پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
دولت در آستانه ۲ساله شدن زلزله مهیب ۲۱ آبان سال ۹۶ به منظور حمایت از زلزله‌زدگان برای تکمیل واحدهای نیمه‌کاره در سرپل‌ذهاب تسهیلات مکمل ۱۲۰ میلیون ریالی را مصوب کرد که اکنون بانک‌ها برای پرداخت آن به مالکان این واحدها سخت‌گیری می‌کنند.

شعارسال: با تصویب تسهیلات تکمیلی امید در دل زلزله زدگانی که به دلیل تورم و گرانی مصالح ساختمانی نتوانسته اند واحدهای خود را به اتمام برسانند زنده شده و این تسهیلات می تواند تا حدودی در تکمیل واحدهای آن ها کمک بزرگی کند.

سنگ‌اندازی مکرر و پی درپی بانک های عامل در سرپل ذهاب برای پرداخت این تسهیلات به مردم زلزله زده باعث شده که بعداز گذشت یک‌ماه از ابلاغ این مصوبه از سوی ستاد بازسازی مردم نتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

در ابتدای ابلاغ این مصوبه مشکلاتی همچون ضامن و وثیقه و یا معرفی افرادی که تسهیلات قبلی را از یک بانک گرفته و برای تکمیلی به بانکی غیر از بانک اولیه معرفی شدند باعث شده تا مردم با مشکلاتی روبرو شوند.

بخشی از این مشکلات با حمایت و مساعدت مسئولان برطرف شد اما مانع بزرگ دیگری به نام بدهکاری تسهیلات معیشتی جلوی راه زلزله زدگان معرفی شده به بانکها قرار گرفته است.

با وجود اینکه تسهیلات معیشتی دریافتی توسط مردم نیز برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی هزینه شده اما تلاش های استاندار کرمانشاه برای گنجاندن این وام در قالب تسهیلات بازسازی بی فایده بود و بانکها زیربار این درخواست استاندار نرفتند و عنوان کردند که اقساط معوق تسهیلات معیشتی باید توسط زلزله زدگان در این شرایط سخت اقتصادی پرداخت شود.

 یک سوم زلزله زدگان واجد شرایط تسهیلات مکمل ساخت و ساز را دریافت کرده اند

فرماندار سرپل ذهاب در این خصوص  گفت: بیش از یک سوم ظرفیت شهرستان برای دریافت تسهیلات مکمل به بانک های عامل معرفی شده اند که یک سوم معرفی شدگان به بانک توانسته اند تسهیلات تکمیلی ۱۲ میلیون تومانی را دریافت کنند.

محبت جمالی نیا افزود: ۸۰ درصد از موانع و مشکلات پیش روی پرداخت تسهیلات تکمیلی ساخت وساز رفع شده و با پیگیری های استانی مابقی مشکلات نیز مرتفع می شود.

وی اظهارداشت: بنیاد مسکن و بانک های عامل تمام توان خود را به کار گرفته اند تا طبق تقویم زمانبندی تسهیلات تکمیلی را به واجدین شرایط پرداخت کنند.

تا پایان آبانماه تسهیلات مکمل به ۱۲ هزار و ۲۶۰ واحد شرایط پرداخت می شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت:با همکاری بانک ها و همت بنیاد مسکن حداکثر تا پایان آبانماه امسال  ۱۵۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات مکمل به ۱۲ هزار و ۲۶۰ تن از واجدان شرایط زلزله زده پرداخت می شود.

جلیل بالایی افزود: پیرو تصمیماتی که در استان کرمانشاه پیرامون پرداخت وام ۱۲ میلیون تومانی قرض الحسنه به واحدهای احداثی تکمیل نشده زلزله زدگان اتخاذ شده به منظور تسریع در روند پرداخت این تسهیلات و در دسترس بودن بانک اطلاعات مالکان احداثی در بنیاد مسکن این روند به بنیاد مسکن سپرده شده است.

وی اظهار داشت: فهرست ۹ هزار تن از مالکان واجد شرایط دریافت تسهیلات در قالب یک برنامه ۱۲ روزه توسط بنیاد مسکن تنظیم و به بانک های عامل ارسال می شود که متناسب با ظرفیت روزانه از طریق بنیاد مسکن شهرستان سرپل ذهاب افراد به بانک های عامل معرفی و موفق به اخذ تسهیلات می شوند.

وی تصریح کرد: نگرانی که شهروندان سرپل ذهابی دارند این است که تسهیلات معیشتی که بعد از زلزله معوق شده باید بازپرداخت کنند که قرار است تعداد اقساط معوق از اصل تسهیلات کم شده و مابقی آن به مالکان پرداخت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: ضمانت تسهیلات ۱۲ میلیونی برای واحدهای احداثی به صورت زنجیره ای است و افراد می توانند با معرفی یک ضامن تسهیلات دریافت کنند.

بالایی اظهار داشت: امهال دوباره تسهیلات به موجب قانون، باید مجلس شورای اسلامی مصوب کند و به دلیل اینکه بار مالی دارد نیازمند لایحه است از این رو باید منتظر تصمیم مجلس باشیم که البته نیازمند این است که دولت این لایحه را به مجلس ببرد و در این رابطه تصمیم گیری کند.

او گفت: از طرف استاندار کرمانشاه برای این مطالبه مردمی، مذاکره صورت گرفته و باید منتظر تصمیم صحن علنی مجلس باشیم.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال گذشته در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.

مسئولان ارشد استان گفته‌اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی و شهری را تا پایان سال ۹۸ تکمیل می‌کنند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 15آبان1398، کدخبر: 23641، eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین