پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۲۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با تشریح مدل های سرمایه گذاری بر طرح های فناورانه گفت: در صندوق مدل هایی را در نظر گرفته ایم تا صنایع و تولیدکنندگان از محصولات شرکتها بهره ببرند.

شعار سالعلی ناظمی گفت: تا اواسط سال گذشته صندوق از مدل سرمایه گذاری مستقیم آن هم صرفا در دو طرح استفاده می کرد اما به دلیل بروز نگرانی ها درباره اینکه دولت می خواهد تصدی گری کند و دخالت مستقیم در طرح ها و مدیریت شرکت ها داشته باشد، در هیئت عامل سوم صندوق تصمیم بر این شد که صندوق به دو روش غیر مستقیم به بحث سرمایه گذاری ورود کند.

وی با اشاره به مدل های سرمایه گذاری در صندوق نواوری و شکوفایی روی طرح های فناورانه افزود: در مدل اول از ظرفیت بازار سرمایه کشور استفاده می کنیم و در تاسیس صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و صندوق های سرمایه گذاری خصوصی تا ۴۰ درصد مشارکت خواهیم کرد.

ناظمی ادامه داد: بودجه مناسبی هم برای این منظور پیش بینی شده که چیزی بالغ بر ۲۸۵ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به مزیت این نوع سرمایه گذاری گفت: مزیت این نوع سرمایه گذاری این است که می توانیم از شرکت های استارت آپی نیز حمایت کنیم چون صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از استارت آپ ها با معذوریت های قانونی مواجه است.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه این نوع مشارکت از این جهت مثبت قلمداد می شود، گفت: فعالیت اصلی در بخش خصوصی و نهادهای مالی مستقل صورت می گیرد و صندوق صرفا به منظور کمک به افزایش توان مالی سرمایه گذاران به بازار ورود می کند و در امور اجرایی و نظارتی دخالتی نخواهد داشت.

اختصاص ۵ هزار میلیارد برای مدل «هم سرمایه گذاری»

وی با اشاره به مدل دوم سرمایه گذاری صندوق نوآوری روی طرح ها گفت: مدل دومی که صندوق آن را پیگیری می کند مدل «هم سرمایه گذاری» است که توسط صندوق های پژوهش و فناوری و سایر صندوق های دارای مجوز انجام می گیرد.

به گفته ناظمی، در این مدل نیز ما هیچ گونه مشارکت مستقیمی در طرح ها نخواهیم داشت بلکه این عاملین صندوق نوآوری و شکوفایی نظیر صندوق های پژوهش و فناوری خواهند بود که این کار را به انجام خواهند رساند. در این زمینه به عاملین خود اعلام کرده ایم که به ازای هر یک واحد سرمایه گذاری که در شرکت ها و طرح های سرمایه پذیر انجام شود، صندوق نوآوری و شکوفایی چهار برابر آن منابع را در اختیارشان قرار می دهد.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: مبلغی در حدود پنج هزار میلیارد ریال برای مدل هم سرمایه گذاری تخصیص یافته است که امیدواریم استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان بتوانند با مراجعه و همکاری نزدیک با عاملین ما، از اعتبار تخصیص یافته استفاده کنند.

ناظمی با تاکیدبر اینکه در واقع هدف اصلی ما در صندوق نوآوری و شکوفایی از «هم سرمایه گذاری»، ورود شرکت های دانش بنیان و فناور به موضوعات دغدغه محور و اولویت دار کشور است، بیان کرد: چون این طرح ها معمولا با ریسک بالای سرمایه گذاری مواجه هستند و میزان سرمایه گذاری در آن کمتر از سایر پروژه ها است.

وی ادامه داد: برنامه جدی صندوق در حوزه سرمایه گذاری در دوره جدید این است که خود را سهیم در سود و زیان پروژه ها کنیم تا علاوه بر اینکه ریسک مضاعفی به آن شرکت دانش بنیان تحمیل نشود اجازه دهیم آن شرکت بتواند ریسک کند و با نوآوری و خلاقیت کار خود را ادامه دهد.

ضرورت اعتماد شرکت های بزرگ به شرکت های دانش بنیان

ناظمی خاطر نشان کرد: اساس شکل گیری شرکت های دانش بنیان این بود که نیاز صنایع و حوزه های تولید را به خارج از کشور رفع کنند و طبعا در این مسیر، روند خروج ارز از کشور نیز کاهش خواهد یافت.

وی افزود: ما معتقدیم امروز شرکت های دانش بنیان به حدی از توانمندی رسیده اند که بتوانند نیاز بخش های مختلف کشور را به حوزه های فناورانه رفع کنند. صنایع بزرگ ما باید به شرکت های دانش بنیان اعتماد کنند؛ این اعتماد علاوه بر اینکه ارزش افزوده ای را برای کشور خلق خواهد کرد باعث صرفه جویی در هزینه ها و کاهش قیمت تمام شده کالاها خواهد شد.

ناظی افزود: در این راستا ما در صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و بازارسازی برای محصولات آنها، به خریداران محصولات دانش بنیان تسهیلاتی را ارائه می کنیم که کمک خوبی برای شرکت های دانش بنیان محسوب می شود.

استقبال صنایع از مدل های سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی

ناظمی در ادامه گفت: خوشبختانه امروز تمامی صنایع کشور از مدل های صندوق نوآوری و شکوفایی استقبال کرده اند و حتی در جلسات B۲B که در حاشیه برنامه ها و همایش های صندوق برگزار شده است تفاهم نامه ها و قراردادهایی نیز در این زمینه بین شرکت های دانش بنیان و صنایع مختلف منعقد شده است.

وی تاکید کرد: به دلیل خلق نوآوری و فناوری در شرکت های دانش بنیان، تمامی صنایع به محصولات این شرکت ها نیاز دارند، لذا ما نیز در صندوق به منظور حمایت از شرکت ها و نیز خریداران محصولات دانش بنیان تسهیلات ویژه ای را در نظر گرفته ایم و سرمایه گذاری های مدونی را نیز به مرحله اجرا درآورده ایم.

اطمینان خاطر به استفاده کنندگان از محصولات دانش بنیان

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: ما این اطمینان خاطر را به نهادها، دستگاه ها و شرکت های استفاده کننده از محصولات دانش بنیان می دهیم که هیچگاه شرکت های دانش بنیان را تنها نخواهیم گذاشت و با انواع تسهیلات و سرمایه گذاری هایی که انجام می دهیم آنها را در رسیدن به نقطه مطلوب یاری خواهیم رساند.

ناظمی گفت: در گذشته روند اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان به گونه ای بود که آنها حتما باید در ساختمان صندوق حاضر و تسهیلات مورد نیاز را دریافت می کردند که این مسئله علاوه بر اطاله در اعطای تسهیلات، باعث نارضایتی شرکت ها نیز می شد که بعضا تا ماه ها باید به صندوق رفت و آمد می کردند اما در هئیت عامل سوم صندوق یعنی در دوره جدید مصوب شد که ما بتوانیم از ظرفیت های سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری نظیر صندوق های پژوهش و فناوری و پارک های علم و فناوری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به همین منظور هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ظرفیت برای این صندوق ها تخصیص داده ایم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 24مرداد 98، کد خبر: 4692473، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
0
امیدوارم با موفقیت همراه باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین