پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
با توجه به متنی که مربی بلژیکی دوشنبه شب در صفحه رسمی توئیترش منتشر کرد، حالا دیگر خیلی‌ها معتقدند قرارداد ویلموتس باید هر چه سریع‌تر فسخ شود تا ایوانکوویچ جایگزین او شود. دلیل رفتن ویلموتس مشخص است و درباره آمدن برانکو هم می‌گویند او فوتبال ایران را مثل کف دستش می‌شناسد، پس می‌تواند بسیار سریع در آن نتیجه بگیرد.
شعار سال: با توجه به متنی که مربی بلژیکی دوشنبه شب در صفحه رسمی توئیترش منتشر کرد، حالا دیگر خیلی‌ها معتقدند قرارداد ویلموتس باید هر چه سریع‌تر فسخ شود تا ایوانکوویچ جایگزین او شود. دلیل رفتن ویلموتس مشخص است و درباره آمدن برانکو هم می‌گویند او فوتبال ایران را مثل کف دستش می‌شناسد، پس می‌تواند بسیار سریع در آن نتیجه بگیرد.

با هر متر و معیاری که در نظر بگیریم، نمی‌توانیم از عملکرد مارک ویلموتس در تیم ملی دفاع کنیم. در همین چند بازی اخیر با این مربی، یوز‌ها شکست‌های تلخ و عجیبی برابر بحرین و عراق متحمل شدند تا جایی که حتی وزیر ورزش را هم به واکنش واداشت. تیم ملی ایران در واقع هر دو بازی را در شرایطی واگذار کرد که از نظر نیروی انسانی وضعیت خوبی داشت و به مراتب در جایگاهی بالاتر از هر دو تیم بحرین و عراق قرار داشت. با این شکست‌ها به نظر می‌رسد هیچ جای دفاعی از عملکرد ویلموتس باقی نمانده است. در این میان صحبت‌های زیادی درباره جانشین ویلموتس می‌شود و نام‌های مختلفی مطرح شده‌اند؛ از یحیی گل‌محمدی گرفته تا قلعه‌نویی و...! اما یک گزینه در صدر این لیست قرار گرفته: برانکو ایوانکوویچ، سرمربی سابق پرسپولیس. حضور برانکو در تیم ملی رویایی است که هواداران این مربی کروات و البته بسیاری دیگر از اهالی فوتبال دارند. از نظر آن‌ها تا مارک ویلموتس با تیم ملی هماهنگ شود و نتایج لازم را بگیرد، شاید کار از کار گذشته باشد و در نتیجه بهتر است در همین ابتدای این فرآیند، از استمرار آن جلوگیری کرد. طبق این فرضیه، بهتر آن است که قرارداد این مربی بلژیکی لغو و ایوانکوویچ جذب شود که فوتبال ایران را بخوبی می‌شناسد.

در این میان البته برخی تحلیلگران فوتبال با این جا‌به‌جایی مخالف بوده و معتقدند تیم ملی با مارک ویلموتس هم می‌تواند به جام‌جهانی صعود کند. به عقیده این گروه، توان ذاتی تیم ملی برای گرفتن مجوز صعود در دور برگشت بازی‌های انتخابی گروه سوم آسیا در این مرحله از مسابقات مقدماتی جام‌جهانی کفایت می‌کند. نگاهی به برنامه مسابقات نشان می‌دهد تیم ملی در دور برگشت، در ۳ دیدار از ۴ مسابقه میزبان است و چینش مسابقات به سمت و سویی است که تیم ملی حداقل ۳ بازی از ۴ بازی را با پیروزی پشت سر خواهد گذاشت. تیم ملی باید مقابل کامبوج در خاک کامبوج بازی کند و در ادامه میزبان هنگ‌کنگ، بحرین و عراق در تهران خواهد بود. پیروزی در این ۳ مسابقه چندان کار سختی نیست و فقط شاید تیم ملی عراق با توجه به انگیزه‌های فراوانی که دارد، بتواند در بدبینانه‌ترین حالت ممکن در تهران، ملی‌پوشان ما را متوقف کند. بی‌تردید این تناسب فقط زمانی به هم می‌خورد که ویلموتس و شاگردانش، موفق به شکست بحرین هم نشوند که در آن صورت ۸ امتیاز به دست خواهیم آورد که با احتساب ۶ امتیاز فعلی، ۱۴ امتیازی خواهیم شد که برای دوم شدن در گروه و صعود به‌عنوان یکی از ۴ تیم برتر حائز رتبه دوم گروه‌ها احتمالا کفایت نخواهد کرد. با این وجود شواهد حاکی از آن است که حتی در بدبینانه‌ترین وضعیت هم تیم ملی ایران در گروه خود دوم خواهد شد و با ۱۶ امتیازی که می‌تواند سلاح و وسیله این دوم شدن باشد به عنوان یکی از تیم‌های دوم برتر گروه‌ها بالا برود. این‌ها به ما می‌گوید ویلموتس باید حفظ و حین گذر از این پروسه بیشتر با تیم اخت شود و ایده‌های خود را کاملا در جمع ملی‌پوشان جا بیندازد و از فرصت ۴ ماهه‌ای که تا بازگشایی بازی‌های‌مان در فروردین ۹۹ داریم، بیشترین بهره را بگیرد تا وقتی به مرحله بعدی می‌رسیم و کار صد درجه سخت‌تر می‌شود، مقابل غول‌های آسیایی مثل ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی و عربستان کم نیاورد و یکی از ۴ مجوز صعود مستقیم به جام‌جهانی بیست‌و‌دوم را بگیرد. اما سوال این است: آیا می‌توان اینقدر به ویلموتس اعتماد داشت که ۱۰ امتیاز از بازی‌های برگشت کسب کند؟ همین ترس موجب شده خیلی‌ها آمدن برانکو را ترجیح دهند.

* زمانی که از دست رفت

بی‌تردید برانکو ایوانکوویچ در حال حاضر بهترین و البته مقبول‌ترین آلترناتیو برای ویلموتس است. برانکو از نظر دانش فنی مربی به روز و پیشرفته‌ای است و بی‌تردید طرح‌ها و تاکتیک‌های مؤثرتری را برای تیم ملی در فکر و ذهن خود دارد. برانکو سال‌ها در ایران کار کرده و کار با فوتبال خاص و سرشار از ایراد و کمبود ما را بلد است. به تمام این‌ها محبوبیت فوق‌العاده او را هم اضافه کنید. او در سال‌های اخیر و بویژه در سال‌های پرسپولیسی‌اش محبوبیت و مقبولیت خوبی بین اهالی فوتبال، رسانه‌ها و کارشناسان کسب کرده است. از این‌رو این احتمال بسیار زیاد است که اگر همه شرایط فراهم شود، ایوانکوویچ قادر به کسب نتایج بهتر خواهد بود نسبت به ویلموتسی که طی ۶ ماه زمامداری‌اش در فوتبال ایران حداقل دو سوم آن را دور از تهران گذرانده و با اینکه سران فدراسیون فوتبال ایران خوش‌شان نمی‌آید حقایق را بگویند، نماد کامل یک مربی پروازی بوده که هر‌گاه مسابقه‌ای در پیش بوده، آمده و کارش را انجام داده و پس از آن به اروپا برگشته است. به هر روی آنچه از اخبار برمی‌آید، برانکو در آستانه نشستن روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران است. اما آنچه بعد‌ها باید درباره آن بحث کرد، به نحوه برخورد نامناسب فدراسیون فوتبال با مشکلات و رخداد‌های اخیر مربوط می‌شود. تا همین چند ماه قبل برانکو در فوتبال ایران حضور داشت و مقامات فدراسیون می‌توانستند با یک انتخاب و رایزنی مناسب او را جایگزین کی‌روش کنند. به این شکل هم شاید نتایج تیم ملی اینگونه نمی‌شد و هم برانکو در جایگاه یک مربی قهرمان و دست نیافتنی به فوتبال ایران باز نمی‌گشت تا بتواند برای پذیرش هدایت تیم ملی هر شرایطی را به فدراسیون تحمیل کند. به هر روی این دیگر از کرامات ویژه فوتبال ایران است که در آن حتی بازگشت برانکو را که آنقدر‌ها هم عجیب و غریب نیست، به رویایی در دوردست تبدیل می‌کند.

* چلنگر: برانکو گفت با قرارداد ۳ ساله می‌آید

رضا چلنگر یکی از نزدیک‌ترین افراد به برانکو ایوانکوویچ محسوب می‌شود. او دوشنبه‌شب در گفتگو با برنامه شب‌های فوتبالی درباره شایعات پیرامون حضور این مربی در ایران اظهار داشت: من ۳ ساعت پیش با ایشان چند دقیقه صحبت کردم و همین‌طور دیروز و پریروز. من هم به دلیل قطع تماس‌های اینترنتی بی‌اطلاع بودم، اما پریروز با بارانی از تماس‌های خبرنگاران مواجه شدم که همگی می‌پرسیدند خبر دارم از اینکه ایشان رسما سرمربی تیم ملی شده یا نه؟ من هم گفتم بی‌اطلاعم، صحبت می‌کنم و خبر می‌دهم. همه صحبت از عکسی می‌کردند که در صفحه اینستاگرام ایشان منتشر شده است. مترجم سابق برانکو و مدیر برنامه فعلی او گفت: در تماس اول شکایت‌وار با آقای برانکو صحبت کردم که تصویری را در اینستاگرامت منتشر کردی که خبرنگاران را تحریک کرده. گفت: ماجرای خاصی نیست، من رفتم زاگرب کارهایم را انجام بدهم و، چون رابطه خوبی با سفیر ایران داشتم با ایشان هم دیدار کردم. تماس گرفتند و گفتند کجا هستی که گفتم زاگرب و گفتند یک ساعت بیا ببینمت. رفتم و قهوه خوردیم و او گفت مشکلت با پرسپولیس به کجا رسید و من هم توضیح دادم که شکایت کردم و لوایح اولش هم به باشگاه پرسپولیس رسیده (برانکو می‌گفت، من اطلاعی ندارم). گفتم این عکس شبهه برانگیز است، اما برانکو گفت ایشان جدا از اینکه سفیر جمهوری اسلامی در زاگرب باشند، دوست من هستند و هرچند وقت یک بار تماس داریم. پرسیدم صحبتی درباره تیم ملی نشد که گفتند نه چیزی نبود، آقای سفیر هم گفتند مسأله با پرسپولیس را ختم به خیر کنم و من (برانکو) گفتم من جلو رفتم، اما پالس مثبتی دریافت نکردم. این کل صحبت‌های ایشان بود. پرسیدم آیا از مسؤولان فدراسیون فوتبال کسی تماسی نگرفت؟ گفتند نه هیچ‌کس! این کل بحث بود. چلنگر در پاسخ به این سوال که روزنامه و خبرگزاری دولت هم این خبر را منتشر کرده، عنوان کرد: من به ایشان گفتم که از مجرای خبری چنین خبری آمده. تیتر روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا را به او گفتم که قرار است امروز جلسه برگزار شود، اما ایشان ابراز بی‌اطلاعی کرد. چیزی که من دیدم یک متن کوتاهی بود که بیشتر شایعه‌وار بود که قرار است مسؤولان در ترکیه صحبت کنند که اصلا ایشان در واراژدین بود و من با آقای مارکو هم صحبت کردم. گفتند اصلا چنین چیزی نیست و کسی تماسی نگرفته. من به صورت خصوصی سوال کردم که اگر یک درصد این اتفاق بیفتد، خودت دوست داری به تیم ملی بیایی؟ گفت بله! چرا دوست نداشته باشم؟ اگر بیایم قرارداد ۳ ساله، البته اگر چنین پیشنهادی باشد، فعلا که تماسی گرفته نشده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار: 6 آذر 1398، کدخبر: 213128، www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین