شعار سال: فرشته دستپاک پیرامون مهمترین مشکلات فعالان صنعت فرش و قالیبافان کشور، اظهار داشت:
امنیت شغلی مهمترین دغدغه هر شغلی است، قالیبافان نیز به عنوان کسانی که سالیان سال است بینام و نشان در این حوزه فعالیت میکنند به دنبال این هستند که امنیت شغلی برای آنها فراهم شود.
رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه ضمن تأکید بر اینکه منزلت اجتماعی قالیبافان باید حفظ شود، اظهار داشت:
فضای کار و لباسهای استاندارد از مباحث مهم امنیت شغلی است، قالیبافان باید در فضایی که مشغول به کار هستند مثل کارگاههای خانگی و متمرکز، دارای فضا و لباس استاندارد باشند.
وی با اشاره به ضرورت ورود دانشآموختگان رشته فرش به این صنعت، گفت:
فعالان بخش خصوصی که در حوزه صنعت فرش فعالیت میکنند نیز با حضور فعالتر خود و ارائه طرحها و ایدههای جدید میتوانند در ارتقای صنعت فرش کشور مشارکت داشته باشند.
*** ضرورت برندسازی در حوزه فرش دستباف کشور
دستپاک با اشاره به موضوع دیجیتال مارکتینگ و ضرورت برندسازی در حوزه فرش دستباف در دنیا، اظهار داشت:
دیجیتال مارکتینگ کردن و شناسنامهدار کردن فرش دستباف جزو دغدغههای مرکز ملی فرش است.
آن چیزی که در دنیای امروز باعث میشود که مشتری مدار باشیم بحث برندسازی است.
اعتقاد داریم که فرش دستباف صنعت اول کشوراست؛ لذا باید با جدیت وارد مقوله برندسازی در این صنعت شویم.
دستپاک با بیان اینکه در همه جای دنیا ایران را به نام فرش و فرش را به نام ایران میشناسند، گفت:
چطور میشود که ما در بحث برندینگ این حوزه و شناسنامهدار کردن فرش ورود پیدا نکردهایم؟
ما اعتقاد داریم که فرش، دیپلماسی ایران را که دیپلماسی صلح است، به دنیا هدیه کرده است لذا میبایست این نماد ایران را به شیوه متفاوت با برندسازی به جهانیان معرفی کنیم.
*** اشتغالزایی در صنعت فرش
دستپاک بابیان اینکه ارزشافزوده فرش برخلاف دیگر صنایع بهمرور زمان بالا میرود، اظهار کرد:
با توجه به اینکه نامگذاری سال به نام رونق تولید و شرایط اقتصادی که بهواسطه تحریمها در کشور ایجادشده، کدام صنعت میتواند با ۵ الی ۱۵ میلیون تومان اشتغالزایی کند؟
فرش دستباف ایرانی یک کالای تولید داخلی است و به خارج از کشور وابستگی ندارد و ما باید قدردان این صنعت باشیم و ضمن صیانت از این صنعت از فعالان این بخش نیز حمایت کنیم.
*** بیمه قالیبافان
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیمه قالیبافان اشاره کرد و گفت:
در سال ۹۲ حدود ۶۰۰ هزار نفر قالیباف را داشتیم که بیمهشده بودند و از بیمه تأمین اجتماعی استفاده میکردند.
از سال ۹۲ به بعد تعداد بیمهشدگان روزبهروز کمتر شد چراکه تعدادی از افراد، شرایط بیمه تأمین اجتماعی قالیبافان را نداشتند و به طرق مختلف از این بیمه استفاده کردند.
همین موضوع عاملی شد تا تأمین اجتماعی بیمه قالیبافان را به تعویق انداخت و تعداد افراد بیمهشده این حوزه را کمتر کرد که این تعداد در حال حاضر به ۲۵۴ هزار نفر رسیده است.
دستپاک در ادامه با تأکید بر اینکه به دنبال این هستیم که تعداد بیمه شوندگان این حوزه را افزایش دهیم، تصریح کرد:
سال گذشته مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق، مصوبهای را تصویب کرد که بر اساس آن مصوبه، بیمه قریب به ۷۰۰ هزار نفر تأمین هزینه شد ولی در حال حاضر و بنا به شرایط کشور دولت فعلاً مبلغی را بابت بیمه کردن قالیبافان پرداخت نکرده است.
*** بیمه روستایی و عشایری جایگزین بیمه قالیبافان
رئیس مرکز ملی فرش ایران در پایان اظهار داشت:
بیمه عشایری و روستایی را جایگزین بیمه قالیبافان کردهایم.
بیمه عشایری و روستایی بیمهای است که تمامی مزیتهای بیمه قالیبافان بجز بیمه درمانی را دارد که بحث بیمه درمانی نیز از طریق بیمه سلامت برای قالیبافان فراهم شده است.
در پایان میتوانید گزارش تصویری این مصاحبه را مشاهده فرمائید:
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ 9 آذر 98، کد مطلب: -: www.sanayepress.com