پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۵۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
هفته آینده ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم شروع می‌شود، اما هنوز نه تنها اختلاف‌ اصول‌گرایان کم نشده، بلکه دامن آن از تهران فراتر رفته و به قم هم کشیده شده است.

شعارسال: پایداری‌ها جبهه‌ای به نام شورای هماهنگی اصول‌گرایان استان قم تشکیل داده‌اند و از طریق آن سه نفر را به عنوان نامزدهای خود از حوزه انتخابیه قم برای ورود به مجلس یازدهم معرفی کرده‌اند. احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنور نمایندگان فعلی قم در مجلس دهم و از اعضای جبهه پایداری و همچنین علیرضا زاکانی نماینده پیشین مردم تهران در مجلس، نامزدهای مورد حمایت این جبهه اعلام شده‌اند. اما این لیست با مخالفت و بی‌اعتنایی گروه‌های سیاسی اصول‌گرا در تهران و قم مواجه شده است.
جبهه شورای هماهنگی اصول‌گرایان استان قم با تقاضای احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس دهم و از اعضای جبهه پایداری و با حضور شش حزب اصول‌گرا شامل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جمعیت پیشرفت و عدالت انقلاب اسلامی، جمعیت آبادگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تشکیل شده است.
حضور امیرآبادی فراهانی و ذوالنوری دو عضو جبهه پایداری و همچنین زاکانی به عنوان نماینده‌ای که در سه دوره پیشین مجلس از استان تهران به مجلس راه یافته است، زمینه مخالفت‌های بسیاری را در میان اصول‌گرایان و حتی برخی از اعضای اصلی جامعه مدرسین ایجاد کرده است.
روایتی از شکل‌گیری لیست جدید
احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده کنونی قم در گفت‌وگویی به اعتمادآنلاین گفته است: شورای هماهنگی اصول‌گرایان قم که از میان احزاب و گروه‌ها و تشکل‌های اصول‌گرا ۲۶ نفر عضو دارد، کارنامه عملکرد بنده و آقای ذوالنور را مورد بررسی قرار دادند و به ما دو نفر به عنوان کاندیدا‌های انتخابات مجلس یازدهم در لیست اصول‌گرایان قم رای دادند.
امیرآبادی اضافه کرده است که برای انتخاب نفر سوم، شورای هماهنگی اصول‌گرایان ابتدا اعلام کرد که هر اصول‌گرایی که می‌خواهد از قم کاندیدا شود رزومه ارائه کند. پس از آن دوازده نفر رزومه خود را به شورای هماهنگی اصول‌گرایان قم ارائه کردند که هر یک از این دوازده نفر جداگانه برای مصاحبه دعوت شدند و بعد از انجام مصاحبه‌ها و رای‌گیری چهار نفر انتخاب شدند.
براساس روایت امیرآبادی در نهایت چهار نفر معرفی شدند که عبارت بودند از علیرضا زاکانی، قاسم روانبخش، محسن موحدی و سیدمحمد آقامیری که نهایتا علیرضا زاکانی بیشترین امتیاز را کسب کرد و به عنوان نفر سوم لیست اصول‌گرایان در قم انتخاب شد.
امیرآبادی درباره لاریجانی هم گفته است که شورای اصول‌گرایان از علی لاریجانی رزومه‌ای نخواسته و لاریجانی نیز رزومه‌ای ارسال نکرده است.
اعلام این خبر و تصمیم این جبهه در حمایت از این سه نامزد در شهر قم برای ورود به مجلس یازدهم، بلافاصله با مخالفت حزب موتلفه استان قم نیز روبه‌رو شد و این تنها بخشی از مخالفت‌ها و اختلاف نظرهایی است که این روزها در بین اصول‌گرایان و در مورد حمایت از نامزدهای حوزه انتخابیه قم، شدت گرفته است. در واقع گسترده‌تر شدن این اختلافات پس از آن شکل گرفت که حضور علی لاریجانی در انتخابات مجلس یازدهم با تردید و اما و اگرهای متفاوتی روبه‌رو شد؛ به گونه‌ای که حتی اگر لاریجانی در روزهای باقیمانده هم تصمیم به حضور در این انتخابات بگیرد، نمی‌توان تصور کرد که بتوان نام او را دوباره در لیست اصول‌گرایان قم دید. بنابراین شاید بتوان گفت که اختلافات اصلی اصول‌گرایان در حال حاضر و در حوزه انتخابیه شهر قم، حداقل در مورد یک کرسی خالی مجلس یازدهم است. کرسی مهمی که با در نظر گرفتن تلاش در جهت پر کردن جای خالی وزنه سنگین و مهمی مانند علی لاریجانی می‌تواند دایره اختلاف نظرها را در میان این جناح گسترده‌تر سازد.
ائتلافی در قم تشکیل نشد
در همین زمینه، محمد عرب دبیر حزب موتلفه استان قم درباره اعلام نظر جبهه شورای هماهنگی اصول‌گرایان استان قم در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: لیستی که به نام اصول‌گرایان قم از سوی یکی از نمایندگان این شهر اعلام شده حاصل جمع‌بندی جبهه‌ متعلق به وی و نه نظر جمع نیروهای انقلاب اسلامی استان قم می‌دانیم، زیرا که هنوز ائتلافی جامع از نیروهای انقلابی در قم شکل نگرفته است.
او همچنین اشاره کرده است: حزب موتلفه اسلامی استان قم در هیچ شورا و ائتلافی که در راس آن یکی از نمایندگان یا کاندیداهای مجلس شورای اسلامی بوده یا با مهندسی آنها شکل گرفته باشد، شرکت نکرده و نمی‌کند و همچنین آن را مخالف با روحیه کار جمعی و انقلابی می‌داند.
او با اشاره به تصمیم‌گیری جبهه شورای هماهنگی اصول‌گرایان استان قم، ادامه داده است که حزب موتلفه قم برخی از جبهه‌ها را مصداق «همه با من» می‌داند و از همین روی ما به دنبال تشکیل ائتلافی هستیم که از طریق آن «همه با هم» کاندیداهای اصلح را برای نمایندگی از مرکز انقلاب معرفی کنیم.
بر اساس گفته‌های او، حزب موتلفه اسلامی معتقد است که شهر مقدس قم و اهل قم به اندازه کافی نیروی انقلابی متعهد و متخصص برای ورود به مجلس دارد و بنابراین نیازی به استقراض شخصیت از سایر شهرها نیست.
بنابراین دعوت برخی گروه‌های سیاسی از بعضی برادران اهل و متولد سایر شهرها به کاندیدا شدن از قم را اهانت به مردم و اهالی شریف قم و مایه سرخوردگی جوانان مستعد و انقلابی این شهر دانسته و آن را مخالف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌دانیم. این اشاره عرب البته به مورد حمایت قرار دادن علیرضا زاکانی نماینده سه دوره مجلس از حوزه انتخابیه تهران توسط جبهه شورای هماهنگی اصول‌گرایان استان قم برمی‌گردد که در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است.
این فعال سیاسی اصول‌گرا خاطرنشان کرده است که ما دایره نیروهای انقلابی قم را وسیع‌تر از تنگ‌نظری‌های موجود می‌دانیم و معتقدیم که متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید یک نوسازی و بازنگری در فرآیندها و شخصیت‌های موجود صورت گیرد، به نحوی که تمام گروه‌ها و اقشار مختلف مردم و نیروهای فعال سیاسی به‌ویژه جوانان انقلابی، خود را در فرایند انتخابات نامزد انتخابات مجلس، شریک بدانند.
عرب همچنین بیان کرده است: برخی از جلسات سیاسی که برای مردم قم و به نام قم تصمیم گیری می‌کنند وقتی مقبول آحاد مردم انقلابی و بصیر قم قرار خواهند گرفت که از زد و بند سیاسی مبرا بوده و تبدیل به جبهه‌ها، مجامع و شوراهای هماهنگی «همه با من»، نشده باشند. حزب موتلفه اسلامی به عنوان یکی از احزاب انقلابی و ولایی و با رایزنی که با سایر تشکل‌ها و چهره‌های سیاسی و برخی از اعضای محترم جامعه مدرسین داشته است، ضمن احترام به تمامی برادرانی که از قبل تصمیم خود را گرفته و قبل از ثبت نام و اعلام تایید صلاحیت‌ها، نامزد خود را معرفی کرده‌اند، اعلام می‌کند لیستی که به نام اصول‌گرایان قم از سوی یکی از نمایندگان قم در رسانه‌ها اعلام شده است مورد حمایت حزب موتلفه استان قم نیست.
دبیر حزب موتلفه استان قم همچنین در این گفت‌وگو اظهار کرده است که حزب موتلفه قم با همکاری سایر تشکل‌ها، شخصیت‌ها و جوانان انقلابی و درخواست از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تلاش برای تشکیل ائتلاف فراگیر نیروهای انقلاب اسلامی استان قم زیر نظر و با محوریت روحانیت است تا سه نامزد اصلح و انقلابی که در شان مردم شریف قم باشند را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، به مردم شهر خون و قیام معرفی کند.
جامعه مدرسین نقشی نداشته است
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز که طی چند روز گذشته رسما از عدم ورود مصداقی به انتخابات مجلس خبر داده بود، علنا نقش داشتن در تهیه این لیست را رد کرده است.
در همین زمینه آیت‌الله مسعودی خمینی از اعضای شاخص جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با انتقاد از سکوت جامعه مدرسین و با کنایه به لیست منتشر شده و حضور زاکانی در آن، گفته است که یک ‌نفر از آن طرف دنیا بلند می‌شود و می‌آید اینجا و می‌شود کاندیدای قم. درحالی که نماینده قم را باید قمی‌ها بشناسند و علمای قم بر آن صحه بگذارند.
حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان نیزدر گفت‌وگو با خبرآنلاین هرگونه اطلاع رسانی به تشکل‌های اصول‌گرایی در رابطه با لیست مذکور در قم را تکذیب کرد و گفت: من اطلاعی در این‌ باره ندارم و هیچ گونه هماهنگی با ما در این‌ باره انجام نشده است. او اضافه کرده است که ممکن است نام‌ تشکل‌های اصول‌گرایی تنها برای کسب اعتبار این لیست مطرح شده باشد. او همچنین درباره چرایی قرار گرفتن نام زاکانی در لیست انتخاباتی قم نیز ابراز بی‌اطلاعی کرده است.
علی مروی، نماینده ادوار مجلس و عضو جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی و لطف‌الله فروزنده، عضو جمعیت ایثارگران هم افرادی هستند که از لیست انتخاباتی منتسب به جبهه پایداری و به نوعی وابسته به آیت‌الله مصباح در قم اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.
امیررضا واعظ آشتیانی، عضو سابق شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و جمعیت آبادگران نیز گفته است که او نیز تنها با استناد به شنیده‌ها از لیست قم خبردار شده و در این‌ باره اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده است.
اگر چه به نظر می‌رسد که پایداری‌ها این بار هم مانند دوره قبل فقط از حمایت آیت‌الله مصباح برخوردار باشند، اما در واقع می‌توان انتظار داشت که عدم مشورت با بزرگان و علمای قم و سایر چهره‌های مهم اصول‌گرایی، دامنه‌های مخالفت در میان این جبهه را در مورد نامزدهای شهر قم، گسترده‌تر کند، به گونه‌ای که در نهایت از دل این اختلاف‌نظرها، به جای یک لیست واحد با لیست‌های متعددی در شهر قم روبه‌رو باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه همدلی، تاریخ انتشار: 5 آبان 1398 ، کدخبر: 67824 ، www.hamdelidaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
0
حزب موتلفه اسلامی استان قم در هیچ شورا و ائتلافی که در راس آن یکی از نمایندگان یا کاندیداهای مجلس شورای اسلامی بوده یا با مهندسی آنها شکل گرفته باشد، شرکت نکرده و نمی‌کند و همچنین آن را مخالف با روحیه کار جمعی و انقلابی می‌داند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین