زیرساختی محسوب می‌شود، در این بخش نیز در حال آماده سازی کامل آن‌ هستیم. حتی به اپراتور‌های دیگر نیز در صورت نیاز، سرویس ارائه می‌دهیم. ما یک بحث اینترنت داخلی داریم. در ابتدای کار ترافیک اینترنت داخلی حدود ۲۰ گیگ بود و اکنون به ۱۸۰ گیگ رسیده است. این خود رقم قابل توجهی است و نشان می‌دهد شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها و مردم عزیز کشورمان کار می‌کنند انگیزه‌ای برای آمدن به سمت ترافیک داخلی دارند. تلاش ما این است که با گسترش سرویس‌های لازم بتوانیم در حوزه ترافیک داخلی یک کار ویژه انجام دهیم؛ و این می‌تواند یکی از موارد شبکه ملی اطلاعات باشد.

از آن‌جایی که کاربران بسیاری درباره ترافیک ملی سوال می‌پرسند لطفا در این باره توضیح دهید. برای کاربران این گونه جا افتاده است که هر آدرسی که دامنه ir دارد داخلی است، آیا واقعا همینطور است؟

خیر، این مسئله باید طبق ضوابط مشخص شده توسط سازمان تنظیم و وزارت ارتباطات باشد. سرویس‌هایی مختلفی وجود دارند که دارای هاست داخلی هستند. ممکن است سرویس.ir وجود داشته باشد که در خارج کشور است که البته پیشنهاد می‌کنیم که به داخل بیایند.

یک بحثی هم در زمینه استارت‌آپ‌ها وجود دارد که ما در تلاش هستیم تیم‌های جوان حاضر در کشور یک ارتباط خوب و نزدیک داشته باشیم. یکی از وظایف ما تعامل خوب با این استارت‌آپ‌ها است. نگاه ما نیز، نگاه صرف اقتصادی نیست و قصد داریم در این زمینه به جوانان کشورمان کمک کنیم. منظور استارت‌آپ‌هایی است که تولید نرم‌افزار و کار‌های این چنینی می‌کنند و در جایی به پهنای باند یا زیرساخت نیاز دارند.

حتی ما پیشنهادی داریم که در حال حاضر در حال پیش بردن آن با وزارت ارتباطات و سازمان فناوری هستیم. اکنون به دلیل تغییر و پیشرفت تکنولوژی، ساختمان‌هایی وجود دارند که دارای فضای خالی هستند. ما آمادگی این را داریم که با ضوابط خاص، آن‌ها را به استارت‌آپ‌ها بدهیم؛ زیرا یکی از مشکلات اصلی این گروه‌ها جا و مکانی است که بتوانند از آن استفاده کنند. ما این امکان را داریم و با هماهنگی وزارت ارتباطات و معاونت فناوری ریاست جمهوری انشالله در این حوزه یاری رسان باشیم.

از آن‌جایی که ما با این افراد در ارتباط هستیم باید بگوییم که آن‌ها از این مسئله که حمایت نمی‌شوند ابزار نگرانی می‌کنند.

ما آمادگی داریم، این افراد می‌توانند مراجه کنند و ما از آن‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از زیرساخت و هاستینگ حمایت می‌کنیم.

لطفا درباره حذف قبوض هم اطلاعاتی در اختیار خوانندگان ما قرار دهید؛ اطلاعاتی اعم از زمان شروع شدن، فاز اجرایی آن و روندی که طی می‌کند.

طبق دستوری که آقای جهرمی وزیر محترم ارتباطات دادند، قرار شد از آخر شهریور قبض کاغذی صادر نکنیم و درست از اول مهر این اتفاق افتاد. به طبع این مسئله اکنون در سایت مخابرات یه صفحه‌ای به نام مخابرات من وجود دارد که در آن جا مردم عزیز می‌توانند مراجعه کرده و ریز صورت حساب خود را داشته باشند. همچنین روش پرداختی مختلف نیز قرار داده‌ایم که شامل نر‌م‌فزار‌های مختلف و کد دستوی مانند #۲۰۲۰* می‌شود. همچنین سرویس ۲۰۰ ما هنوز برقرار است که به وسیله این موارد می‌توانند قبض خود را پرداحت کنند.

آیا آماری از هزینه‌های صرفه‌جویی شده در این طرح دارید؟

ما تقریبا در این بحث برای ۳۰ میلیون مشترک حدود ۱۰۰ میلیارد سالیانه صرفه جویی داریم.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 2دی1398 ، کدخبر: 7182049: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین