پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۵۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
مدیرعامل موسسه خانه کتاب، لغو معافیت مالیاتی ناشران را مغایر با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: گردش مالی در حوزه نشر، در حد پرداخت مالیات نیست.
شعار سال: مدیرعامل موسسه خانه کتاب، لغو معافیت مالیاتی ناشران را مغایر با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: گردش مالی در حوزه نشر، در حد پرداخت مالیات نیست.

نیکنام حسینی‌پور درباره احتمال لغو معافیت مالیاتی ناشران، گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در حوزه اقتصاد مطرح است، معافیت مالیاتی حوزه‌های مختلف فرهنگی به ویژه حوزه کتاب و نشر است که همه دست اندر کاران می‌خواهند قدم‌هایی در این زمینه برداشته شود، باید توجه کرد که گردش مالی ما در حوزه نشر، چقدر است؟ شاید هزار تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد که حدود نصف یا حتی بیشتر از نصف آن مربوط به کتاب‌های آموزشی و بقیه عمومی است.

وی افزود: این ارقام به گونه‌ای است که دوستان اگر بنشینند و محاسبه کنند واقعا ارزش دریافت مالیات را ندارد. هر چه در حوزه نشر سرمایه‌گذاری کنیم، هزینه نیست، سرمایه‌گذاری فرهنگی برای بالا رفتن سرانه مطالعه و ارتقای سطح فرهنگی است و هرچه ما شهروند داناتری باشیم، شهر تواناتری داریم.

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: وزارت بهداشت همیشه می‌گوید پیشگیری، بهتر از درمان است و ما نیز معتقدیم پیشگیری تنها با علم‌محوری و پرورش دانایی ممکن می‌شود و برای آن باید میزان مطالعه افزایش پیدا کند؛ این‌گونه می‌توانیم رفتار‌ها را تغییر داده و بهتر کنیم، در بسیاری حوزه‌ها هم می‌شود صرفه جویی کرد، اما حوزه فرهنگ به اندازه کافی آسیب‌پذیر است و معافیت مالیاتی می‌تواند به آن کمک کند. گرفتن مالیات از ناشران مغایر سیاست نظام است؛ زیرا بالا رفتن سرانه مطالعه از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی یکی از اهداف خانه کتاب را افزایش معافیت‌های مالیاتی در حوزه فرهنگ خواند و گفت: به دنبال آن هستیم که معافیت‌ها نه فقط در حوزه نشر که برای کتابفروشی هم در نظر گرفته شود، در همه دنیا هم برای زیرساخت‌های فرهنگی، تسهیلات و معافیت‌هایی در نظر گرفته میشود. در برنامه ششم توسعه ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی، ﺍﺟﺘﻤﺎعی ﻭ ﻓﺮهنگی ﺟﻤﻬﻮﺭی ﺍﺳﻼمی ﺍﻳﺮﺍﻥ (١٤٠٠- ١٣٩٦) در بند ج ماده ۲۴ که فعالیت کتابفروشی‌ها توضیح داده شده، تعرفه‌های برق و گاز، فرهنگی در نظر گرفته شده است این امر با احتمال لغو معافیت مالیاتی ناشران همخوانی ندارد، امیدواریم دولت تدبیری بیاندیشد و حتما نگاهش در حوزه فرهنگ مطلوب خواهد بود.

طی روز‌های گذشته نیز برخی معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این مصوبه و اجرای آن واکنش نشان داده و اعلام کردند که این مساله با جدیت پیگیری خواهد شد.

معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری

سازمان امورمالیاتی «پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» را در حالی تدوین کرده که درج پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این متن، نگران‌کننده است.

این متن با عنوان «پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» منتشر شده است که حاوی سرفصل‌های پیشنهادی سازمان امور مالیاتی برای تحقق اهداف مرتبط با «اقتصاد مقاومتی» در حوزه‌های خرد و کلان است. یکی از این پیشنهادات لغو معافیت مالیاتی کلیه فعالیت‌های فرهنگی-هنری در حوزه‌هایی، چون انتشارات، تئاتر، سینما و موسیقی (مشمول مالیات با ضریب ۲۵ درصد) است که پیش‌تر در قانون لحاظ شده بود. طبق برخی شنیده‌ها قرار است این لایحه همراه با لایحه بودجه سال بعد به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

پیرو مصوبه ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی در احکام قانونی مربوط به نظام پرداخت مالیات، در بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: «فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، از پرداخت مالیات معاف است.» این در حالی است که در تبصره ۳ ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوبه ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۰ نیز توضیح داده شده که «آیین نامه اجرایی این ماده به وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران می‌رسد.»

به‌دنبال همین مصوبات و طی مصوبه بهمن ماه ۱۳۸۰ هیات وزیران در باب «ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم» آمده بود:

فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری اشخاص حقیقی – حقوقی به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود. فعالیت‌های یاد شده بر اساس دستور العملی توسط سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین و اعلام خواهد شد.

حالا ۱۸ سال از این مصوبات گذشته و معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور با انتشار «متن پیش نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» در صفحه ۲۶، و در قالب پیشنهاد شماره ۷۹ آورده که «بند‌های (الف)، (ب)، (ز) ماده ۱۳۹ حذف می‌شود». پیشنهادی که حتما اجرایی شدن آن ماجرا‌های مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر را وارد فاز تازه‌ای می‌کند. مساله‌ای که در روز‌های اخیر موجب بروز واکنش‌هایی شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، تاریخ انتشار: 5 آذر 1398، کدخبر: 83566946 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
0
پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی بایستی که منتشر شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین